צמח קנאביס בפריחה

אז מי באמת החוקר אשר גילה את ה-THC?

רוב האנשים מאמינים שאת ה-THC גילה פרופסור רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית בירושלים בשנת 1964. על פי רוב מקורות המידע הקיימים, זהו אכן המצב. עם זאת, הפעם הראשונה בה סינתזו נגזרות של THC מהקנאביס הייתה אי שם בשנות ה-40 של המאה הקודמת, על ידי הכימאי האמריקאי רוג'ר אדמס.

רוג'ר אדמס, האדם הראשון שסינתז THC מצמח הקנאביס

בשנת 1930 הפך הארי ג'יי אנסלינגר (לשעבר ראש מחלקת האיסור האמריקאית) לנציב הלשכה הפדרלית לסמים. רק 7 שנים לאחר מכן הקנאביס וה-THC הוצאו מהחוק באופן רשמי בעקבות חוק מיסוי המריחואנה בשנת 1937.

בעקבות ההחלטה להוציא את הקנאביס מהחוק, אנסלינגר יזם מספר חקירות שמטרתן הייתה ללמוד על הצמח לעומק. אחת המטרות המרכזיות של החקירות הללו הייתה לזהות ולחקור את הכימיקל (או הכימיקלים) שהעניקו לצמח את השפעותיו על המוח וההשפעות ה"מסוכנות". האיש שהופקד על המשימה הזאת היה זיגפריד לואו, כימאי שעבד ב-FBN (רשת עסקי החקלאות).

בסופו של דבר העביר זיגפריד לואו את המשימה לחברו רוג'ר אדמס. במהלך שנות ה-40 של המאה הקודמת, אדמס ערך כ-20 ניסויים שונים בקנאביס ובקאנבוס. במהלך הניסויים הללו בודד אדמס את ה-THC וזיהה אותו כחומר הפסיכואקטיבי העיקרי בקנאביס. הוא בודד גם קנבינואידים אחרים (כולל CBN ו-CBD) ואף פיתח שיטה המודדת את עוצמת ה-THC (שמה אגב הוא "סולם אדמס"). חוקרים משתמשים בשיטה הזו עד היום.

מה קרה לממצאים של רוג'ר אדמס?

בשנות ה-40, ראש עיריית ניו יורק דאז, פיורלו ה. לה גווארדיה, הזמין דו"ח בנושא הקנאביס. לה גווארדיה התנגד בגלוי לאיסור השימוש בקנאביס. על פי הדו"ח, המכונה לעיתים דו"ח לה גווארדיה, נטען כי עישון קנאביס אינו מזיק, טענה הפוכה מזו שטען אנסלינגר במסגרת הקמפיין "Reefer Madness" (שיגעון החשיש).

ממצאי הדו"ח הרגיזו את אנסלינגר, שבחר לתייג אותו כדו"ח לא מדעי, אבל אם תקראו את הדו"ח אתם תשימו לב לשורה בה רוג'ר אדמס מודה על כך שסיפקו לו קנאביס לצורך המחקר.

מספר מחקרים מצביעים על כך שממשלת ארה"ב המשיכה במחקר סודי משלה בנושא קנאביס ו-THC לאורך שנות ה-50 וה-60. חלק מהמחקר הזה חושף שהמשרד לשירותים אסטרטגיים בארה"ב עשה ניסויים בשימוש בתרכובות פסיכואקטיביות (ביניהן THC, מסקלין ועוד) על אסירי מלחמה. המטרה שלהם הייתה לנסות ולהסיר את ההתנגדות של אותם אסירים ולגרום להם לדבר ולשתף מידע עם החוקרים. זוכרים את סצנת הפתיחה הזו מפיינאפל אקספרס?

על פי מקורות מסוימים, מחברי הדוחות הללו השוו בסופו של דבר את השפעות הקנאביס לאלו של אלכוהול, כאשר כמויות קטנות מייצרות תחושות של אופוריה ורוגע, בעוד שכמויות גדולות גורמות לתחושת עייפות.

מה לגבי המחקר פורץ הדרך של משולם משנות השישים?

אנחנו כמובן לא רוצים להתעלם מהממצאים של משולם אשר ידוע כאחד מחוקרי הקנאביס המובילים בעולם, ובצדק. המחקר של משולם עזר לנו לחשוף הרבה מהתעלומות שהיו סביב הקנאביס. עם זאת, עושה רושם שהממצאים של פרופסור משולם לא בהכרח חידשו משהו עבור ממשלת ארה"ב.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן