פרח קנאביס עם עובש

בוטריטיס: הפטרייה הטפילית שקוטלת קנאביס

בוטריטיס או עובש אפור, אחת מהפטריות המזיקות ביותר שתתקלו בה בעת גידול קנאביס. מגדלים מתחילים ומקצוענים כאחד מתמודדים מולה והיא אפילו נמצאת בתפרחת אשר מטופלי קנאביס רפואי קונים. במאמר הבא נפרט על מה הוא בדיוק עובש הבוטריטיס ונספר על הדרכים להימנע מהגעת העובש לחלל הגידול ועל דרכי טיפול לצמחים נגועים במקרה הצורך.

העובש מתחיל להתפתח בחללי גידול לא סטריליים, כאשר התנאים לחים מאוד והצמחים נמצאים במצוקה. שלב הפריחה הוא שלב קריטי במיוחד בו הצמח רגיש מאוד והנזק הוא בלתי הפיך, סופו של הפרח להרקב כולו. בנוסף ההתפשטות מהירה מאוד ויכולה להרוס גידולים שלמים תוך שבועות בודדים.
נזכיר, בגלל אופיו האגרסיבי של העובש, מומלץ לקרוא מידע זה וליישם שיטות מניעה מבעוד מועד. ככל שתקדימו את האבחון והטיפול בעובש סיכויי ההצלחה שלכם לשמור על הצמחים שלכם נקיים עולים משמעותית.

אז מה זה בעצם בוטריטיס?

בוטריטיס היא היא פטרייה טפילית ונפוצה במיוחד בגידול הקנאביס אך גם בגידולים אחרים כגון תותי שדה, מלון ומלפפון. ישנו אפילו יין מיוחד אשר עשוי מענבים אשר הדביקו אותם מראש בבוטריטיס, מה שגורם להם לייצר יותר סוכרים וניתן להפיק מהם יין משובח במיוחד.
כאשר הסביבה לחה העובש מתחיל להתפתח על חלקי צמח מתים כמו עלים שנפלו על האדמה או ענף שבור על הצמח שלא סולק, עליהם הוא מייצר את התפטיר – הפטרייה עצמה.
לאחר התבססות התפטיר העובש משחרר נבגים רבים לחלל האוויר סביבו שנישאים ברוח עד שמגיעים לצמחים שבסביבתם ומתפתחים עליהם גם. יש לציין שהנבגים יכולים לחכות במצב רדום גם כמה שנים עד שהתנאי הסביבה יתאימו שוב להתפתחות התפטיר.
בסביבות לחות במיוחד של 90% לחות ומעלה העובש יתפשט בקצב מסחרר, אך עם זאת חשוב לציין שיש זנים שעמידים לעובש במיוחד ויחזיקו מעמד בסביבות לחות כאלו. כמו כן מספר חברות ישראליות טוענות כי הצליחו באמצעות הנדסה גנטית וטיפוח קלאסי ליצור קווים גנטיים שעמידים עמידות מלאה לעובש, אך זנים אלו עדיין אינם מסחריים כיום.

פרח קנאביס עם עובש
פרח קנאביס הנגוע בעובש בצורה חמורה. לא רק שהוא אינו ראוי לעישון וצריכה, במצב כזה בשדה הוא אף מפיץ מליוני נבגים לאוויר שיכולים להדביק את כל החממה

זיהוי בוטריטיס

הזיהוי הוודאי והברור של הבוטריטיס הוא בשלב הפריחה. בפרחים הפטרייה מתחילה להתפשט מבפנים כלפי חוץ ולבסוף הפטרייה תכלה את כל הפרח עם תפטיר עמוס נבגים בצבע חום ובמרקם רך. זיהוי של הפטרייה בשלב זה, מיותר לומר, הוא מאוחר מדי.
בשלבים מוקדמים יותר יהיה קשה עד בלתי אפשר לזהות את הפטרייה. בשלב הגידול ניתן לעיתים לראות נמקים שחורים/חומים על גבי הגבעולים והעלים אשר הורגים את הרקמה החיה של הצמח.

מניעה כאמצעי ההתגוננות העיקרי

כאשר מדובר בפטריות, ובכלליות במחלות ומזיקים בקנאביס, מילת המפתח היא מניעה!
שימרו על גידול הקנאביס וכלי העבודה שלכם נקיים
הקפידו על כך שהאזור בו אתם מגדלים את הצמחים שלכם הוא סטרילי , מכיוון שזו היא הדרך הטובה ביותר למנוע מהפטריות הללו להופיע. דבר ראשון, לפני הכנסת הצמחים לראשונה לחלל הגידול חטאו את החלל כולו עם אקונומיקה. מהלו אקונומיקה במים ביחס של 1:20 ורססו את חלל האוהל הריק, השאירו את האוהל סגור שעה ואחר כך אווררו את האוהל. רק לאחר מכן חברו לאוהל את המנורה ושאר הציוד. יש לעבור גם עליהם עם חומר חיטוי, עדיף אלכוהול 70%. וודאו כי יש אוורור טוב בחדר הגידול למניעת הצטברות אדי כלור ואלכוהול.
יש לחטא את הכלים בהם אתם משתמשים, כולל את המספריים, סקלפלים, תוויות וכו'. בנוסף, לבשו כפפות  בזמן שאתם מתעסקים בצמחים ונסו להימנע ממגע עם הצמח ללא כפפות. כמו כן, חשוב לדעת שברגע שאתם נוגעים בצמחים אתם יכולים בטעות להעביר את הפטרייה מחלק אחד של הצמח לחלק אחר, או בין הצמחים השונים.
בנוסף, המנעו מלבקר בחללי גידול אחרים שיכולים להיות נגועים במזיקים ומחלות. מספיקים כמה נבגים בודדים על הנעל או החולצה בכדי שתאבדו את הגידול שלכם בכמה שבועות בודדים.
מזיקים כגון ספיידר מייטס וכנימות יכולים להאיץ את הופעת הפטרייה מאחר והם גורמים נזק לרקמות הצמחים, על בסיס החומר הצמחי המת באזור הפגיעה הפטריות יכולות להתיישב ולהתחיל להתפשט.

פרח קנאביס עם ספיידר מייטס ועובש
זהו פרח קנאביס שנפגע מעובש ומספיידר מייטס. הרבה פעמים, המזיקים מתחילים לפגוע ברקמות הצמח ויוצרים אזורים מתים על העלים והתפרחת. פטריית הבוטריטיס אוהבת להתיישב בנקודות אלו ולהתחיל משם את התפשטותה לשאר הצמח.

איך למגר את הבוטריטיס?

אם אתם חושדים שהבוטריטיס כבר התחיל לפגוע בצמחים שלכם, בכל שלב בו מצאתם את הפטרייה, הקפידו להוריד ולזרוק לפח מרוחק את חלק הצמח הנגוע בפטרייה מיד ללא היסוס. כל השארה של חלק נגוע על הצמח תגרום לפיזור של אלפי נבגים לחלל הגידול.  עדיף לחתוך לפחות שלושה סנטימטרים מעבר לאזור הנגוע כדי לוודא שנפטרתם מהבעיה כמו שצריך. זכרו לחטא את כלי העבודה לאחר כל חיתוך כדי לא להעביר את הפטרייה לאזורים אחרים בצמח.

גידול בחוץ: כיצד מתמודדים כאשר הגידול ארוך במיוחד?

בגידול בחוץ לעומת גידול ביתי ישנם אלמנטים שלעיתים יעודדו את הבוטריטיס: גשמים ושלב גדילה ארוך מאוד בו הצמח מפתח חופה צפופה . גם במקרה הזה נתחיל לראות הנזקים רק בשלבי פריחה מתקדמים, לקראת סוף הקיץ או בתחילת הסתיו, מזג האוויר מתחיל להשתנות ואף מתחיל לרדת מעט גשם, וכתוצאה מכך זרימת האוויר ירודה ורמות הלחות גבוהות מדי.
מומלץ מאוד לגזום ולעצב את הצמחים באופן מאוורר ולא צפוף במיוחד היכול להעלות את תחלופת האוויר וכניסת אוויר טרי אל בין ענפי הצמח מה שיוריד את הלחות באזור זה וידכא את התפתחות הפטרייה.

גידול פנים: גידול Indoor או גידול באוהלים

בזמן הגידול: הקפידו על זרימת אוויר תקינה ושימו לב לתדירות ההשקיה. וודאו שרמות הלחות נשארות נמוכות, דבר החיוני לבריאות העלים והפרחים וימנע מהפטרייה להתחיל לצמוח מלכתחילה. אל תתנו לרמת הלחות לעלות למעלה מ-60% באף שלב. תחלופת אוויר גבוהה היא חשובה. וודאו כי יש תחלופת אוויר של לפחות 40-60 פעמים בשעה בחלל הגידול. אם הגידול מתבצע באוהל הנמצא בתוך חדר סגור יש לפתוח חלונות בחדר לפחות אחת ביום למשך שעה על מנת להכניס אוויר טרי.

בשלב הייבוש והיישון עדיין חשוב לשמור על רמות הלחות מתחת ל-60%, וכן להמשיך להקפיד על אוורור תקין בכדי למנוע את המשך התפתחו הפטרייה. לעיתים, כאשר הצמח נדבק בפטרייה לקראת סוף חייו, לא נראה את הבוטריטיס על הצמחים החיים, אך לאחר ייבוש לא נאות, בתנאים לחים וללא תחלופת אוויר, העובש ישתלט על פרחים רבים ויהפוך אותם ללא ראויים לשימוש.

צפו בסרטון קצר עם הסבר מפורט על בוטריטיס כאן

מה לעשות עם צמחים נגועים?

אם לא הצלחתם למנוע את הופעת הפטריות,  ולאחר שהורדתם את כל החלקים הנגועים מהצמח, עדיין תרצו להציל את מה שנשאר מהגידול. במקרה זה יש לעבור להדברת הפטרייה באמצעות ריסוסים- טבעיים או כימיים. תמיד תוכלו לנסות ולהשתמש בשמן נים, פתרון אנטי-פטרייתי טבעי למלחמה בבוטריטיס. וישנם עוד המון מוצרים ייעודיים המגנים על הצמחים כנגד פטריות.

יש הרבה מאוד אופציות – אך הכי חשוב שמרו על בריאותכם! עיינו בעלונים של התכשירים וודאו כמה זמן יש לחומר שארתיות (הישארותו של החומר המדביר את הפטרייה על ובתוך הצמח אותו ריססתם). חומר זה יכול להזיק גם לבני אדם ולבעלי חיים ולכן במידה והשארתיות ארוכה מאוד, חפשו תכשיר אחר בו השארתיות קצרה מאוד כמו שמן נים. בדרך כלל ניתן לרסס תכשירים אלו כימים בודדים לפני קציר הפרחים מאחר והחומר מתפרק מהר ואז הפרחים לא מכילים אותו. ישנם מוצרי הדברה כימיים יעילים מאוד, אך השארתיות שלהם גבוהה מאוד, ואם החומר לא יתפרק עד היום בו תקצרו את הפרחים, יש סיכוי שהפרחים היבשים שלכם יכילו שאריות חומרי הדברה רעילים. בכל מקרה, אין להשתמש בפרחים נגועים בפטרייה או לחלופין פרחים מרוססים שלא על פי הוראות היצרן מאחר וחוץ מהטעם הדוחה והלא נעים, הם אף עלולים להוביל לבעיות בריאות.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן