צמחים שקיבלו סטרס להעלאת יבול

עיצוב צמחי קנאביס בעזרת טכניקות לחץ גבוה ונמוך

עיצוב צמחי קנאביס הוא מאבני הדרך שכל מגדל מקצוען חייב ללמוד. חלק חשוב בגידול הקנאביס, בעיקר בתעשייה אך גם למגדלים קטנים, היא היכולת לגרום לצמח לבטא את מרב הפוטנציאל ולייצר מקסימום יבול בחלל נתון, ולחזור על כך בעקביות. בכתבה הבאה נסביר על טכניקות עיצוב צמחי קנאביס בשם אימון בלחץ נמוך (קשירת הענפים) וגידול בלחץ גבוה ("סופר קרופינג").

מגדלים מתחילים רבים ואפילו מגדלים מנוסים מאוד בתעשיית הקנאביס, נוטים להסתנוור מטכניקות גידול מתקדמות, כמו הוספת Co2 לאוויר או נורות עם ספקטרום משתנה בכדי להעלות את כמות היבול, אך לרוב אותם מגדלים נוטים להתעלם מנושא עיצוב צמחי קנאביס. הכתבה הבאה היא כתבה נוספת בסדרת כתבות על עיצוב הצמח, מומלץ להבין את כל טכניקות העיצוב השונות על מנת שתוכלו להתנסות ולבחור את הדרך הטובה והיעילה ביותר עבורכם.

עיצוב צמחי קנאביס ע"י טכניקות אימון בלחץ נמוך

בטכניקת העיצוב, אימון בלחץ נמוך (הנקראת גם LST, קיצור של Low Stress Training) המטרה העיקרית שלנו היא לגרום כמה שפחות אי נוחות לצמח ולא לפגוע בו כאשר אנחנו מבצעים את הטכניקה. הטכניקה מתבססת על תופעת שלטון הקודקוד. בתופעה זו כל קודקוד צמיחה (אפשר לומר כל קצה של ענף) מדכא את הענפים (הניצנים) הצדדיים שמתחתיו. ככל שקודקוד הצמיחה המרכזי גבוה יותר משאר הצמח התופעה תגבר והדוגמא הכי טובה לכך היא שהענף המרכזי (הניצן הראשי או ה"טופ המרכזי" אם תרצו), במידה ולא ייקטם בזמן, ידכא את מרבית הענפים האחרים בצמח ויישאר גבוה מעל כולם לאורך כל חיי הצמח.

התופעה הזו נצפית כמעט בכל הצמחים אך ברמות משתנות. בצמחי קנאביס התופעה מתבטאת יותר בצמחים בעלי מורפולוגיית סאטיבה מאשר אינדיקה ולכן נראה את הטופים הראשיים של סאטיבות מובהקות, מטפסים לגבהים מרשימים עם מעט מאוד ענפים צדדיים עליהם. לעומת זאת צמחי אינדיקה יהיו בצורת שיחית ומעוגלת מאחר ושלטון הקודקוד שלהם חלש יותר (אך עדיין קיים).

צמחים שקיבלו סטרס להעלאת יבול
כל הזכויות שמורות לאתר תרבות גידול.

אז מה לשלטון הקודקוד ולעיצוב צמחי קנאביס? כפי שלמדנו בכתבה על גיזום, אם נקטום את הניצן המרכזי יפסק הדיכוי של הענפים שמתחתיו והם יפרצו וייצרו לנו עוד "טופים" ראשיים ובעלי פרחים דחוסים במיוחד. בשיטה של אימון בלחץ נמוך הרעיון הוא להוריד את הנצרים העליונים כדי שיהיו מתחת לנצרים הנמוכים, בעזרת קשירתם כלפי מטה, במטרה לגרום להם להילחם אחד עם השני על השליטה. מה שיקרה כתוצאה מכך ענפים רבים שהיו מדוכאים עד עכשיו יפרצו וייצרו לנו טופים רבים חדשים מבלי שנצטרך לקטום את קודקודי הצמיחה. כאשר יהיו מספר רב של ענפים באותו הגובה יעלם שלטון הקודקוד בצמח כמעט לחלוטין והחופה תגדל בצורה אחידה לגובה (כמובן שבכל ענף בפני עצמו שלטון הקודקוד ממשיך להתקיים).

אז איך מתחילים?

ישנן דרכים רבות להוריד את הנצר העליון והנפוצה ביותר היא שימוש בחוט דק. המוצר הנפוץ והיעיל ביותר לעבודה הוא חוט בשם twistie.
צרו לולאה סביב הענף שתרצו למשוך כלפי מטה, הזהרו לא לחנוק את הענף, הלולאה צריכה להיות לא צמודה בחוזקה, קשרו את הענף לעציץ עצמו, שימו לב זווית הענף צריכה להיות כלפי מעלה. אם תכריחו את הענף להיות מאוזן לאחר הקשירה, בשלב הפריחה כאשר משקל הפרחים יכביד עליו הוא יישבר ויקרוס ואתם תאבדו יבול רב. שמרו על הענף בזווית קלה כלפי מעלה כדי שיוכל להתעצות היטב ולהחזיק משקל רב.

צמחים שקיבלו סטרס להעלאת יבול
כל הזכויות שמורות לאתר תרבות גידול.

שליטה בחופת הצמח עם אימון בלחץ נמוך

את הטכניקה הזו אפשר לבצע  מספר רב של פעמים לאורך כל שלב הגידול. אך זכרו, יש לתת לענפים הראשיים אותם כופפתם מספיק זמן גדילה לאחר הכיפוף הראשון בכדי שיוכלו להתעצות (להפוך לקשיחים יותר) לפני שלב הפריחה. ככל שתבצעו את הטכניקה הזו יותר פעמים, ככה חופת הצמח תהיה יותר שטוחה ויותר רחבה. כשזה קורה, הצורך של הצמח לגדל תפרחת מרכזית אחת נעלם, ובמידה והחופה אכן שטוחה, כל הפרחים העליונים ייצאו באיכות גבוהה ואחידה. פרחים אלו (העליונים ביותר) הם הפרחים בעלי אחוזי הטרפנים והקנבינואידים הגבוהים ביותר, ועקב דחיסותם אלו הפרחים בעלי המשקל הרב ביותר ולכן יזכו אתכם ביבול נפלא.

בכל הנוגע לכמה זמן לוקח לצמח להתאושש: זה עשוי להשתנות, אבל בגדול זה אמור לקחת כמה ימים. במידה ואתם מעוניינים לקצר את שלב הצמיחה אז ניתן לבצע את הטכניקה הזו פעם אחת בלבד לפני שגוזמים את הצמח ונותנים לו להתחיל לפרוח. הטכניקה הזו מתאימה גם למי שמגדל בחוץ וגם למי שמגדל בפנים ורוצה לקבל יבול גדול יותר.

על מנת ללמוד עוד בנושא צפו בסרטון על טכניקת אימון בלחץ נמוך כאן.

עיצוב צמחי קנאביס בעזרת אימון בלחץ גבוה (סופר קרופינג)

הטכניקה הזו מוכרת גם בשם סופר קרופינג, ובמסגרתה צריך לשבור חלקית ענף או יותר נכון את התאים הפנימיים שלו, מבלי להרוג אותו. אמנם אנחנו בדרך כלל אוהבים להיות עדינים עם צמחי הקנאביס שלנו, אבל לטכניקה הזו יש הרבה יתרונות והיא בהחלט שווה את זה.

בזמן שהצמח מרפא את עצמו, הורמון גדילה מתחיל להציף אותו במטרה לתקן את הנזק שנגרם בהקדם האפשרי. אמנם בימים הראשונים הצמח יראה קמל מעט אך במהרה תראו שיפור במרץ, במבנה ובחיוניות שלו, והדבר השני הוא היווצרות של מפרק חזק יותר שיתמוך בצמח. המפרק הזה יאפשר לצמח לעמוד בעומס משקל גדול יותר כאשר הפרחים הכבדים יתחילו לצוץ למעלה ובמקביל – גם לעלייה בתפוקה.

צמחים שקיבלו סטרס להעלאת יבול
כל הזכויות שמורות לאתר תרבות גידול.

איך מבצעים סופר קרופינג ומתי לשלב אותו בגידול?

גם פה נזהיר שוב (!) זוהי שיטה למגדלים מנוסים, מתקדמים ובעלי ביטחון עצמי בהיכרותם עם צמחי הקנאביס. שבירה לא נכונה של הענף ותוכלו לאבד אותו ואת היבול העתידי שלו. את השיטה מבצעים אך ורק בזמן הגדילה, בזנים מסויימים אפשר לבצע זאת אפילו עד השבוע השני של הפריחה אך זה דורש היכרות מעמיקה עם הזן אותו אנו מגדלים. בכל אופן, ככל שמתקרבים לזמן הפריחה אפשר לעשות סופרקרופינג לענפים דקים יותר. אם תרצו לעשות זאת לענפים עבים יחסית, בצעו זאת כשבועיים עד שלוש לפני זמן התחלת הפריחה.

את הסופר קרופינג מבצעים כך: תפסו ענף בעובי של 0.3 עד 1 ס"מ ולחצו עליו קלות, אם הצלחתם והוא נמעך מעט כלפי פנים זה סימן שאפשר לבצע עליו את הטכניקה. לחצו שוב הפעם חזק יותר, עד שהענף ימעך לשליש מעוביו המקורי. לאחר מכן הטו את חלקו העליון של הענף (שמעל ה"צביטה" שיצרתם) לכיוון הרצוי אליו רציתם להכווין את הענף. אזור הצביטה לא אמור להינזק כלל מבחינה חיצונית למעט הקיפול אשר גרמתם לו. במבט ראשון אחרי הפעולה אפשר יהיה לחשוב שהענף מת. עליו יקמלו מעט אך אל תבהלו, לאחר יומיים תראו את הניצנים הצידיים שלו מתחילים לפרוץ כלפי מעלה ולאחר כשבוע בערך תתחיל להיווצר בנקודת הצביטה הגולה המפורסמת המייחדת את הסופר קרופינג.

העיבוי דמוי הגולה יתעצה ויתחזק ויהפוך להיות נקודה חזקה ביותר בענף ואף יגדיל את כוחו לנשוא משקל רב יותר של פרחים עתידיים. הצורה הסופית של הענף תראה כמו חנוכייה, מנקודת הצביטה הענף יהיה מאוזן עם נטייה קטנה מעלה וממנו יפרצו ענפים רבים שיהפכו לפרחים פוטנטיים וריחנים בבוא הזמן.

בכדי ללמוד עוד צפו בסרטון על שיטת האימון בלחץ גבוה (סופר קרופינג).

טכניקת אימון בלחץ נמוך/גבוה במקביל לטכניקת נוספות – למקצוענים בלבד

כאשר משלבים טכניקות של עיצוב צמחי קנאביס כמו שצריך ובשלבים הנכונים של מחזור החיים של הצמח, הוא יוכל לצמוח ביעילות מלאה ולממש את מלוא הפוטנציאל שלו. אל תנסו לשלב טכניקות במידה ואתם מתחילים, תוכלו לפגוע בצמח שלכם בצורה חמורה. התחילו בשיטה אחת או שתיים ובססו את הידע שלכם מגידול לגידול.

במידה ויש לכם נסיון, סדר הפעולות הנכון על מנת למקסם את היבול והחומרים הפעילים על ידי עיצוב צמחי קנאביס הוא כזה:
*התחילו בקיטום וגיזום בשלב הראשון – הורדת ענף המרכזי תגרום לצמח להתפצל באופן טבעי.
*לאחר כשבוע החלו בשלב השני – אימון בלחץ נמוך או גבוה (או שילוב) כמתואר בכתבה, כאשר הצלחתם ליישר את החופה וליצור בה מספיק ניצנים עליונים (טופים) שיהפכו לפרחת איכותית, החלו את הפריחה.
*כשבוע לאחר הפריחה החלו את שיטת המסך הירוק (Scrog).

שילוב השיטות האלו בהצלחה יבטיח לכם את מרב היבול האיכותי ביותר שתוכלו להפיק מצמח הקנאביס שלכם.

בהצלחה!

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן