פרחי קנאביס טכניקת סקרוג

סקרוג: גידול קנאביס בשיטת ״מסך ירוק״ (SCROG)

גידול קנאביס תוך שימוש בטכניקת סקרוג, (SCROG (screen of green יכול להוביל לתוצאות מרשימות במספר אופנים. טכניקה הזו תשפר את הצמיחה בכל פרמטר: החל מניצול אופטימלי של המרחב ועד לכמות התפרחת שהצמח יספק. בכתבה זו נפרט את כל מה שאתם צריכים לדעת בכדי למצות את הגידול בעזרת שיטה זו.

גידול קנאביס תוך שימוש בטכניקת סקרוג (SCROG (screen of green יכול להוביל לתוצאות מרשימות במספר אופנים. טכניקה הזו תשפר את הצמיחה בכל פרמטר: החל מניצול אופטימלי של המרחב ועד לכמות התפרחת שהצמח יספק. בכתבה זו נפרט את כל מה שאתם צריכים לדעת בכדי למצות את הגידול בעזרת שיטה זו.

יישום של טכניקות שונות בעיצוב צמחי קנאביס, וביניהן כמובן גם שיטת סקרוג, מכילות יתרונות רבים: ניצול של חלל הגידול בצורה מיטבית (מה שמתורגם בסוף לעוד תפרחת!), הדירות בגידול, וביומסה מאוזנת שאינה יוצאת משליטה בשלבי הגידול המאוחרים יותר. למעשה ׳מסך ירוק׳ היא כל רשת הדלייה אותה פורשים מעל הצמחים, ישנה עדיפות לרשת הדלייה תומכת ואלסטית, אותה ניתן לקבע בקלות בעזרת אזיקונים המתחברים לעמודי תמיכה בארבע הפינות של הארון/חלל הגידול.

מדוע מיישמים את טכניקת סקרוג (ScrOG) בכלל?

במידה ולא מתערבים בגדילתם, צמחי הקנאביס נוטים להתארך לגובה, דבר פחות פרקטי ויעיל עבור המגדל. מטרת השיטה הזו היא לגרום לענפים הנמוכים לעלות כלפי מעלה ולענפים הגבוהים לרדת כלפי מטה, כדי שיהיו מתוחים בצורה שווה לאורך הצמח. בזכות זה ששמים מסך רשת מעל הצמחים, ניתן לדלל ענפים מיותרים בשלב מאוחר יותר כאשר הצמח גדל. בזכות העובדה שבשיטה זו דואגים לכוון את הענפים לכל אורך הרשת, ניתן להשיג צמח שטוח שגדל לרוחב.

יתרונות של גידול קנאביס בשיטת סקרוג (ScrOG)

  • חלוקת קרינה שווה: בזכות קיבוע רשת הדלייה מעל חלל הגידול, הצמח שלכם יקבל חשיפה מאוזנת לאור. צמחים בטבע אשר גדלים ללא התערבות מפתחים בדרך כלל טופ אחד ראשי שצומח גבוה מעל שאר ענפי הצמח, מה שיוצר חוסר איזון בגדילה בין הצמחים השונים.
  • יבול רב: בגלל שכל הצמחים מקבלים חשיפה ישירה וכמות מספקת של אור, הם ממקסמים את הפוטנציאל הגנטי שלהם ובכך זוכים לייצר תפרחות כבדות יותר.
  • תחלופת אוויר: בזכות הרשת האופקית, הצמח יקבל כמות מספקת של זרימת אוויר. תוספת של אוורור תפחית את הסיכון להתפתחות של פתוגניים פטרייתיים.
  •  ניצול מקסימלי של חלל הגידול: מגדלים רבים מצליחים להשיג יבול גדול יותר מצמח בודד הגדל בשטח קטן עם רשת הדלייה מאשר מספר צמחים קטנים יותר שגדלו ללא רשת הדלייה על אותו השטח בדיוק. מגדלים בייתיים יכולים למקסם את התפוקה שהם מקבלים בזכות השיטה הזו. ניתן אפילו לקחת צמחים מזנים שונים ולאחד אותם תחת מסך ירוק אחד.

לעשות ולא לעשות כאשר משתמשים בטכניקת סקרוג (ScrOG)

אתם תתחילו לראות את ההשפעה על הצמחים שלכם ברגע שהם יגעו ברשת. מומלץ למתוח את הרשת כ-15 ס״מ מעל הצמחים כך שהם יגדלו ישירות לתוכה ודרך כך החלוקה של הענפים (טופים) תהיה שווה ותנצלו כל סנטימטר פנוי בחלל הגידול. ברגע שהצמחים גבוהים מספיק והטופים שלהם מגיעים לרשת, כוונו את הצמחים דרך החורים הקיימים וחכו עד הם יגדלו מספר סנטימטרים בודדים מעל לרשת. המשיכו לכוון את כל הענפים הנמצאים מתחת לרשת והכריחו אותם להמשיך לצמוח מעבר לרשת.
פעולה הזו היא הבסיס של תהליך "המסך הירוק" (ScrOG) אז שימו לב שאתם מכוונים את הצמחים בכיוון אליו אתם רוצים שהענפים יגדלו. המשיכו את התהליך בשלב הצמיחה 18/6. החליפו למחזור אור של 12/12 כדי לעודד פריחה ברגע שהרשת כבר כמעט מלאה. התהליך אמור להימשך כשבועיים שלושה בזמן שהצמח שלכם גדל ומתרחב. מומלץ לא להתחיל בהדליות הענפים מוקדם מידי(!) במידה וכך יקרה תצטרכו לבצע את אותה פעולה לארוך יותר זמן ותמלאו את הרשת במאסה צמחית מוקדם מידי.

המלצות לטכניקת סקרוג

עליכם לבחור את הזנים הנכונים. בלי קשר לטכניקה בה אתם משתמשים, חשוב שתמיד תבחרו את הזנים המועדפים עליכם. כמו כן, יש להתחשב במגבלות שטח גידול ואקלים. זנים מסוימים הרבה יותר מתאימים לטכניקה הזו מאשר אחרים.  זנים שיכולים להתאים יותר הם זני קנאביס דומיננטיים של סאטיבה מכיוון שהם גבוהים ורזים ביחס לצמחי אינדיקה קטנים ושמנמנים. יותר קל למתוח, לקשור ולשחק עם סאטיבות אולם גם צמחי אינדיקה יכולים לעבוד טוב, רק קחו בחשבון כי אולי תצטרכו יותר צמחים בכדי למלא את החלל. ככל שהזנים איתם תבחרו לעבוד, יהיו בעלי מאפיינים דומים אחד לשני, לכם תהיה עבודה יותר קלה.

בחירת העציץ הנכון

כדי שהצמיחה תהיה אופטימלית, חשוב שתבחרו את גודל העציץ המתאים. הגודל המתאים משתנה בהתאם לכמות הצמחים שתרצו לגדל במקביל. במידה ותבחרו לעבוד עם צמחים רבים, מומלץ להשתמש בעציצים של 5-10 ליטר (תלוי בגודל החלל) במידה ותבחרו לעבוד עם צמח אחד תוכלו להגדיל את גודל העציץ (בחירה לא נבונה מלכתחילה.סתם כדוגמה, נניח ומזיקים עלולים לתקוף צמח בודד ולהרגו ובמידה ויש לכם יותר מצמח אחד אתם יותר בטוחים שתצאו עם תפרחת בסוף הגידול). עציץ של 15/20 ליטר יכול לאפשר לצמח שלכם ולשורשים שלו מספיק מקום כדי לגדול בצורה טובה. כמובן שבמידה ותבחרו לגדל עציץ אחד ויש לכם הרבה חלל, אתם יכולים לגדל את הצמח בעציץ גדול יותר.

רשת הדלייה לגידול סקרוג (ScrOG)

בניית מסך ירוק בשביל סקרוג היא עניין די פשוט. הרשת שלכם צריכה להיות בגודל זהה לחלוטין לשטח הגידול ובכל מקרה אסור שתהיה קטנה מדי. אם אתם לא בטוחים לגבי המידות, אז עדיף שהרשת תהיה טיפה יותר גדולה משטח הגידול. מבחינת סוג הרשת,אנחנו ממליצים על  רשת הדלייה מפלסטיק או חבל קנבוס.

תהליך הסקרוג (ScrOG)

  • קיטום: קיטום הצמח לאחר שפיתח 4-5 מפרקים/עיניים (הנקודה ממנה יוצא ענף חדש). קחו מספריים חדות ונקיות וגזמו מעט את הגזע הראשי מלמעלה כדי שיתיישר מבחינת הגובה עם שאר הענפים. הקיטום מעודד צמיחה לרוחב וכיסוי השטח בצורה הרצויה.
  • מיקום: מקמו את הרשת לכל היותר 15-30 סנטימטרים (תלוי בסוג הצמח, אופי החלל וכו׳) מעל לחלק העליון של הצמח. במידה וזה גידול בחלל סגור, מקמו את התאורה גבוה בצורה בה כל הצמחים קבלו תאורה באופן שווה.
  • כיוון: שלא כמו צמחים נפוצים אחרים, את הקנאביס תצטרכו לכוון דרך הרשת באופן ידני. המטרה היא למלא כל חור עם ענף אחר כדי להימנע מצפיפות יתר. כוונו את גדילת הענפים כך שהענפים יצאו מכל חור אפשרי ברשת. רשת מלאה בענפים בזמן הגדילה=רשת מלאה בפרחים=יותר תפרחות בסוף הגידול.
  • קיצוץ: לאחר שמילאתם את המסך, הסירו את הענפים שלא עברו את הרשת. זה יכריח את הצמח לכוון את כל האנרגיה שלו לכיוון הרשת. חלקי הצמח הללו דורשים גם הם חומרים מזינים ומים, לכן מומלץ להסיר אותם כדי ששאר חלקי הצמח יוכלו ליהנות מאספקה גדולה יותר של חומרים מזינים ומים.

שילוב ScrOG עם טכניקות אחרות

טכניקת המסך הירוק מספקת תוצאות נהדרות כשמשתמשים בה לבד, אבל אם משלבים אותה עם טכניקות נוספות זה יכול להביא תוצאות אפילו יותר טובות. להלן חלק מהטכניקות היעילות ביותר:

טכניקת LST

הטכניקה הזו, הנקראת Low-Stress Training (בתרגום חופשי: "אימון בלחץ נמוך") כוללת כיפוף עדין של ענפי הקנאביס וכבילתם כלפי מטה כדי לשנות את הצורה של הצמח. העובדה שלא מפעילים הרבה לחץ על הצמח בשיטה הזו לא גורמת לעיכוב בגדילה, לכן הצמח לא זקוק ליותר מדי זמן כדי להתאושש מהתהליך הזה.

גיזום לוליפופ (סוכריה על מקל)

גיזום לוליפופ זה למעשה הסרה של עלים וניצנים הנמצאים בחלק התחתון של הצמח, מתחת להענפים. המטרה היא ששאר הצמח (החלק העליון) יקבל יותר משאבים – ובעיקר אוויר ואנרגיה – מה שיוביל לניצנים גדולים יותר.

הטכניקה הזו אידיאלית לשילוב עם ScrOG כי בעזרתה תוכלו להינות מהיתרונות הקשורים לכך שהניצנים גדלים ברשת ובמקביל להגביל את הנוכחות של ניצנים פחות איכותיים, אלה שצומחים בחלק התחתון של הצמח. הטכניקה הזו צריכה להיעשות על ידי שימוש במספריים חדים ונקיים, בסוף שלב הצמיחה ובשילוב עם טכניקת LST וטכניקת יישור ראשי.

סופר קרופינג

הפכו את הענפים ליותר גמישים וקלים לתמרון על ידי שימוש בשיטת סופר קרופינג. השיטה הזו מפעילה לחץ רב והיא למעשה לוחצת על הענפים במטרה לכופף אותם כלפי מטה עד לנקודה בה הם כמעט נשברים. השיטה הזו מגדילה את החשיפה לאור וגם משתלבת היטב עם שיטת המסך הירוק.

סופר קרופינג יוצרת למעשה נזק פנימי לצמח ולרקמות שלו כדי לגרום לענפים לצמוח בכיוון הרצוי, זאת מבלי לפצוע אותם בצורה הנראית לעין. כמובן, שהטכניקה הזו די מסוכנת. ניתן לעשות אותה רק בתקופת הצמיחה, לפני שהצמח הגיע לגובה הרשת. עקבו אחרי הצעדים הבאים כדי לעשות את זה נכון:
בחרו את הענפים הרצויים מאזור בוגר יותר של הצמח שבו הרקמה מרגישה גמישה וקלה יחסית לכיפוף. אחזו בענף בין האגודל לאצבע ולחצו בעדינות. גלגלו את הרקמה בין האצבעות במשך כמה שניות עד שאתם מרגישים את החלק הפנימי של הענף מתרכך. כופפו את הענפים בזווית שבה תרצו שהם יגדלו. במידה ופצעתם את הצמח הוא ככל הנראה יתאושש, אם זה נראה לכם פגיעה רצינית חיבשו את הרקמה הפגועה בעזרת סרט הדבקה להרכבת עצים.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן