זן בר קנאביס

סנסימיליה: פרחים ללא זרעים ששינו את עולם הקנאביס

כל חובב קנאביס אמיתי מכיר כינויים רבים שניתנו לצמח ולתפרחות ברחבי העולם. השמות השונים הושרשו בתרבות ממגוון סיבות, לדוגמא הכינוי "סקאנק" (Skunk) הנפוץ בעיקר בבריטניה, הוא כינוי לקנאביס חזק במיוחד. הכינוי "סקאנק" לקנאביס השתרש לאחר שבשנות ה70 הזן המפורסם סקאנק #1 (Skunk #1) התפשט והתפרסם ברחבי העולם. לסקאנק #1 היו פרחים איכותיים במיוחד ואפשר אפילו לומר שהיה אחד מהזנים ששינו את תרבות צריכת הקנאביס בעולם ולכן השם סקאנק השתרש כשם כללי לקנאביס בעל ניחוחות חזקים ואיכות מצויינת.

עם השנים השתרשו שמות שונים נוספים לקנאביס כגון: וויד (weed) , גראס (grass), פוט (pot), מרי ג'ין (mary jane) ועוד. אבל כנראה שאחד הכינויים המפורסמים ביותר לקנאביס, שמופיע בכל שיר רגאיי הקשור לקנאביס ועישון, ושכל חובב קנאביס מכיר הוא: סנסימיליה. אז מאיפה מגיע הכינוי הזה? ומה הוא אומר? ולמה חשוב לעשן קנאביס שהוא סנסימיליה? כל זאת בכתבה הבאה.

סנסמילה: מה זה אומר?

בניגוד לכינויים אחרים אשר ניתנו לצמח הקנאביס, המילה סנסמיליה לא מתארת את חוזק או איכות התפרחות אלא את העובדה שהתפרחות מתפתחות ללא זרעים בתוכם. בניגוד לדעה הרווחת מקור השם הוא לא מג'מייקה ואף לא מארצות הברית. המילה סנסימליה מורכבת משתי מילים בספרדית- המילה Sin – ללא , והמילה Semilla – זרע. זאת אומרת תפרחות קנאביס ללא זרעים.

חשוב לציין, לנו היום זה נראה ברור מאליו שתפרחות קנאביס מגיעות ללא זרעים בכלל, אבל זרעים נקביים (feminized seeds) אשר מקורם בשני צמחים נקביים אשר יוצרים זרעים נקביים בלבד, החלו להיות מיוצרים רק בשנות ה90. לפני זה בתקופות מוקדמות יותר היו משתמשים בזרעים רגילים, שהם תוצאה של הפרייה בין זכר ונקבה, אשר נותנים לנו נבטי קנאביס זכריים ונקביים כאחד ביחס של 50%. ולכן המגדלים היו מנביטים את כל הזרעים ביחד ורק בתחילת פריחת הצמחים היו מזהים מי מהם הם הצמחים הנקביים, שומרים אותם להמשך הפריחה ומחסלים את הזכרים בכדי שלא יפרו את הנקבות , שבתורן ייצרו תפרחות מלאות זרעים. במקרים רבים המגדלים פספסו את חלק מהזכרים בשדה ןעקב ההפרייה כל התוצרת שלהם הייתה יוצאת מלאה בזרעים שלא נעים לעשן. זה היה הסטנדרט בתקופות האלו.

וכמובן כל מי שעישן פעם "עשב מסיני" או ראה שדות של קנאביס בהודו מכיר את העובדה שנותנים לקנאביס לצמוח פרא וללא דילול הזכרים, הצמחים לרוב יוצאים הרמפרודיטים או נקביים ומלאים בזרעים. פרחים אלו לרוב פחות איכותיים ומיד נסביר גם למה.

צפו בסרטון קצר המסביר על פרחי סנסימיליה

פרח קנאביס פריחה מוקדמת
פרח קנאביס צעיר ללא זרעים.

האם קנאביס ללא זרעים הוא איכותי יותר?

איך השתרשה המילה סנסמיליה ככינוי לקנאביס חזק במיוחד? ברגע שהבינו כיצד לגדל את הצמחים הנקביים בנפרד והעיפו את הזכרים מסביבת הגידול שלהן, פרחי הקנאביס של הנקבות ניהיו חזקים יותר בצורה משמעותית. זאת עובדה שהיממה את עולם הקנאביס בשעתו. כיצד אותו הזן מוציא תפרחות חזקות ואיכותיות יותר כאשר אין בתוכן זרעים ומנגד תפרחות חלשות כאשר הן מלאות בזרעים? ייצור זרעים עולה בהשקעת אנרגיה רבה מאוד מצד הצמחים הנקביים ואפשר לומר שכמו כל אמא בטבע הצמח משקיע את כל כולו במשימה חייו – להתרבות. ולכן כאשר הצמחים הנקביים מתחילים בייצור הזרעים הם מפסיקים כמעט לחלוטין את ייצור הקנאבינואידים והטרפנים שגם ייצורם דורש אנרגיה רבה מאוד. כמובן שהעובדה הזאת פועלת לשני הכיוונים, כאשר אין זרעים בתפרחת, הצמח ממשיך להשקיע  אנרגיה רבה בייצור מטבולוטים משניים כגון הטרפנים והקנאבינואידים.

ככל שהידע התפשט שפרחי קנאביס נטולי זרעים מייצרים מוצר טוב בהרבה, כך המגדלים החלו להתמקד בייצור סינסמילה באופן בלעדי ולהרוג את הצמחים הזכריים ברגע שהם יכלו. אם הם היו צריכים זרעים לצורך רבייה, הם שמרו על הפרדה בין המינים ואיפשרו האבקה של צמחי נקבה נבחרים באזורים ייעודיים ובתהליך מבוקר שלא מסכן את שאר התוצרת שלהם והמוצרים.
בשנים מעט מאוחרות יותר , שנות ה2000 והלאה, רוב גידולי הקנאביס האיכותיים החלו לעבור למבנים סגורים (גידול אינדור) ועבודת המגדלים נעשתה קלה יותר. את הזכרים מגדלים בחדרים שונים עם יכולת לנקות את האוויר היוצא מהחדרים. העובדה הזו חשובה מאחר והאבקנים שמפיץ הצמח הזכרים נישאים עם הרוח והאוויר, גודלם מאוד קטן ולא ניתן לזהות אותם בעין כאשר החלו להתפזר. צמח זכרי אחד יכול להפרות אלפי צמחים נקביים ולהרוס גידולים שלמים ולכן ההפרדה הזו כה חשובה.

האזינו לPato Banton בשיר נפלא בו מתוארות תפרחות הקנאביס בתור סנסימליה

האם כל הפרחים כיום הם סנסימיליה?

היום בהחלט ניתן לומר כי סוגיית הפרחים מלאי הזרעים הפכה במהרה לנחלת העבר. כתוצאה מכך, המונח סינסמילה כבר אינו רלוונטי בימינו מאחר וכל הפרחים שהיום נחשבים ראויים לצריכה הם נטולי זרעים ונחשבים לסנסימיליה. אז למה אנחנו מוצאים מדי פעם זרע או מספר זרעים מועט גם אם הצמח הנקבי פרח ללא צמחים זכריים בסביבתו?
ישנן שתי סיבות עיקריות:
1) נטייה להרמפרודיטיות – הרמפרודיטיות היא תופעה בה הקנאביס מציג גם פרחים נקביים וגם זכריים, הצמח מפרה את עצמו ויוצר זרעים עצמיים. זוהי לרוב תופעה מורשת גנטית מאחד ההורים של הזן. ההרמפרודיטיות יכולה להתבטא מיד עם תחילת הפריחה או כתוצאה מסטרס שעבר על הצמח- כגון טמפרטורות גבוהות מאוד, לחות גבוה, שבירת ענף מרכזי או מליחות גבוהה בקרקע. לכן כאשר מגדלים בצורה מסחרית, יש להעביר את הצמחים מבחני סטרס- לחשוף אותם למצבי קיצון בכדי להיות בטוחים שכאשר נגדל את הזן בכמות מסחרית ובמקרה הגידול שלנו יעבור סטרס קל עדיין נקבל תפרחות סנסימיליה נטולות זרעים. בגידול מסחרי ובעיקר רפואי, תפרחות בעלות זרעים פסולות למכירה ולכן העלות של זרעים בתפרחות היא גבוהה במיוחד.

2) סיבה נוספת שבגינה יכולים להיות זרעים בתפרחת היא הבשלת יתר של התפרחות. כן כן יש דבר כזה. קנאביס איכותי אמורים לקצור כאשר הוא בשל, סביב 9 שבועות של פריחה בלבד (כמובן שיש זנים שזמן הפריחה שלהם ארוך יותר) וכאשר 70% מהטריכומות הופכות משקופות לחלביות. הבשלת יתר יכולה לקרות כאשר אנו לא קוצרים את הפרחים בזמן. כאשר הפרחים לא נקצרים בזמן והצמח ממשיך לגדול, הוא "מבין" שסוף חייו מתקרב וכמו שציינו בעבר, כמו כל אורגניזם בטבע , המטרה העיקרית שלו היא לייצר את הדור הבא ולהוריש את הגנטיקה, לכן צמח שמגיע להבשלת יתר בהחלט יכול פתאום (בשבוע 8 של הפריחה והלאה) לייצר איברי רבייה זכריים לפתע בתוך הפרח ולהפרות את עצמו על מנת להבטיח את הדור הבא של צמחי הקנאביס. הפרחים שלו ייצאו מלאים בזרעים שהם תוצאה של הכאלה עצמית. יש לציין שמטפחים משתמשים בשיטה הזו לעיתים בכדי לייצר זרעים.

מקווים שתהנו מפרחי סנסימיליה איכותיים ביותר בלבד.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן