צמח קנאביס סגול עשיר בפלבינואידים

פלבנואידים ותפקידם בצמח הקנאביס

האם אי פעם יצא לכם להחזיק פרח קנאביס כל כך איכותי ויפה שהתפעלתם מהגוונים העמוקים שלו? הפסים הסגולים הללו גורמים לפרח להראות כל כך טוב שאנחנו כבר שוקלים לשמור אותו במקום לעשן אותו, אבל כמובן שכולנו יודעים שזה לא יקרה. אם אתם מעריכים את הגוונים האלה, אתם צריכים להודות לפלבנואיד - החומר שאחראי, בין היתר, לצבע של הפרח. למרות שמדובר בפיטוכימיקלים קטנים, הם ממלאים תפקיד חיוני במגוון רחב של צמחים ומזונות.

מה זה פלבנואידים (Flavonoids) ?

מבחינה ביולוגית בסיסית, פלבנואיד הוא קבוצת תרכובות פוליפנוליות. התרכובות הללו שהיו בעבר מחוברות, משמשות כמטבוליט משני שתוכלו למצוא במאות פטריות וצמחים. אחד הצמחים הללו, כמובן, הוא צמח הקנאביס. את הפלבנואידים אתם תרגישו כשתעשנו – הם משפיעים על הטעם, הארומה והצבע של הצמח. טרפנים וקנבינואידים מקבלים בדרך כלל את הקרדיט בתור המרכיבים העיקריים בקנאביס, אבל פלבנואידים עובדים למעשה ביחד עם הטרפנים כדי לתת לצמחים את הטעם והארומה שלהם. אם אתם מבינים את התפקיד החשוב שלהם בכל הנוגע לצבע ולריח של הצמח, כנראה שלא תופתעו לשמוע שהם מהווים בערך 10% מכלל מרכיבי צמח הקנאביס.

איזה סוגים של פלבנואידים קיימים?

איך זה שלקנאביס ולכל אותם פטריות וצמחים אחרים יש תרכובת משותפת אחת? ובכן, מבחינה טכנית אין להם. ישנם כ-7,000 סוגים שונים שאנחנו מכירים, כולם מחולקים לתתי-קטגוריות שונות.

דבר ראשון, יש לנו את הפלבונים, תת-קבוצה חשובה של פלבנואידים שלעתים קרובות נראית כמו סוג של גלוקוזיד. אנתוציאנינים, קבוצה מרכזית נוספת, הם מקור עיקרי של פיגמנטים. הפלבנואידים ידועים בעיקר בתור ה"נבלות" של רדיקלים חופשיים (נסביר בהמשך). גם האיזופלבונים מצטרפים למסיבה והם קשורים להתפתחות פיטואלקסינים מיקרוביאלית ונוגדי חמצון במהלך אינטראקציות בין צמחים לבין חיידקים.

פלבונולים (לא להתבלבל עם פלבונים), מופצים באופן נרחב ברחבי ממלכת הצמחים, יחד עם היותם אבני הבניין של הפרואנטוציאנין. דבר אחרון, כלקונים הם תת-הקבוצה היחידה שצוינה כאחת שחסרה לה "טבעת" מסוימת של המבנה הכימי הפלבנואיד. לכן, הם מכונים בדרך כלל פלבנואידים "שרשרת פתוחה".

היכן נמצאים הפלבנואידים?

כבר דיברנו על זה בקצרה פה ושם, אבל תמיד טוב שיהיה לכם מושג איזה פלבנואידים מכילים צמחים, קטניות ופטריות שונות. כשאתם מעשנים קנאביס, למשל, אתם נחשפים לבערך 20 סוגים שונים, המסווגים בתור קנפלאבינים. אתם יכולים למצוא את כל אלה בכל סוגי הקנאביס, אבל אם אתם רוצים להימנע מההשפעה הממסטלת, אז גם שמן סיבידי ספקטרום מלא הוא מקור שופע בפלבנואידים.

אם אתם מחפשים פלבונים, אז המקורות הטובים ביותר הם נענע, פטרוזיליה, פלפלים אדומים וסלרי, בעוד שענבים אדומים, תותים, חצילים, אוכמניות ודומדמניות שחורות מלאים באנתוציאנינים. פלבנונים נמצאים בעיקר בקליפות הדרים וידועים בתור מה שמעניק להם את טעמם המר. אי אפשר למצוא איזופלבונים בסויה וקטניות. פלבונולים נפוצים בקייל, עגבניות, בצל, חסה ועוד. כלקונים קיימים גם בעגבניות, יחד עם תותים, אגסים ומוצרי חיטה שונים.

אוכמניות
Photo credit: Jevgenijs Slihto on VisualHunt. אוכמניות עשירות באנתוציאנין, פלבנואיד ממשפחת

איך הם עובדים?

אז אנחנו יודעים איפה למצוא אותם, אבל מה עושים פלבנואידים בסביבתם הטבעית? התפקיד שלהם הוא להגן על הצמח בו הם חיים, לווסת את מחזור התא שלו ולנטרל רדיקלים חופשיים.

רדיקלים חופשיים הם צורונים כימיים אטומיים או מולקולריים בעלי אלקטרונים לא מזווגים, אשר נתקלים בבעיה כאשר החמצן מומר במיטוכונדריה. החמצן מאבד אלקטרון אחד והוא יעבוד כדי לחזור לאיזון על ידי מציאת אלקטרון של אטום אחר. כאשר הוא מוצא את הרדיקל החופשי, בין אם זה גם חמצן או מולקולה אחרת כמו חלבון, אטום החמצן קורע את האלקטרון, הורס את מבנה התא שלו והורג אותו.

פלבנואידים, שרוצים לעצור את התהליך הזה, מעכבים את האנזימים האחראיים ליצירת רדיקלים חופשיים בכלל, כמו גם חיסול הרדיקלים הפעילים. בעקבות כך אנחנו מכירים אותם בתור נוגדי חמצון. עם זאת, מחקרים שנעשו בבני אדם הראו שהגוף שלנו סופג פחות מ-5% מהפלבנואידים שהוא מקבל, כאשר רובם מתעכלים ומופרשים במהירות. מה שניתן להסיק מזה, זה שהפעילות נוגדת החמצון המערכתית של הפלבנואידים היא די זניחה. העלייה בפעילות נוגדת החמצון לאחר בליעת מזון עשיר בפלבנואידים אינו נגרם ישירות על ידי הפלבנואידים, אלא כתופעת לוואי של התפרקותם והפרשתם.

יש עוד הרבה דברים שאנחנו לא יודעים על האופן שבו התרכובות האלה מתפקדות, אבל גם מה שאנחנו כבר יודעים מספק לנו הרבה מידע הכרחי כאשר אנחנו מקיימים דיון על התהליכים הביולוגיים האלה.

יתרונות

עכשיו כשאתם יודעים איך אפשר להשיג פלבנואידים באמצעות מזון ואיך הם משפיעים עלינו, סביר להניח שאתה שואלים את עצמכם למה אנחנו מדברים עליהם בכלל. ובכן, כפי שהזכרנו מקודם ההשפעה והיתרונות שלהם הם הרבה מעבר למראה, הריח והטעם של הקנאביס. למעשה, יש להם יתרונות בריאותיים רבים.

בשנת 2015 בדקו חוקרים 5 תתי-קבוצות של פלבנואידים, כולל פלבונים, פלבונולים, פלבנונים ואנתוציאנינים. המדענים גילו במסגרת המחקר שהם יכולים לסייע בהורדת לחץ הדם. דבר נוסף שהם גילו זה שגם הסוג שנמצא בתה, קפה וסויה עשויים להפחית את הסיכון ללקות בשבץ או בהתקף לב. יש גם קשר ישיר בין דיאטות עשירות בפלבנואידים לבין ירידה בסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2, אבל עדיין צריך לבצע מחקר נוסף בנושא כדי לאשר את זה. הדבר האחרון (אך לא פחות חשוב), הוא שמחקרים מסוימים מצביעים על כך שפלבנואידים עשויים לטפל אפילו בדלקות. התכונה הזו מקושרת בעיקר לקנפלבים, שעשויים לתרום לתכונות האנטי דלקתיות הידועות של הקנאביס.

פלבנואידים – פיטוכימיקלים חיוניים

אמנם לא מדברים עליהם לעתים קרובות, אבל אנחנו מקווים שעכשיו אתם מבינים מדוע הם חלק כל כך חשוב בפאזל הביולוגי. בין אם אתם נהנים מהיתרונות האנטי-דלקתיים של הקנפלבינים בקנאביס או מהמאפיינים משפרי הראייה של אנתוציאנינים, הפלבנואידים עובדים קשה בעבורנו ובעבור הצמחים שהם נמצאים בהם, והגיע הזמן שהם יקבלו את ההערכה שמגיעה להם. קחו כמה פירות וירקות לארוחת הערב, קחו שמן CBD (או פשוט פרח קנאביס) ותנו לגוף שלכם להנות מהדברים החיוניים של התרכובות הנהדרות האלה.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן