צמח קנאביס בשדה

לכמה שמש זקוקים צמחי קנאביס כדי לגדול?

צמחי קנאביס אוהבים את קרינת השמש, אבל לכמה שמש הם בעצם זקוקים בכדי לשגשג ולהגיע למלוא הפוטנציאל במחזור חייהם? בכתבה הבאה נסביר לכם לכמה שמש צמחי הקנאביס שלכם זקוקים.

ככל שכמות השמש יותר גדולה – ככה יותר טוב. כמובן שקנאביס צריך עוד שלל פרמטרים בכדי לגדול בצורה מיטבית, ביניהם: איוורור מתאים, תזונה הכרחית שתואמת לשלב הגידול, מצע גידול שמתאים לזן שבוחרים לגדל, ותנאים סביבתיים אידיאליים (לחות, טמפ׳ וכו). למרבה הצער, לא לכולנו יש מרפסת או גינה שמקבלת מספיק אור שמש במהלך היום. בכתבה הזאת נבחן מקרוב את הקשר בין צמחי קנאביס לבין ספקטרום השמש ונראה לכם בדיוק כמה שמש הצמח שלכם צריך כאשר הוא גדל בחוץ, כדי להגיע ליום הקציר בצורה הכי טובה שאפשר.

מדוע קנאביס וצמחים בכלל זקוקים לאור השמש?

בקצרה? בזכות הכוח של הפוטוסינתזה. אבל מהי בכלל פוטוסינתזה לכל מי ששכח שיעורי ביולוגיה של כיתה ט׳.
פוטוסינתזה היא תהליך הפקת אנרגיה ותרכובות אורגניות מתרכובות אי-אורגניות. כלומר צמחים לוקחים מינרלים, מים ופחמן דו חמצני והופכים אותם לסוכר ולחמצן בכדי לפתח שורשים, עלים ופרחים. צמחי קנאביס יודעים לאגור את אנרגיית השמש בקשרים כימיים ולנצל אותם לטובת גדילה ופריחה.

על השוני שבין אור השמש לאור מלאכותי

מגדלי קנאביס רבים תוהים מה עדיף מבין השניים: האם אור השמש באמת עדיף על תאורה מלאכותית, וכמו בכל דבר בחיים יש אסכולות כאשר לכל אסכולה ישנם תומכים שבטוחים שהם יודעים יותר טוב. למיטב ידיעת המערכת, אין ולא יהיה תחליף לספקטרום של השמש, עם זאת ברור כי צמחי קנאביס גדלים בשלל מקומות, עם נסיבות משתנות של מזג אוויר וחללי גידול שונים ומשונים, לכן ברור שגם לגידול צמחי קנאביס במבנה סגור בתוספת תאורה מלאכותית יש יתרונות רבים וגם בגידולים כאלה ניתן לייצר פרחים ריחניים, ומאסיביים ממש כאילו גדלו תחת השמש.

זכרו כי מצד אחד בגידולי חוץ הצמחים שלכם נהנים מאור השמש החינמי והטוב, אולם הבקרה שלכם על סביבת הגידול מבחינת מזיקים, לחויות, טמפ׳ וכו׳ קטנה בהרבה מאשר אם הייתם עובדים בחלל סגור. ניתן להבין כי בנושא זה אין יותר טוב, הכל תלוי בנסיבות הגידול (חלל פתוח/סגור, אקלים חם/קר, נטייה גנטית וכו׳ וכו׳).

כמה שמש צמחי קנאביס צריכים?

כמובן שזה משתנה בהתאם לשלב בו נמצא הצמח. צמח הקנאביס הינו צמח חד שנתי שיודע ״מה עליו לעשות״ ע״פ אורך היום. ניתן להחריג מאמירה זו קנאביס מסוג רודראליס אבל על כך תקראו בכתבה אחרת. קנאביס גדל באופן וגטיטיבי (כלומר הצמח ממוקד בפיתוח עוד גבעולים, עלים ובית שורש) כאשר הוא מקבל בערך 18 שעות אור ביום, ככל שהיום הולך ומתקצר הקנאביס מתחיל לפרוח. פריחה אידיאלית תתרחש כאשר צמחי קנאביס יקבלו 12 שעות אור ביממה.

למרות זאת, אפשר לגדל צמחי קנאביס בריאים בגידול חוץ גם עם חשיפה מינימלית של 6 שעות אור, ובתנאי שהחשיפה נעשית ללא הפרעות. חשוב לזכור שהצמחים האלה לא יתקרבו לממש את הפוטנציאל הגנטי שלהם, עם מבחינת ייבול, איכות, כמות הטריכומות, הריח והטעם. ככל שחסרה קרינת השמש בזמן הפריחה התפרחת תצא יותר עלוותית ופחות צפופה.

מתי צמחי קנאביס מתחילים לפרוח כשמגדלים אותם בחוץ?

כאשר מגדלים בחוץ זרעי קנאביס רגילים (המצייתים לחוקי הפוטופריודיזם– תגובה למשך האור) , הצמחים יחלו לפרוח עם התקצרות הימים בסוף הקיץ ויקצרו לקראת החורף . זאת אומרת שתוכלו לשתול כבר החל ממאי\אפריל ולהתחיל את שלב הגדילה- במקרה הזה מדובר על צמחים גדולים מאוד, אם תרצו צמחים בינוניים שתלו את הצמח בתחילת יולי. צפו להתחלת פריחה במהלך חודש ספטמבר ולקציר במהלך חודש נובמבר. ככל אצבע בחצי הכדור הצפוני צפו לקצור לבנובמבר, ובחצי הדרומי , בו העונות הפוכות צפו לקצור במאי\יוני.
בכל אופן תוכלו לברר על אורך שעות  האור לאורך השנה במדינה בה אתם נמצאים באתרים רבים.

חשוב לזכור שצמחים שגדלים בחוץ מתחילים לפרוח בהדרגה כאשר שעות השמש פוחתות, לעומת צמחים הגדלים בתוך מבנה עם שימוש בתאורה מלאכותית המאפשרת לכם לעשות ״מניפולציה״ על הצמח ולקבוע עבורו באיזה שלב במחזור חייו הוא נמצא.

על ההבדל בין השמש באזור קו המשווה וביתר האזורים

בהתחשב במסלול שעושה כדור הארץ, הקטבים שלו נוטים לכיוון השמש בזמנים שונים בשנה: הצד הצפוני הכי קרוב לשמש בחודש יוני, בעוד שהצד הדרומי הכי קרוב לשמש בחודש דצמבר. ככל שהקוטב קרוב יותר לשמש, ככה האזור מקבל יותר שמש ישירה ויותר שעות שמש במהלך היממה.

באזור קו המשווה לעומת זאת המרחק מהשמש נשאר זהה לאורך כל השנה, לכן, האזורים הללו מקבלים כ-12 שעות שמש ביום לאורך כל השנה. לכן אם הייתם מגדלים צמחי קנאביס בחוץ באזור קו המשווה ולא הייתם מוסיפים חיזוקי תאורה בשלב הגדילה הצמחים שלכם היו נמצאים בפריחה מתמדת לאורך כל השנה.

גידול צמחי קנאביס בהתאם למיקום גיאוגרפי

לפי רוב, מגדלי קנאביס המגדלים בחצי הכדור הצפוני של כדור הארץ ינביטו את הזרעים בין האביב לתחילת הקיץ, תלוי במיקום הספציפי שלהם. בצד שני של העולם, מגדלים יכולים להתחיל את תהליך הגידול כבר בחודש ספטמבר ולרוב יסיימו אותו בין חודש מרץ למאי. כמובן שהכל תלוי בנטייה גנטית של זנים מסויימים, אקלים מקומי שכולל בתוכו את קרינת השמש, הטמפ׳, הלחות ועוד שלל משתנים שמשפיעים על אופי הגידול של צמחי הקנאביס.

אם אתם מגדלים קנאביס בחוץ חשוב להכיר את החומר הגנטי איתו אתם עובדים, כדי שתדעו לשתול בתאריך הנכון. אם אתם מגדלים צמחי סאטיבה גדולים, למשל, יכול להיות שכדאי לכם להתחיל לגדל אותם מעט מאוחר יותר כדי להימנע ממצב שהצמחים יגיעו למימדים עצומים. אם אתם עובדים עם זני אינדיקה שמסיימים פריחה ב-8-9 שבועות אז כדאי לכם לשתול את הזרעים או לייחר את הצמחים בהקדם בכדי לסיים את הפריחה במהרה ולתת לצמחים להנות משמש קיצית חזקה שתגרום להם לשגשג ודרך כך לייצר עבורכם תפרחות טובות יותר!

השוואת זני קנאביס בהתאם למרחק מקו המשווה

למרות שמקור הקנאביס באסיה, כיום הצמח נמצא בכל פינה בכדור הארץ. זנים שהסתגלו לאקלים המיוחד ולמחזור השמש של האקלים הטרופי ושל אזור קו המשווה (ידוע בתור אקלים משווני), בדרך כלל נובטים הרבה יותר מהר מאשר אלה שגדלים בדרום או בצפון כדור הארץ. בנוסף, הם יכולים להישאר במצב וגטטיבי יותר זמן ואף להמשיך לייצר עלים בזמן הפריחה, מה שגורם להם ליצר תפרחות אווריריות ומאורכות. זני פוטופריוד מתנהגים דומה לזני אוטו פלאוור, אך עדיין מדובר בזנים שונים. זני אוטו פלאוור מכילים גנים מסוימים של קנאביס רודראליס שגורם להם לפרוח בהתאם לשינויים הורמונליים הקשורים לגיל הצמח ואילו הפריחה של זני הפוטופריוד מושפעת משינויים באורך היום.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן