אינדיקה vs סאטיבה

אינדיקה, סאטיבה, רודראליס וזנים היברידיים

יש מגוון רחב מאוד של זני קנאביס בשוק, לכן, אנשים רבים שרוצים להיכנס לעולם הקנאביס - בין אם בתור צרכנים ובין אם בתור מגדלים - יכולים לעיתים להתבלבל בין כל הזנים השונים. כדי לדעת איזה זו הכי מתאים לכם באופן אישי, תצטרכו קודם כל להבין את המאפיינים הייחודיים ואת ההשפעה של כל אחד ואחד מהם. לפניכם הסבר על סוגי הקנאביס השונים המכסה את רוב מה שאתם צריכים לדעת.

נתחיל בשורה התחתונה: יש לציין כי מבחינה גנטית לא ניתן להצביע על שוני בין המינים השונים ובקהילה המדעית כיום מקובל כי ישנו רק מין אחד בשם קנאביס סאטיבה. עם זאת, ע״פ הנהוג, מחלקים את הצמח לשלושה תתי מינים עיקריים: אינדיקה (Indica), סאטיבה (Sativa) ורודראליס (Ruderalis).

ההבדל ביניהם הוא בנראות בזמן הפריחה, במבנה הצמח ובפרופיל הטרפנים, אשר הוא הגורם העיקרי לשוני בהשפעה הפסיכו-אקטיבית בין תתי המינים השונים. לאחר אין ספור שנים של טיפוח והכלאות בין תתי המינים אינדיקה, סאטיבה ורודראליס כיום רובם המוחלט של הצמחים הם היברידיים (תוצרים של הכלאות בין כל תתי המינים הנ״ל).

מורפולוגיה של קנאביס אינדיקה

קנאביס אינדיקה ידוע בתור זן שצומח בקלות יחסית, מגיע לגובה נמוך ועמיד במיוחד גם בתנאי אקלים קשים. קנאביס אינדיקה הינו בעל עלי מניפה עבים. במידה ואתם מגדלים זני אינדיקה טהורים, במקרים מסוימים תצטרכו לבצע גיזום כדי לאפשר לאור להגיע לכל חלקי הצמח. מדובר בזן שגדל צפוף בלי יותר מדי מרווחים פנימיים. זני האינדיקה הם בחירה מצוינת בעבור מגדלים המוגבלים מבחינת שטח ומעדיפים מכל סיבה שהיא שהצמח שלהם לא יצמח יותר מדי לגובה.

לאינדיקה יש תפרחת אחת מרכזית (טופ מרכזי) עם מספר רב של ענפים צדדיים (כמובן שזה תלוי בעוד מספר גורמים כגון עיצוב הצמח), כאשר הצורה שלהם דומה לצורה של עצי אשוח (עצי "חג המולד"). הודות לאופי האחיד וההומוגני של קנאביס אינדיקה, מומלץ לגדל אותו בשיטת הגידול "מסך ירוק" (באנגלית Sog או Scrog) כדי למקסם את היבול. דבר נהדר נוסף בנוגע לזני אינדיקה, הוא שלוקח להם בממוצע 7-8 שבועות כדי לפרוח ועד ל-9 שבועות במקרים מסוימים. במידה ואתם בוחרים לגדל בשיטת "ים של ירוק", אתם תגלו שזני האינדיקה הם המתאימים ביותר לשיטה הזו בגלל דפוס הגדילה האחיד שלהם, העמידות הגבוהה שלהם למחלות צמחים וגם העובדה שהם לא דורשים יותר מדי תחזוקה והתעסקות.

לפי רוב הפרחים יהיו שמנמנים ודחוסים. כיום מרבית הזנים היברידים לכן הצורה של הפרחים היא שילוב של השניים. פרופיל הטרפנים שלהם בדרך כלל כולל טעמים וריחות של תבלינים חריפים, אדמה ופלפלים. כמובן שחלק מהזנים הם בעלי טעם וארומה יותר פירותיים, אבל בדרך כלל פרופיל הטרפנים המקוריים של צמחי אינדיקה הוא יותר אדמתי.

ההשפעה

בכל הנוגע לעוצמת ההשפעה של האינדיקה, הזנים האלה בהחלט חזקים מספיק בשביל כל מרבית האנשים. ההשפעה של האינדיקה היא מהירה מאוד, מתאימה מאוד למי שרוצה להירגע אחרי יום ארוך, ומתאימה גם לצורך טיפול רפואי לאנשים הסובלים מכאבים, נדודי שינה ועוד. לאחר עישון קנאביס אינדיקה אתם עלולים להרגיש כבדים וחסרי מוטיבציה לחלוטין. אתם תתחילו להרגיש תחושת צריבה מסביב לעיניים מה שיגרום לכם להרגיש כבדים ועייפים. מעט אחרי זה הרגליים, הידיים וכל פלג הגוף העליון שלכם יתחילו להרגיש כבדים.

טיפים לגידול זני אינדיקה

  • במהלך שלב הצמיחה, גיזמו את עלי המניפה שמסתירים את ההעלים הנמוכים יותר. על ידי הסרת עלי המניפה תשפרו את החשיפה של כלל הצמח לאור, תשפרו את זרימת האוויר ותרתיעו את המזיקים מלהתיישב באזור הזה.
  • זני האינדיקה גדלים בצורה מעולה בשיטת "ים של ירוק", כלומר, צמח אינדיקה יגדל מספר רב של ניצני צמיחה (טופים, הגבעולים עליהם נמצאת התפרחת) שיגדלו אחד ליד השני בצורה אחידה, בתקופת צמיחה קצרה יחסית.
עלה קנאביס של צמח ׳אינדיקה׳
Photo credit: Jurassic Blueberries on Visualhunt.com. עלה קנאביס של צמח ׳אינדיקה׳.

מורפולוגיה של קנאביס סאטיבה

צמחי הסאטיבה ידועים בכך שהם צומחים בצורה הפוכה מאשר האינדיקה: הצמחים שלהם גבוהים, דקים, גדלים לאט יותר ושומרים על מרווח פנימי גדול יחסית בין הפיצולים. זני סאטיבה דורשים מהמגדלים שלהם עבודה רבה בכל הנוגע לשליטה על הצמח: גובה הצמח, זמן הפריחה והוצאה כספית רבה יותר על דשנים וחשמל. גידול זני סאטיבה מתאים בעיקר לאנשים שיש להם ניסיון קודם בגידול קנאביס כי צמחי סאטיבה דומיננטיים יכולים להגיע לגובה של 2 מטר ויותר וזמן הפריחה שלהם יכול להימשך גם 10-12 שבועות. זני סאטיבה טהורים יכולים לפרוח במשך 16 שבועות!

מגדלי סאטיבות יכולים לצפות לכך שהצמחים הללו יגדלו הרבה יותר לגובה ולרוחב מאשר זני האינדיקה בתקופת הגדילה, לכן מומלץ לבצע טכניקות אימון כבר בשלב הצמיחה כדי לשפר את היבול ובמקביל, לשלוט על גובה הצמח ולתמוך בענפים הצדדיים לפני תחילת שלב הפריחה. זני סאטיבה הם אידיאליים לטכניקת "מסך ירוק" שיכולה לסייע מאוד בכך שהיא תכווין כל ענף לאזור אחר, מה שיבטיח שהצמח כולו יוכל ליהנות מחשיפה מלאה לאור.

פרחים מזני סאטיבה לפי רוב יהיו ארוכים ובעלי צורה של גביע, אשר גדלים אחד על השני. פרחי הסאטיבה נוטים להיות ארוכים ואווריריים. פרופיל הטרפנים של זני הסאטיבה נעים בין טעמים וריחות קלאסיים כמו הייז ואדמה והריחות של הכלאות מודרניות יותר כוללות ריחות של פירות הדר ופרחים שונים.

ההשפעה

הסאטיבה משפיעה על המוח לאורך זמן ויכולה לשמור עליכם מפוקסים וממוקדים. ישנה השפעה פיזית אך היא הרבה פחות כבדה בהשוואה לזני אינדיקה. חלק מזני הסאטיבה הותיקים יותר יהפכו אתכם לאנרגטיים ויספקו לכם תחושת אופוריה, כאשר במקרים מסוימים הם עלולים לגרום לתחושת חרדה. זני הסאטיבה הם אופציה נהדרת לאנשים שאוהבים לעשן בבוקר ולא רוצים להרגיש כבדים, עייפים או לא מרוכזים. ההשפעות הרפואיות של הסאטיבה כוללות: הקלה על תחושת בחילה, אנשים הסובלים מחוסר אנרגיה, חוסר מוטיבציה ו/או תחושת דיכאון.

טיפים לגידול זני סאטיבה

  • חשוב לוודא שיש לכם שטח גידול מספיק, דשנים בשפע, ניסיון קודם ובעיקר – הרבה סבלנות, כי לזן הזה לוקח הרבה זמן לסיים פריחה. ביצוע טכניקות שונות יכול להיות קשה ואף מייאש במקרים מסוימים ומצריך ניסיון ברמה מסויימת.
  • יישום טכניקות אימון במהלך מחזור האור 18/6 כגון "אימון לחץ נמוך" וגיזום יאפשרו לצמח שלכם למקד את האנרגיה שלו בפרחים הכבדים שנמצאים למעלה מבלי להשקיע בפרחים בחלק התחתון שלו. יישום טכניקת "מסך ירוק" (ScrOG) תשפר את חופת הצמח שלכם בצורה משמעותית.
עלה קנאביס של צמח ׳סאטיבה׳
Photo credit: James St. John on Visualhunt. עלה קנאביס של צמח ׳סאטיבה׳.

מאפיינים של זני רודראליס (אוטופלאוור)

מגדלים של זני רודראליס יכולים לצפות לזנים היברידיים שיתנשאו לגובה של 60-150 ס"מ, תלוי בזן הספציפי, באקלים, בגודל העציץ ובעונה בה הוא גדל. כפי שניתן להסיק מהשם, זני הקנאביס האלה אינם דורשים פוטופריוד (משך זמן האור) כמו זני האינדיקה, הסאטיבה או זנים פוטוטרופי היברידיים, והם יכולים לפרוח בכל מחזור אור שהם יקבלו. כלומר, גם במקומות בהם הקרינה (תאורה מלאכותית או אור השמש) לא מספקת קיים מנגנון פנימי בתוך הצמח אשר ׳מאותת׳ לו כי עליו להתחיל לפרוח ללא שום קשר לאורך היום.

זני אוטופלאוור דורשים מעט מאוד התעסקות ותחזוקה והם פופולריים בעיקר בדרום אמריקה וברחבי אירופה וארה״ב.

טיפים לגידול זני רודראליס

  • שתילת זרעי אוטופלאוור בתוך עציצים גדולים תעודד את הצמחים לצמוח לגובה. אם אתם מגדלים במרפסת אז מומלץ לשמור על הצמחים נמוכים ואחד ליד השני.
  • אל תבצעו שתילה מחדש של זני קנאביס שכבר התחילו לגדול. עדיף להשאיר אותם באותו עציץ ולהמתין שהשורשים והפרחים יגדלו. שתילה מחדש יכולה לגרום להפסקת הצמיחה במשך תקופה ואף להכניס את הצמח למצב של עקה (סטרס) ממנו לא בטוח שהוא יתאושש.

מאפיינים של זנים היברידיים

זנים היברידיים הם למעשה שילוב של זני אינדיקה ביחד עם זני סאטיבה ומאפשרים בעצם ליהנות משני העולמות. במקרים מסוימים, ההשפעה עשויה להיות יותר דומה לזו של האינדיקה ובמקרים אחרים היא תהיה יותר דומה לאלה של הסאטיבה, תלוי איזה זן יותר דומיננטי.

לקנאביס היברידי לוקח בדרך כלל 8-10 שבועות כדי לפרוח והוא עשיר במגוון רחב של טרפנים, מבנה צמיחה שונה וגם פרחים שונים. בדרך כלל הזנים ההיברידיים הם המתאימים ביותר ליישום טכניקות שונות, והם לא יהיו גבוהים מדי או נמוכים מדי כגון זני הסאטיבה והאינדיקה הטהורים. המרווח הפנימי בין הפרחים בזנים היברידיים יהיה סביר והצמחים יימתחו אבל לא יותר מדי, ברגע שעוברים למחזור אור 12/12 לקראת הפריחה (בד״כ כשליש מכמה שגדלו עד נקודה זו).

ההשפעה

ההשפעה של קנאביס היברידי היא בדרך כלל מהנה ומאוזנת גם לגוף וגם לנפש. עם זאת, קיימים מגוון זנים היברידיים שחלקם יהפכו אתכם ליותר עירניים וממוקדים, אותם ניתן לצרוך גם בשעות הבוקר וגם בלילה. בפן הרפואי, הזנים ההיברידיים יכולים לסייע בשיפור מצב הרוח, התיאבון, המוטיבציה ואף מתאימים למפגשים חברתיים. כמובן שגם זנים היברידיים נוטים הרבה פעמים אל עבר כיוון מסויים (אינדיקה או סאטיבה) ולא חייבים להיות מאוזנים בהשפעה.

טיפים לגידול זנים היברידיים

  • מאוד מומלץ למגדלים מתחילים או לאנשים עם ניסיון מועט יחסית. בדרך כלל הזנים האלה הם יותר קלים לגידול והם מציעים שילוב מעולה של מאפייני אינדיקה ביחד עם מאפייני סאטיבה.
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן