Photo credit: Oregon State University on Visualhunt.com

היתרונות של גידול קנאביס עם קומפוסט

הקומפוסט (דשונת בעברית) הופך ליותר ויותר פופולרי מכיוון שהוא יכול לסייע מאוד לצמחים במימוש מלוא הפוטנציאל שלהם. זו הסיבה לכך שהוא נקרא לעיתים "הזהב שחור" של גננים ומגדלי קנאביס. ברמה בסיסית, הקומפוסטציה היא תהליך שבאמצעותו חומרים אורגניים מתפרקים בצורה מבוקרת כדי לייצר חומר שניתן להשתמש בו להחזרת חומרים מזינים לאדמה.

הוספת קומפוסט לאדמה מועילה מאוד מכיוון שהיא משפרת את היכולת של האדמה להחזיק נוזלים, משפרת את יכולת הניקוז ואת האוורור באדמה. בנוסף, הקומפוסט מספק לאדמה חומרים מזינים ומגביר את הפעילות הביולוגית של האורגניזמים החיים בה.

הביקוש לקנאביס המגיע ממקורות טבעיים ובריאים גדל כל הזמן. הטעמים של קנאביס אורגני הם הרבה יותר איכותיים מאלו של קנאביס שגדל באמצעות שימוש בדשנים סינטטיים ובתוספים כימיים אחרים, מכיוון שלפעמים ניתן למצוא עקבות שהדשנים והתוספים השאירו בפרחי הקנאביס שעברו תהליך ייבוש ויישון, במיוחד אם לא שטפו את השורשים כמו שצריך לפני שקצרו את הצמחים.

דשונת ביתית היא ללא ספק הדרך הפשוטה ביותר להשיג יבול אורגני. האמת היא שהטבע מציע לנו אדמה מצוינת לגידול מריחואנה, אבל ברוב המקרים צריך להעשיר אותה בין אם בגלל שאנחנו מגדלים בבית ובין אם בגלל שהאדמה זקוקה לחומרים מזינים נוספים כדי לייעל את תהליך הצמיחה של הצמחים.

קומפוסט
Photo credit: cogdogblog on Visualhunt

מה זה קומפוסט?

בקצרה, קומפוסט הוא חומר אורגני שהתפרק באמצעות פעולת מיקרואורגניזמים המשתמשים במטבוליזם שלהם כדי לשחרר חומרים מזינים לקרקע. לאחר מכן, הצמחים משתמשים בחומרים המזינים האלה כדי לגדול ולהתפתח.

המתכון הבסיסי מסורתי הוא שילוב של "חומר ירוק" עשיר בחנקן ושל "חומר חום" עשיר בפחמן, יחד עם חמצן (אוויר) ולחות (מים).

המיקרואורגניזמים האחראים על תהליך הקומפוסט נקראים אורגניזם אווירני והם זקוקים לחמצן כדי לשרוד ולכן, אוורור טוב הוא המפתח להצלחה. החיידקים הללו זקוקים גם למים (רמת לחות אופטימלית אמורה לנוע בין 40-60%). בתהליך זה, החיידקים משחררים פחמן דו חמצני המחמם את ערימת הקומפוסט. אם הערימה שלכם מרגישה חמה, אז זה סימן שתהליך הקומפוסטציה עובד כמו שצריך.

בנוסף, הוא גם דרך טבעית למחזור מזון מסוים ומוצרי גינון ולאפשר להם לחזור באופן טבעי לקרקע, מה שנותן לנו אפשרות לסייע לסביבה על ידי צמצום הפסולת. זה גם עוזר להפחית את השימוש בחומרי הדברה ודשנים כימיים, מה שמועיל מאוד לבריאותם של בעלי החיים ושל בני האדם כאחד.

כיצד מכינים קומפוסט?

הכנת מצבור קומפוסט משלכם היא הדרך הטובה ביותר להבטיח אספקה קבועה של חומרים מזינים באיכות גבוהה. הקומפוסטציה עובדת טוב יותר באקלים חם ובימים שמשיים מכיוון שתהליך הפירוק הכימי של החומר האורגני מאט ואף נעצר כאשר הטמפרטורה יורדת, בעיקר עם מגיעים למצב של קרה (כאשר הטמפרטורה השוררת סמוך לפני הקרקע היא 0 מעלות צלזיוס ומטה).

עקבו אחרי הצעדים הבאים:

  • הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא למצוא מקום טוב וחם הרחק מאזורי מעבר. תהליך הקומפוסט כרוך בפירוק של חומרים אורגניים ולכן הוא עלול לייצר ריחות מסוימים (אם כי בפועל ערימת הקומפוסט לא אמורה להריח רע מדי אם היא נשלטת כראוי). ערימת הקומפוסט חייבת להיות נגישה וחייב להיות צינור בקרבת מקום, מכיוון שתצטרכו להוסיף מים לערימה בימים חמים.
  • הזמן הטוב ביותר להתחיל בתהליך הקומפוסטציה הוא האביב, כאשר יש הרבה חומר עשיר בחנקן עם אחוז פחמן נמוך יחסית. בחודשי הקיץ והסתיו החמים תוכלו למצוא הרבה עלים עשירים בפחמן והרבה עשבים מתים, גם הם מהווים מרכיב מצוין לערימת הקומפוסט שלכם.
  • תזדקקו לדלי או מיכל לקומפוסט שלכם. המיכל יכול להיות בסיסי, למשל קופסת עץ ביתית, אך רוב האנשים משתמשים במיכל גדול מפלסטיק. תצטרכו לקדוח חורים בתחתית ובצדדים של המיכל כדי שיהיה אוורור. כמו כן, חשוב לשים מכסה שיסייע בשמירת החום והלחות.
  • כמו כן, תזדקקו גם למעדר או לכלי גינה אחרים כדי לערבב את הקומפוסט שלכם, כדי שהחומר האורגני שנמצא למעלה יתערבב עם כל שאר הערימה. החלק החם ביותר בערימת הקומפוסט הוא המרכז, ולכן הערבוב מבטיח בדרך כלל שהחומר שהתפרק יתפזר בערימה באופן שווה.
  • בהתחשב בעובדה שצריך לערבב את הקומפוסט אחת לכמה ימים (לפחות בהתחלה), מגדלי קנאביס וחקלאיים מסוימים פשוט רוכשים חבית קומפוסט, הידועה גם בתור קומפוסטר, המחזיקה היטב את החומר ומקלה על הערבוב. יש מגוון גדול של קומפוסטרים בשוק. אם אין לכם קומפוסטר, אז תצטרכו פשוט לערבב באופן ידני.

שלבי הקומפוסטציה

  1. באופן אידיאלי, אתם רוצים להתחיל עם שכבת דשא ועלים יבשים. אם יש לכם גישה רק לצמחים ירוקים, אתם תמיד יכולים לערבב אותם עם עיתונים גרוסים. כאשר אתם מוסיפים עוד שכבות, שמרו על שיעור של כ-60% פחמן (דשא ועלים יבשים) ו-40% חנקן (חומר צמחי ירוק). מקורות טובים של פחמן: קרטון, קש, שבבי עץ או נסורת, זרדים יבשים, ועוד.
  2. על גבי שכבת הפחמן הראשונית עליכם להוסיף חומר צמחי עשיר בחנקן, כגון פסולת (צואה) של פרה או סוס, גזם של גינה או דשא, קליפות ביצה או שאריות ירקות (גזר, מלפפון, אגסים, תפוחים, תפוחי אדמה, וכו'). השכבה השלישית חייבת להיות מורכבת מתערובת של אדמה נקייה (ללא חומרי הדברה) או דשנים סינתטיים.
  3. זכרו לא להוסיף צמחים או עשבים חולים לערימה. הסיבה לכך היא שאלא אם ערימת הקומפוסט תתחמם ממש, סביר להניח שהזרעים ישרדו את תהליך הקומפוסטציה וכאשר סוף סוף תפזרו את הקומפוסט בשטח הגידול, אתם תפזרו גם זרעי קנאביס.
  4. בדקו את ערימת הקומפוסט שלכם באופן תדיר וערבבו אותה היטב כל כמה ימים. כמו כן, הוסיפו מים כשהמרכז של הערימה מתחיל להתייבש. הערימה לא אמורה להיות רטובה מדי – היא כן צריכה להיות לחה, כמו ספוג כלים. התערובת תתחיל להתפרק באמצעות פעולת המיקרואורגניזמים אשר יהפכו את החומר האורגני לקומפוסט עשיר בחומרים מזינים.
  5. למרות שאתם יכולים להוסיף מגוון גדול של חומרים לערמת הקומפוסט שלכם, ישנם דברים מסוימים שעדיף שלא לכלול (למשל: מוצרי חלב, שומנים, בשר, דגים, פסולת כלבים או חתולים, קפה או שקיות תה, הדרים קליפות פרי או בצל, נייר מצופה או אפר פחם). חלק מהחומרים האלה לא יתפרקו (או יתפרקו לאט מדי), בעוד שאחרים ימשכו בעלי חיים לא רצויים.
  6. לאחר סיום תהליך הפירוק, הקומפוסט אמור להיות כהה ובעל מרקם של חרסינה. ערימת הקומפוסט יכולה להיות מוכנה בתוך 3 חודשים בלבד, אבל זה עשוי להשתנות במידה רבה בהתאם לטמפרטורה בחוץ, כמות החומרים שהוספתם, גודל הערמה והתדירות שבה אתם מערבבים.

    צמחי קנאביס
    Photo credit: Bob Dass on VisualHunt.com

לאיזה צורך משתמשים בקומפוסט אורגני?

הקומפוסט שונה מדשנים רגילים, הוא מאזן ומתקן את האדמה על ידי אספקת חומרים מזינים המעשירים אותה ויוצרים סביבה מועילה לגדילה מיטבית של הצמחים. מצד שני, הדשנים מאכילים את הצמחים בצורה הכי ישירה שאפשר ובעצם יכולים להעמיס על האדמה יותר מדי חומרים מזינים.

קומפוסט יוצר אדמה יותר מאוזנת ועשירה. אפשר לומר שהוא מאכיל את האדמה והדשנים מאכילים את הצמחים. שילוב של שניהם יספק את תנאי הגידול האופטימליים לצמחי הקנאביס שלכם.

קומפוסט ביתי הוא ממש קל לשימוש. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לשים אותו מעל לאדמה שמסביב לצמחים שלכם. תדירות השימוש תשתנה בהתאם לאיכות האדמה ועד כמה היא עשירה באופן טבעי. שימוש בדשונת במהלך הסתיו יבטיח סביבת גידול טובה באביב.

הוספת שכבת קומפוסט מעל לאדמה מדי פעם במהלך שלב הצמיחה תפחית גם את כמות הפעמים שתצטרכו להשתמש בדשנים. ערבוב קומפוסט עם אדמה הוא גם דרך מצוינת להתחיל גידול ביתי: שתילת זרעי הקנאביס בתערובת זו מבטיחה שהצמחים שלכם יתחילו את מחזור חייהם בצורה הטובה ביותר.

אם תבחרו להכין קומפוסט ביתי לגידול קנאביס ביתי או גידול בחוץ, סביר להניח שתבחינו בהבדל גדול בנמרצות הכללית של הצמחים שלכם. לאחר תהליך הקציר, הייבוש והיישון, הטעם יהיה משמעותית איכותי יותר. אם עדיין לא ניסיתם להשתמש בדשונת בגידול הקנאביס שלכם, תנו לו הזדמנות, הוא ככל הנראה יהפוך לחלק בלתי נפרד משגרת הגידול שלכם בעתיד.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן