צמח קנאביס חולה

עובש בקנאביס: מדריך מקוצר למחלות פטרייתיות

חלק מהבעיות הגדולות ביותר שעלולות להיווצר בגידול קנאביס כבר בשלב מוקדם של הגידול הן מחלות פטרייתיות. בקצרה, מדובר במחלות הרסניות המשפיעות על בסיס בריאות הצמח והופכת את הצמחים לחלשים ופגיעים יותר, עד שלבסוף הם קמלים ומתים. במדריך הבא אספנו עבורכם מידע שכל מגדל צריך להכיר.

מחלות פטרייתיות בקנאביס: רקע כללי

מחלות פטרייתיות ועובש בקנאביס נגרמות בגלל פטריות שונות הנמצאות באדמה, לכן חשוב מאוד לשים לב לעניין הזה מראש. במידה והצמחים שלכם כבר נדבקו, הדבר החשוב ביותר הוא להגיב כמה שיותר מהר כדי לנסות ולהציל אותם.

בדרך כלל הצמחים הכי עדינים שנפגעים הם זרעים שנשתלו לאחרונה וייחורים, אבל זה ממש לא מחייב אם התנאים מאפשרים, גם צמחים בוגרים ייפגעו מאוד. קיימים מספר סוגים של פטריות שיכולות לפגוע בצמח הקנאביס ולהם כמה סימפטומים משותפים:

במרבית המקרים יופיעו כתמים לבנים על הזרעים המונבטים באדמה, שלאחר מכן ייחלשו, יתייבשו ולבסוף יקרסו. סימנים נוספים כוללים הופעה של כתמים חומים וצהובים באותו אזור בערך ולעיתים בליטות חריגות. הגבעול של הצמח הפגום יהפוך להיות דק וכהה יותר כתוצאה מכך שהוא נרקב וגוסס בעקבות הפסקת התהליכים שעוזרים לו לגדול. במידה והצמח כבר הספיק לגדל עלים, אז רק העלים הנמוכים ביותר יסבלו מקמילה המהווה סימפטום של דעיכה וגסיסה של הצמח.

במידה ואתם רואים את אחד מהסימנים הללו, חשוב מאוד שתגיבו במהירות האפשרית כנגד המחלה שמעכבת את ספיגת הדשנים, מה שעלול לגרום למות הצמח שלכם. אם לא תגיבו מהר, אז הצמח עלול למות בתוך מספר ימים או אפילו מספר שעות. השלבים המוקדמים בגדילת הצמח הם הכי קריטיים, כי אז הוא הכי פגיע.

גורמים ופתרונות

דעיכה וקמילה של צמחי קנאביס היא תופעה המופיעה כאשר פטרייה "משתלטת" על האדמה בה אנחנו משתמשים לגידול הצמח שלנו והיא מתרחבת לאזורים נוספים ומשפיעה במידה שווה על הגבעול, העלים והפרחים. בד״כ המחלה הזאת תוקפת את הנקודה הנמוכה ביותר של הצמח, הבסיס של הגבעול.

אז מה גורם לעובשים בקנאביס להופיע?

  • גורם: הפטרייה קיימת במצע לא סטרילי או במצע גידול.
  • פתרון: השתמשו בכלים סטריליים ובאדמה סטרילית כדי להנביט את זרעי הקנאביס או להשריש את ייחורי הצמחים שלכם.
  • גורם: עודף מים, לחות באדמה, ניקוז לקוי של המים.
  • פתרון: להשקות בצורה מתונה. בימים הראשונים הצמח לא זקוק לכמות גדולה של מים מכיוון שהשורשים שלו עדיין קטנים ולא מסוגלים לספוג יותר מדי נוזלים. חשוב לבדוק את המצע עליו מגדלים את הקנאביס כל הזמן כדי לוודא שרמות הלחות תקינות.
  • גורם: רטיבות באוויר או חוסר זרימת אוויר.
  • פתרון: יש לדאוג להכנסת אוויר צח לתוך חלל הגידול כבר מההתחלה, יש לוודא שלא שותלים את הזרעים או הייחורים עמוק מדי בתוך האדמה.
  • גורם: טמפרטורה לא מתאימה.
  • פתרון: הפתוגן שתוקף בדרך כלל צמחי קנאביס משגשג בטווחי טמפרטורה שונים. למשל, פיתיום אוהב אדמה חמה ולחה. לעומתו, בוטריטיס יכול להתפשט גם בטמפרטורות קרירות יותר ופוזריום משגשג גם בקור וגם בחום.

המגוון והשוני הרב הזה נגרם כתוצאה מהבדלים רבים בלחות, זרימת האוויר והטמפרטורה, שבגללם חשוב מאוד שיהיה לכם ידע רב בסוגים שונים של פטריות שעלולות להוביל לזיהום פטרייתי, זאת על מנת שתוכלו לזהות אותן בשלב מוקדם ככל האפשר. להלן מספר דוגמאות לפטריות הנפוצות ביותר:

עובש בקנאביס: מבהיל, אבל לא הכי קטלני

מאוד קל לזהות התפתחות עובש בקנאביס. ברגע שהעובש מתחיל להתפתח, יופיעו על הצמח מעין שכבות אבק בצבע לבן או אפר ויכסו את העלים והניצנים. אחת הבעיות הכי גדולות עם עובש בקנאביס היא שאנשים נוטים להתבלבל ולחשוב שמדובר באבק בלבד. במידה ותנסו לנקות את העובש מהעלים תגלו שזה יורד בקלות, בדומה לאבק. נבגי הפטרייה נישאים באוויר ונוחתים על מצע הגידול או על העלים, מה שמגדיל את הסיכוי ליצירת דעיכה וקמילה, מה שמעודד מאוד את התפשטות המחלה המזהמת ומות הצמח.

החדשות הטובות הן שמאוד קל לזהות עובש ולהיפטר ממנו. אחת האופציות הכי טובות להילחם בעובש היא על ידי שימוש בקוטל פטריות ספציפי המיועד לטפל בבעיה זו. החלקים הנגועים ישארו נגועים, אבל בזכות הטיפול תוכלו להציל את שאר הצמח.

 בוטריטיס: הזהרו מלחות ומזחלים

מדובר בפטרייה טפילית הידועה גם בתור "עובש אפור", העלולה לפגוע בצמח שלכם בכל עת. למרות זאת, היא מסוכנת בעיקר בשלבים הראשוניים של גידול הצמח, לקראת סיום הפריחה ולפני שעוברים לשלב הייבוש. איך מזהים אותה? ברגע שפתאום מתחילים להופיע כתמים חומים בכל מקום: הצמח לאט לאט מתחיל להיראות פחות ירוק ויותר אפרפר, כאשר המחלה מגיעה לשיאה עם שינוי בטקסטורה של הצמח באזורים הנגועים.

המחלה משגשגת בעקבות תנאים סביבתיים כגון רמות הלחות, גשם ושינוי קיצוני בטמפרטורות. גם זחלים עלולים לגרום להתפתחות של בוטריטיס על הצמח שלכם.

הרגע הקריטי ביותר בגידול קנאביס הוא הפריחה. ברגע שהפריחה בעיצומה קשה מאוד להילחם בזיהום שנוצר, למרות שיש מגוון מוצרים שמיועדים לכך ועשויים לעזור. הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות הוא למנוע את התפשטות המחלות הללו מראש.

בוטריטיס
בוטריטיס.

פוזריום: המחלה הכי אגרסיבית

אין צל של ספק שמדובר כי פוזריום היא פטרייה אגרסיבית ביותר. אם נתקלתם בה אז סביר מאוד להניח שהיא פשוט תהרוג את הצמח שלכם, כי היא יכולה לפגוע בו במגוון דרכים שונות. בעוד שחלק מהטפילים יתיישבו באזור השורש, אחרים הולכים ישר למערכת הוסקולרית של הצמח. הסימפטומים ברורים מאוד: בתוך מספר שעות הצמח שלכם יתייבש באופן חלקי או מלא, כאילו נגמרו לו כל המים.

למרבה הצער, במידה והצמח שלכם נדבק בפטרייה הזאת סביר להניח שלא תצליחו להיפטר ממנה כי נכון להיום אין טיפול יעיל במאת האחוזים לפוזריום. לכן, חשוב מאוד לעשות כל מה שאפשר כדי להימנע מזה מראש. לחלופין, תוכלו להשתמש בפטרייה טובה כמו מיקוריזה שתשמש כמגן טבעי ותשמור על השורשים ואף תחזק אותם.

פיתיום: פטרייה מזויפת

פיתיום היא ללא ספק אחת מהפטריות המסוכנות והקטלניות ביותר שעשויות לפגוע בצמח בשלבים המוקדמים: אם השתילים שלכם צומחים בצורה כפופה לכיוון האדמה ייתכן שזו הסיבה לכך. פיתיום היא לא בדיוק פטרייה, למרות שטכנית מבחינת ההגדרה היא כן נחשבת לאחת. היא משתייכת למשפחת האואומיצטים (פטריות עילאיות) והיא מורכבת ממיקרואורגניזמים אאוקריוטים ( יצורים תאיים בעלי גרעין ואברונים, המהווים את העל ⁻ממלכה המגוונת ביותר במיון עולם הטבע) הדומים לפטריות וחיים בים או ביבשה. הם נפוצים מאוד בחממות ומתרבים במהירות בהתאם לתנאים.

אלה הן רק חלק מהפטריות שעלולות לגרום לדעיכה וקמילה של צמחי קנאביס. זכרו שזיהוי מוקדם ותגובה מהירה עשויים להציל את הצמח שלכם, אך הדרך הטובה ביותר להילחם בפטריות הללו היא על ידי נקיטת צעדים שיעזרו לכם להימנע מהבעיות הללו מראש.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן