מיצויי טרפנים

מיצוי טרפנים: כל מה שצריך לדעת

עד לפני מספר שנים, המילה "טרפנים" הייתה חסרת משמעות בעבור צרכני קנאביס, אבל כיום היא הפכה לאחת המילים הכי חשובות ואהובות שיש. אז מהם בכלל טרפנים, במה הם מועילים לנו וכיצד ניתן למצות אותם? על כל זאת ועוד במאמר הבא.

הטרפנים הם תרכובות אורגניות המצויות בשמני האתרים של מרבית הצמחים. תפקידם הוא לספק לצמחים ארומה וטעם. בצמחי הקנאביס קיימים שילובים מורכבים של 40 טרפנים בממוצע, ויותר מ-200 טרפנים בסך הכל שכבר זוהו בזני המריחואנה השונים. העובדה שכל צמח מפגין ארומה ייחודית קשורה ליחס הטרפן הייחודי שלו, המכונה בדרך כלל 'פרופיל טרפנים', כלומר סוג של DNA ארומטי של כל צמח וצמח.

הטרפנים לא עוררו עניין רב עד לפני כמה שנים, עד שהפופולריות הגוברת של מיצוי חומרים מהקנאביס גרמה לאנשים רבים לתהות האם ניתן לשחזר את ההשפעה של הצמח במוצרים שונים.

לחלק גדול מהמיצויים הטהורים ביותר כלל אין ריח או טעם כמעט מכיוון שהם תרכיזי קנבינואידים מבודדים, ללא טרפנים או רכיבי קנאביס רגילים אחרים. במטרה לשדרג את חוויית העישון, אנשים רבים החלו לזקק את הטרפנים כדי שיוכלו להוסיף אותם למקטרת העישון שלהם.

למה משתמשים בפרופילי טרפנים?

אז אחרי שנים רבות שכלל לא שמו אליהם לב, הטרפנים הגיחו לחיינו עם המשימה לספק תמציות עם ריח וטעם כלשהם. בנוסף לתכונותיהם הארומטיות, הטרפנים מתקשרים באופן סינרגטי עם קנבינואידים ומווסתים את השפעותיהם בתהליך המכונה 'אפקט הפמליה'. משמעות הדבר היא שאם נוסיף טרפנים לתמצית של THC או CBD אשר בודדו, הדבר יידמה את השפעות הזן ממנו הוצאו הטרפנים. למשל, אם נוסיף את פרופיל הטרפנים של בלו דרים (Blue Dream) לתמצית THC, ההשפעה שתחוו תהיה דומה לסטלה שתגיעו אליה כאשר תעשנו בלו דרים.

הטרפנים יכולים גם לשפר את פרחי הקנאביס – אנשים רבים מוסיפים טרפנים נוספים לשיפור והריח והטעם של המריחואנה. פרחים של זני קנאביס לעתים קרובות מגיעים עם מעט מאוד ארומה ולכן, על ידי הוספה של טרפנים אפשר לשפר מאוד את חווית העישון.

כמו כן, טרפנים מחוללים מהפכה גם בתחום הסיגריות האלקטרוניות מכיוון שהם מספקים חוויה הרבה יותר טובה כאשר הם מתווספים לנוזלי העישון. גם בתחום הקולינריה קיבלו את הטרפנים בזרועות פתוחות, כאשר מספר מותגי מזון כבר השתמשו בהם כדי לשדרג מוצרים כגון שמן, דבש, בירה ועוד.

איך אפשר למצות טרפנים?

בעבר הצליחו מגדלי קנאביס להפיק טרפנים באמצעות שיטות מיצוי קונבנציונאליות (למשל על ידי הצבת מעבים בין תנור למשאבת מיחזור). באמצעות הטכניקה הזו, חלק מהטרפנים נשמרו בתור שרידי הפרח. הבעיה העיקרית הייתה שהרבה טרפנים הלכו לאיבוד בתהליך, כאשר נוסף היה גם סיכון לזיהום. לכן, התוצאה הייתה לא מספיק טובה והטרפנים היו באיכות יחסית ירודה.

הטרפנים עדינים מאוד וצריך לטפל בהם בזהירות רבה כדי לשמור על הריחות והטעמים שלהם. טכניקות הכוללות שימוש בטמפרטורות גבוהות ו/או בלחץ גבוה, בין אם משתמשים בהם ביחד או לחוד, עלולות להוביל לפירוק המבנה הכימי של הטרפנים. אז איך ניתן להיפטר מזיהומים כמו שומנים, כלורופיל ומטבוליטים אחרים מבלי לפגוע בטרפנים?

כיום יש מגוון רחב של אמצעים טכנולוגיים המשמשים למיצוי הטרפנים. הם אמנם משתנים בהתאם לקוטביות, תנודתיות וגודל הטרפן, אבל הם בדרך כלל נכנסים לאחת משתי הקטגוריות הבאות: מיצוי ללא ממס ומיצוי על בסיס ממס (ממס הוא חומר שיכול להמיס חומר אחר).

מיצוי תמציות הטרפנים

תמציות טרפן ללא ממס מיוצרות באותה הטכניקה שבה משתמשים בתעשיית הבשמים והשמנים האתריים מזה מאות שנים. שתי השיטות העיקריות בקטגוריה הזו הן זיקוק קיטור וזיקוק הידרו.

זיקוק הקיטור מתבצע על ידי הנחת חומר הצמח מעל מיכל מים רותחים. הידרודיסטילציה היא תהליך דומה, מלבד העובדה שחומר הצמח מונח ישירות במים הרותחים. כאשר האדים עוברים בחומר הצמחי, השמנים הבהירים יותר המכילים טרפנים מועברים לבקבוק עיבוי, שם הם מתקררים ביחד עם המים והופכים לנוזלים.

מיצויי טרפנים
תמציות טרפנים

מיצוי טרפנים מבוסס ממס

שיטות מבוססות ממס מציעות ביצועים טובים יותר. הן מבוצעות בנקודות רתיחה נמוכות יותר באמצעות פחמימנים וגזים כמו בוטאן, אתנול, חנקן או CO2. השיטות הללו כוללות שימוש בשואבים במטרה להפחית את החום ההתחלתי ובכך לשמור על טמפרטורה נמוכה מספיק כדי למנוע פגיעה בתרכובות הביו-אקטיביות.

אחת הטכניקות הנפוצות ביותר היא מיצוי CO2. התהליך הזה כולל שימוש בחום ולחץ במטרה להפוך את ה-CO2 בפאזה גזית לנוזל סופר קריטי המופעל דרך חומר הצמח ומייצר תרכיז שרף הדורש זיקוק בתנור ייבוש כדי לבודד את תרכיזי הטרפנים ולמצות אותם בנפרד. זה מבטיח שהטרפנים יהיו טהורים מכיוון שלא יוותרו עקבות של ממס או מים. מכיוון שה-CO2 אינו דליק, התהליך הזה יותר בטוח ויותר יעיל.

מיצוי מכני

כיום יש גם שיטות אחרות לזיקוק טרפנים שאינן כרוכות בשימוש בממיסים. הודות להתפתחות הטכניקות המשתמשות בלחץ ובחום, כמו רוזין, ניתן להשתמש באותם מכבשים מכניים המשמשים לייצור רוזין גם כדי להפריד את החלק הנוזלי של הטרפן הנמצא בפרח. עם זאת, טרפנים המופקים בצורה מכנית אינם מבודדים לחלוטין, מה שאומר שהם עדיין מכילים קנבינואידים.

רמות טרפנים באוכל

מרבית טרפני הקנאביס נמצאים גם בצמחים אחרים. טרפנים רבים הגיעו במקור מכל מני צמחים ומזונות שונים אשר עשויים להכיל עוד דברים מלבד טרפנים טהורים, כל עוד הם בטוחים לשימוש במזון. בנוסף, כמות הטרפנים בצמחי קנאביס כמעט לעולם לא עולה על 5% (וגם 5% נדיר טרפנים נדיר יהיה לראות). בעקבות כך, אנחנו עדיין לא יודעים מה ההשפעות של ריכוזי טרפנים גבוהים יותר בגוף האדם. לכן, אנשים שמוסיפים טרפנים אשר מקורם במזון, כדי לשפר את הפרופיל הארומטי של הקנאביס שלהם, עשויים לפגוע במאזן הטרפנים הטבעי הנמצא בקנאביס.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן