קציר קליפורניה

קנאביס בוטיק: אמנות הגידול הייחודית שכובשת את העולם

מי מאיתנו לא חולם על פרח הקנאביס המושלם? תפרחת קנאביס עם ריח עשיר והשפעה משכרת וייחודית שמבטאת את שיא הפוטנציאל של הזן. בעולם כבר מזמן הבינו שהגידול הטוב ביותר הוא גידול אורגני ומקומי הנקרא קנאביס בוטיק (כן כן, בדיוק כמו יין בוטיק), ושהמגדלים הטובים ביותר הם המגדלים המקדישים את מיטב זמנם לכל צמח וצמח והאיכות בלבד עומדת בראש סדר העדיפויות שלהם.

בכתבה הבאה נספר לכם הכל על הטרנד החדש-ישן, קנאביס בוטיק, מה זה אומר לגבי גידולו? כיצד ממתגים קנאביס כבוטיק? מי המציא את התחום והיכן נמצאת ממלכת הקנאביס בוטיק? כל זאת ועוד בכתבה הבאה.

ההיסטוריה של הקנאביס בוטיק

שנים רבות שפרח הקנאביס לא היה חוקי והתפרחות היו מגיעות בעיקר ממגדלים לא חוקיים, שעקב כך שלא היה חוקי היו צריכים לגדל אותו מתחת לרדאר. בחלקים מסויימים בעולם התמקצעו בשיטות גידול שונות, למשל במחוז המבולט בקליפורניה וכמובן שמטפחים ומגדלים שונים הגיעו לרמות גבוהות מאוד של תוצרת.

אמנם ההולנדים היו מהחלוצים בעולם שהתירו מכירת תפרחות בחנויות יעודיות ברחוב אך לא השכילו להחיל לגליזציה מלאה, ולכן על אף שהגידולים שם היו משובחים ביותר, תרבות הגידול נשארה מעט בשוליים – לא חוקית, בסתר ולא תמיד בצורה מיטבית. לפני קרוב ל-30 שנים חל שינוי משמעותי בתחום ובמקומות אחרים בעולם כמו צפון אמריקה ואפילו ישראל, ידע רב שהצטבר בשוק השחור, אישור חוקי של הקנאביס הרפואי גרם לאיחוד בין התחומים וידע רב מהשוק השחור זרם לשוק הקנאביס הרפואי.

בעוד שבישראל נשארו מאחור בצפון אמריקה ״גבר התאבון״ וכיום יש לגליזציה מלאה בחלקים רבים מארצות הברית ובקנדה ובעקבותיהן גם מדינות אחרות שראו כי טוב והחלו לעשות צעדים בכיוון.
כאשר שוק הופך חוקי, ובעקבות ההיצע הגדול של מגדלים ודרישות השוק, איכות התפרחת עלתה פלאים והמגדלים מחפשים כל הזמן כיצד לשפר את האיכות ע"י שיטות גידול שונות וייחודיות.

אחת מהשיטות שכובשות את השווקים בצפון אמריקה (ונקווה שבקרוב גם את השוק הרפואי בישראל) היא קנאביס בוטיק. בכלליות ניתן לתאר אותו בתור קנאביס אורגני בלבד שמטופח על ידי מגדלים קטנים תוך שימוש בטכניקות כגון פטריות מיקוריזה, חיידקים מועילים ועוד שיטות שקשה לבצע בקנה מידה מסחרי. הצרכנים מצפים לאיכות גבוהה יותר במוצרי בוטיק, מכיוון שגידול כמות קטנה מאפשר תנאי גידול אופטימליים ויחס אישי לכל צמח וצמח, מה שמביא בסופו של דבר לקנאביס באיכות מעולה.

פריחה מאוחרת
גידולי בוטיק מקליפורניה

אז מה זה בעצם קנאביס בוטיק?

בעוד שחברות גדולות מתמקדות באיכות מעל הממוצע ובכמויות מסחריות , על ידי יצירת מרחבי גידול עצומים לייצור קנאביס בקנה מידה גדול מאוד, יצרני קנאביס בוטיק נוטים להתמקד באיכות, ומגדלים כמות יחסית מצומצמת של צמחים ובשטחים קטנים, בהם הם יכולים לשלוט לחלוטין בכל הפרמטרים המשפיעים על התפתחות צמחי הקנאביס, או לחלופין, במקומות בהם התנאים מתאימים לגידול קנאביס מצויינים ובכך להבטיח איכות גבוהה באופן עקבי. הרעיון הוא לגדל צמחים בתנאים מיטביים, בעזרת חומרים אורגניים בלבד ולהביא את הצמח לשיא הפוטנציאל שלו.

ריכוזי הטרפנים עולים משמעותית ובנוסף גם פרופיל הקנבינואידים מתבטא בצורה הטובה ביותר. כראיה גידולי בוטיק זוכים שנה אחרי שנה בתחרויות ברחבי העולם אל מול גידולים אחרים וגם במכירות אפשר לראות את הביקוש הרב לתוצרת האיכותית.

לדוגמא, רוב מגדלי הבוטיק יתלו את הצמחים לייבוש הפוכים בשיטה המסורתית ולעולם לא יקצרו את התפרחות בעזרת מכונות אלא רק בצורה ידנית ועדינה מה שמסייע בשימור הטריכומות ובעיקר הטרפנים הרבים שנאבדים בתהליך הממוכן והמסחרי של חברות הענק.

דוגמא נוספת היא גידול ללא חומרי הדברה, מאחר ומגדלים מספר צמחים מצומצם ולרוב גם מגוון, קל לשים דגש על כל מזיק שנכנס לאזור הגידול ולטפל בו מיד בעזרת הדברה ביולוגית וחומרים ידידותיים מאוד.

בקנאביס בוטיק אאוטדור, הרעיון הוא להסתכל על הקנאביס כחלק מתוך המערכת האקולוגית הסביבתית ולהתאים את הזנים לסביבת הגידול, או לחלופין לבצע שינויים קטנים בסביבת הגידול שיתמכו בזן הקנאביס אותו נרצה לגדל.

אחד הסיפורים המעניינים הוא הסיפור על הזן דורבן פויזן – Durban poison – זן מפורסם מאוד ומקומי לדרום אפריקה. בשנות ה-90 מגדלים מקליפורניה ניסו לגדלו באקלים המקומי בגידול חוץ אך ללא הצלחה יתרה, פרופיל הטרפנים והקנבינואידים לא תאם לגידול המקורי בדרום אפריקה. לאחר חשיבה רבה של המגדלים המקומיים ואין ספור נסיונות גידול בעונות שונות, נמצא הפתרון! מגדלי הבוטיק, שרגילים להסתכל על הגידול בראייה הוליסטית, הבינו כי מה שחסר להם הוא האדמה מדרום אפריקה. יותר נכון להגיד שהרכב האדמה בדרום אפריקה והחיידקים והפטריות המועילים שבה היו גורם מפתח להצלחת הגידול ולביטוי המיטבי של הגנטיקה כפי שהיא מתבטאת בדרום אפריקה. לאחר הבאת האדמה המקומית מאפריקה לקליפורניה סוף סוף הצליחו לגדל את הזן בהצלחה יתרה והגידול היה מוצלח ודומה לגידול האפריקאי המקורי.

ואכן חיידקים ופטריות מועילים הם חלק נכבד מגידול בוטיק של קנאביס, היכולת שלהם להשפיע על הגידול ומאפייניו היא עצומה, וכמו כן יש למיקרואורגניזמים אלו גם יכולת להרחיק מחלות ומזיקים מהצמח. כיום כל מגדל שמכבד את עצמו מתחשב בסביבה המיקרוביאלית של הצמח והשוק מוצף במוצרים אלו כגון חיידקים ופטריות מועילים וזאת הרבה בזכות מגדלי הבוטיק והקנאביס קראפט.

אפשר לומר כי סוג הגידול הזה הוא ידידותי מאוד לסביבה ובנוסף גורם לאיכות גבוהה יותר של הפרחים, מגדלי הבוטיק מגדלים את הקנאביס שלהם באופן בר קיימא שיהיה אטרקטיבי יותר בעבור אנשים שמוכנים לשלם מחיר גבוה יותר לכל גרם כדי להשיג השפעה טובה יותר.

גידולי חוץ קליפורניה
גידול בוטיק בקליפורניה. הצמחים מגודלים בטבע וכחלק ממנו. האדמה היא תערובת שהמגדלים הכינו במיוחד ועשירה בחומרים טבעיים ומזינים כגון קומפוסט והומוס.

ממלכת גידולי הבוטיק – קליפורניה

אמנם בהקדמה סיפרנו כי אמנות גידול הקנאביס בוטיק היא חדשה יחסית אך המקור שלה מגיעה מקליפורניה, ממלכת המגדלים של ארצות הברית ואפשר לומר כי זהו המקום בו לקחו את גידול האאוטדור שלב אחד נוסף קדימה ועוסקים בגידולי בוטיק כבר שנים רבות. התנאים המקומיים מצויינים לגידול קנאביס מבחינת אקלים והמגדלים המקומיים למודי הנסיון התמקצעו בטיפוח זנים המתאימים לאזור (שאף התפשטו משם לשאר העולם והיום נחשבים מהזנים המבוקשים ביותר). התחום החל להתפתח שם כבר בשנות ה-60 ולאט לאט צבר תאוצה ומהווה אחת משיטות הגידול המבוקשות ביותר על ידי הצרכנים רק בשנים האחרונות. בשל תנאי הגידול האידיאליים, קליפורניה היא יצרנית הקנאביס בוטיק העיקרית בעולם כאשר רוב המגדלים האורגניים ממוקמים במחוז המבולט המפורסם (Humboldt County).

חממת גידול קליפורניה
כל הזכויות שמורות לתרבות גידול.

אך גם שם לא הכל ורוד, לאחר שנים של עבודה מתחת לרדאר, המגדלים מהשוק השחור מצאו את עצמם, בקיץ של 2016, ככאלו שצריכים להפוך עסק לא חוקי לעסק חוקי, מה שדרש מהם להיכנס לנבכי הבירוקרטיה המקומית.
כ- 50,000 חוות קנאביס המפוזרות ברחבי קליפורניה נתונות להחלטות של המחוזות השונים ברחבי המדינה (state) הענקית כאשר לכל מחוז יש את החוקים שלו, ישנם אפילו מחוזות בהם פתיחת חווה אסורה על פי חוק.

בנוסף, בירוקרטיה עולה כסף. עסק שחור גם שילם בשחור לעובדיו וכל התנהלותו הייתה עם כסף לא חוקי. כיום בעקבות החוקיות נוספו עלויות רבות לעסקים אלו כגון עורכי דין, רואי חשבון, וכו׳ וכו'. גם המיסוי על עסקי הקנאביס גבוה מאוד בקליפורניה (50%-60% מס). כל אלו גרמו לעליית המחירים של תפרחות הקנאביס בוטיק וסגירה של חוות רבות. בנוסף הקשיים הובילו לרווח נמוך מהמצופה בעבור היצרנים שנותרו, מה שמאלץ אותם למכור לשוק השחור רק כדי להימנע ממצב של פשיטת רגל.

קצת על שמפניה, גבינות וקנאביס איכותי

הצרפתים הבינו את החשיבות של האזור הגאוגרפי כבר לפני יותר משש מאות שנים(!) ויצרו תו תקן צרפתי הניתן לאזורים גאוגרפיים מסוימים בצרפת עבור ייצורם של יינות, גבינות, חמאה ומוצרים חקלאיים נוספים. באזורים אלו התנאים טובים לגידול או ייצור מסויים ורשויות האזור הן אלו שמפקחות על התקנים בקפידה. אתם וודאי מכירים מוצרים כאלו המגיעים מצרפת לדוגמא שמפניה אשר הענבים מהם מכינים אותה מחויבים על פי תקן להיות מגודלים בשיטה מסויימת, באזורים מסויימים במחוז שמפיין בלבד שם התנאים האידיאליים לייצור המשקה הנודע. אפילו הרכב זני הענבים המותר נקבע על פי תקן, והכל על מנת שהלקוח הסופי יקבל את המוצר אותו הוא קונה כאשר הוא בוחר לקנות שמפניה. דוגמה נוספת לכך היא גבינת רוקפור שתהליך הכנתה מפוקח גם הוא בצורה קפדנית והיא מגיעה מהעיירה רוקפור-סור-סולזון וחייבת להבשיל במערות חצובות.

הרעיון החקלאי של חקלאות מקומית וייחודית נקרא טרואר והוא צריך להיות תקף גם לגבי קנאביס. מיקומים גאוגרפיים ספציפיים מספקים גורמים סביבתיים המשפיעים על היבול, כגון סוג האדמה, אקלים, טמפרטורה, מים, אור השמש, לחות, שיטות הקציר המסורתיות וכו'. דוגמא שכבר נתנו היא הזן דורבן פויזן, אך הדבר תקף גם כלפי ג'אראס מקומי המיוצר בכפר מלאנה בהודו לצורך העניין ולעוד המון זנים ומקרים שונים של תוצרי קנאביס. בנוסף, הדבר גם תקף לגידולי פנים כאשר המתקנים היום ברמה גבוהה מאוד ולא מן הנמנע בעתיד שכאשר חברה בעלת מתקן כזה תקנה זן ממטפח זנים היא גם תצטרך לחקות את התנאים הספציפיים ביותר בהם המטפח גידל את הזן שלו על מנת לקבל הכרה שזהו אכן אותו מוצר המגיע ללקוחות הסופיים ובעל אותם פרופילי טרפנים והקנבינואידים המבטאים את מירב הפוטנציאל של הזן.

גידולי חוץ קליפורניה
צמח קנאביס מפלצתי לקראת קציר שגדל כקנאביס בוטיק. כל הזכויות שמורות לתרבות גידול.
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן