תפרחת קנאביס איכותית

גידול קנאביס למתחילים – המדריך המקיף ביותר למגדל המתחיל

כל מי שנתקל בזרע אקראי בפרח משובח תמיד תהה לעצמו: מה יקרה אם רק אניח אותו בעציץ בגינה? גידול קנאביס מקנה יתרונות רבים למגדל: שליטה בזן ובאיכות וטיב התוצר, הימנעות מוחלטת מיישום חומרי הדברה, שליטה בשיטת הגידול ועוד. ניתן לגדל קנאביס בתנאי פנים (INDOOR)  או בתנאי חוץ (OUTDOOR). לכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות רבים ובמדריך זה נתרכז בגידולי הפנים ונדון על מספר נושאים שכל מגדל מתחיל חייב להכיר.

מקור הגנטיקה: ייחורים, זרעים, תרביות רקמה ומה שבינהם

הדבר הראשון אותו תצטרכו להשיג הוא צמח קנאביס. זו יכולה להיות מההחלטות החשובות ביותר בתהליך הגידול, הגנטיקה אותה נושא כל צמח היא הקובעת את הפוטנציאל הסופי  של הגידול מבחינות רבות כגון אחוזי THC, ריח ודחיסות הפרחים ועוד. ישנם מספר מקורות עיקריים לצמחי הקנאביס אותם תגדלו:

זרעי קנאביס

המקור הנפוץ ביותר בו תתקלו הוא זרעים. אפשר לחלק את נושא הזרעים לשניים: זרעי קנאביס ממקור לא ידוע- זרעים אקראיים אשר כל צרכן נתקל בהם מדי פעם בעת התעסקות עם פרחים. מומלץ לשתול זרעים כאלו רק אם הפרח ממנו הם הגיעו מצא חן בעינכם, אמנם לא תוכלו לדעת מי ה"אבא" של זרע, אך ה"אמא" היא כמובן הפרח שבידכם וסביר להניח כי הזרע נושא בתוכו אחוז נכבד מהתכונות שלה כגון ריח, דחיסות הפרח, אחוזי הTHC ועוד.

זרעים ממקור ידוע הינם זרעים שמגיעים מחברות זרעי קנאביס ייעודיות. לרוב חברות אלו נמצאות בקשר עם מספר רב של מטפחי זנים שעובדים עם מספר רב של זנים מוכרים ואהובים על קהילת המגדלים. זרעים אלו יהיו פוטנטיים ומהירי צימוח ואף יניבו יבול נאה אך יש גם מספר חסרונות לעבודה עם זרעי קנאביס- לזרעים יש שונות רבה וכל זרע הוא מעט שונה ויציג תכונות קצת אחרות (פנוטיפ), תכונות אלו יכולות להתבטא ביבול יותר גדול, בחומרים פעילים וריחות. אמנם המגדל המתחיל צפוי להיות מרוצה מכל זרע איכותי מחברה זרעי קנאביס ידועה אבל כאשר מגדלים מספר רב של צמחים או כאשר מחפשים תכונות מסויימות מאוד כגון ריח ייחודי צריך לבצע תהליך סלקציה לזרעים.

בתהליך סלקציה זה (Pheno hunt) שותלים מספר רב של זרעים הופכים אותם לצמחי אם (צמחים במצב גדילה תמידי ושתמיד אפשר לשבט אותם) וממספרים אותם- כל מספר מייצג פנוטיפ של הזן (פנוטיפ הוא צורה ייחודית ושונה שבה הגנטיקה של כל זרע מתבטאת). לוקחים ייחור (שיבוט) מכל צמח אם ומגדלים ממנו שתיל חדש. את השתילים מפריחים ולאחר הקציר בוחרים את הצמחים אותם הכי אהבנו על פי מספר קטגוריות – לדוגמא איכות העישון, צורת גדילת הצמח, יבול ועוד. לאחר הבחירה נוכל נוכל להמשיך ולשבט את צמחי האם האהובים עלינו, שנשארו במצב גדילה, ולהתמקד בגידול של הפנוטיפים המוצלחים ביותר במחזור הגידול הבא. יש לציין שתהליך כזה הוא עניין לא פשוט בכלל, צריך מקום רב כדי לגדל מספר רב של צמחי אם ובאותו הזמן להפריח את השיבוטים שלהם על מנת לעשות את הסלקציה.

מדובר גם על תהליך ארוך שיכול לקחת כחצי שנה ואף יותר. לכן מגדלים ביתיים רבים יעדיפו להתחיל את מחזור הגידול שלהם מייחור אשר הם קיבלו ממגדל שהיה מרוצה מאוד מהצמח אותו הוא גידל.

ייחורי קנאביס

ייחור הוא ענף הנלקח מצמח הנשאר במצב גדילה תמידי (צמח אם) ולאחר השרשה הופך לשתיל חדש. ייחורים הם שיבוטים מדוייקים של הצמח ממנו הם נלקחו ולכן מגדלים רבים מעדיפים לעבוד בשיטה זו. בשיטה זו נדע בדיוק למה לצפות גם מבחינת הגידול וגם מבחינת התוצר. בנוסף הצימוח של ייחורים לרוב יהיה מהיר יותר מגדילת זרע חדש ויקצר את זמן הגידול משמעותית. במידה ויש לנו חלל גידול גדול, נוכל להכין צמחי אם ממספר זנים אהובים, לקחת מהם מספר רב של ייחורים ולגדל עשרות עד מאות צמחי קנאביס מאותו הזן במקביל.

אך לייחורים גם חסרונות- צמחים כל היצורים מזדקנים עם הזמן וכך גם צמח הקנאביס. אם נמשיך לקחת במשך שנים ייחורים מאותו צמח האם איכות השתילים תרד עם הזמן ונקבל תוצר פחות איכותי. בנוסף בשיטה זו קל להעביר מזיקים שונים לדורות הבאים של השתילים ואף פטריות שיכולות לפגוע קשות באיכות התוצר ואף לחסל את הגידול. בגלל סיבות אלו מגדלים רבים (מקצועיים בעיקר) משתמשים בשיטה שנקראת תרביות רקמה.

תרביות רקמה

בשיטה זו נלקחים חלקים קטנים מאוד מהצמח (סנטימטר ומטה), החלקים הקטנים האלו עוברים חיטוי מלא מחיידקים ופטריות ונשתלים בכלים סגורים במעבדות על מצע נוטריינטים מיוחד ונקי וחיידקים אף הוא. חתיכות הצמח גודלות לצמחים חדשים וסטרליים לחלוטין מחיידקים, פטריות, מזיקים ווירוסים.

לאחר שהות ארוכה ומספר שלבים שונים בכלים הסגורים במעבדה הצמחים מאוקלמים חזרה לעולם שבחוץ והפכים להיות שתילים חדשים, נקיים ופוטנטיים שיכולים להניב יבול גדול מאוד. זהו תהליך יקר שלא זמין למגדל הביתי לרוב, אך במדינות כמו ארהב וקנדה כבר ניתן למצוא מעבדות פרטיות שמוכרות שתילים כאלו גם למגדלים ביתיים.

צמחי קנאביס בגדילה

ארגון חלל הגידול והכנתו לגידול קנאביס

לאחר שהחלטתם מהו המקור הצמחי ממנו תרצו להתחיל עברו לתכנן את החלל הגידול. קבעו תקציב ועשו סקר שוק במספר חנויות. ציוד רב שלעיתים מתוייג במילה קנאביס ועולה המון כסף בחנויות ייעודיות ניתן למצוא במשתלות רגילות בחצי מחיר ואף פחות.

אפשר לומר כי בגידולי אינדור צמחי הקנאביס רגישים יותר. מאחר ואנחנו מגדלים את הצמח בסביבה מלאכותית נצטרך לספק לו סביבה מותאמת על ידי שליטה באקלים ובתאורה בחלל הגידול. היתרונות בגידול פנים נובעים ממגוון סיבות ואלו הן העיקריות:

*נקיון הגידול-בגידול נכון סביבת הגידול נשמרת סטרילית ממזיקים ומחלות.
*שליטה ברמה גבוהה על התאורה- מחקרים רבים מראים שגוון האור (הספקטרום) ועוצמתו יכולים לגרום לשינויים רבים בצמח החל מגובהו וכמות הענפים ועד איכות הפרח וברמות הקנבינואידים.
*שליטה מוחלטת באקלים- לטמפ', לחות, קצב חילוף האוויר ורמות הCO2 השפעה מכרעת על איכות התוצר.

גידול פנים (INDOOR) ברמת גבוהה יכול להיות עניין יקר אך גם מגדלים עם תקציב צנוע, ובעזרת ההכוונה הנכונה, צפויים ליבול משמעותי ולפרחים דחוסים עם ריח נפלא. נחלק את הציוד הנדרש ל3 קטגוריות שונות לפי מידת ההשקעה הכספית הרצויה. כך תוכלו להבין כיצד להתכונן לגידול הקנאביס הראשון שלכם ותדעו למה לצפות בעת הקציר.

ציוד הכרחי: ציוד בסיסי לגידול קנאביס

מדובר על הציוד גידול הקנאביס הבסיסי והזול ביותר. צפי ליבול (פרחים יבשים):90-150 גרם כתלות בניסיון המגדל והזן אותו נרצה להפריח.

  • אוהל גידול קנאביס– האוהל בו ימצא כל הציוד והצמחים יפרחו אף ניתן לייבש בו את הצמחים לאחר הקציר. בקטגוריית המחיר הזו הסתפקו באוהל קטן במידה 80*80. וודאו כי לאוהל יש שני פתחי איוורור עגולים, אחד בצידו של האוהל והשני בתקרתו.
  • נורות- הנורה הזולה והיציבה ביותר לגידול בסיסי היא נורת HPS 250W (נורות לחץ גבוה)- אמנם ישנם נורות לד (LED) זולות יותר כיום, אך בטווח המחירים הנ"ל המחיר תמורת התועלת שלהן עדיין לא משתווה לאיכות התאורה של נורות לחץ גבוה. חשוב לציין מאידך שנורות HPS פולטות חום רב ולכן הן מתאימות בעיקר לגידול בזמן החורף, או לגידול בחדר בו יש מזגן לקירור האוויר. במידה שני התנאים הללו לא מתקיימים יש לשקול נורות לד איכותיות.
  • וונטות- באוהל גידול סטנדרטי ישנם שני פתחי אוורור עגולים (לרוב צידי ועליון). בפתחים אלו ניתן לשים מפוח או וונטה על מנת לגרום לתחלופת אוויר באוהל. ברמת הגידול הזולה נסתפק בשתי וונטות- העליונה מוציאה אוויר חם שמצטבר בתקרת האוהל ואילו התחתונה מכניסה אוויר טרי לצמחים בכל עת.
  • עציצי פלסטיק- מצאו עציצי פסטיק בנפח 5-15 ליטר וודאו כי ישנן חורי ניקוז בתחתית העציץ. במידה ותרצו לקנות עציצים חדשים עציצי הפלסטיק ועציצי הבד יהיו הזולים ביותר.
  • מצע גידול: איפה שהזרעים או הייחורים יגדלו ויצמיחו שורשים- אדמת גינון לעציצים שניתן למצוא בכל משתלה תעשה עבודה מצויינת- וודאו כי לאדמה יש ריח טוב של … אדמה כמובן, ריח של רקבון או מים עומדים מעיד על אדמה שלא אוחסנה כראוי ותזמין מחלות שורש.
  • חומרי הזנה לצמח- דשן: השתמשו בדשן אורגני אשר לא מצריך בדיקת חומציות ומוליכות או בדשן אשר יש בו בופר (תמיסה שיש לה יכולת להתנגדות לשינויים בחומציות)- ישנם מספר דשנים כאלו הנותנים תוצאות נפלאות וחוסכים מאיתנו את מחיר הקנייה של מדי חומציות ומוליכות.

ציוד גידול ברמה בינונית – גידול קנאביס חצי מקצועני

בקטגורייה הזו אנחנו נשדרג את רמת גידול הקנאביס שלנו ואיכות היבול תגדל בהתאם. בהחלט ניתן לצפות ליבול של 200-600 גרם (פרחים יבשים) ובאיכות משובחת ביותר.  כנראה שרוב היבול שנקצר בידי מגדלים פרטיים מגודל בקטגורייה זו.

  • אוהל גידול קנאביס- רצוי לקנות אוהל גדול, מטר על מטר לפחות. הציוד בקטגוריה זו ייתן לנו את היכולת לגדל תפרחת איכותית ביותר אף בחללים גדולים יותר. אך בוודאי שלא כל אחד יכול להציב אוהל של מטר מרובע, במקרה כזה נוכל להמשיך לעבוד בחללים קטנים (אפילו 0.6 מטר רבוע) אבל בעזרת נורות לד או נורות לחץ גבוה (HPS) בהספקים נמוכים כמו בקטגוריה הקודמת.
  • נורות- גם פה ישנה תחרות בין HPS (נורות לחץ גבוה) ונורות לד (LED).
    נורות לחץ גבוה (HPS)– יש מספר נורות HPS בקטגוריה זו כתלות בגודל החלל. בחלל של מטר על מטר נצטרך HPS 600W אשר עלותה כמה מאות שקלים. הפתרון להתמודדות עם החום הרב שהמנורה פולטת הוא COOL TUBE- מדובר על רפלקטור גדול ומאסיבי שבתוכו יושבת המנורה ובעזרת מפוח אשר מחובר אליו בצינור רחב נשאב החום אל מחוץ לאוהל ולא מחמם משמעותית את חלל הגידול. כמו כן נורה זו צורכת חשמל רב ביחס לנורות לד.

    לעומת זאת, נורת לד איכותית (480-600W) תעלה לנו אלפי שקלים אך תספק כמה יתרונות בולטים שהעיקרי שבהן הוא העובדה שנורות לד אינן מתחממות בצורה משמעותית ותחלופת אוויר נכונה באוהל תחסוך לנו את עניין הCOOL TUBE המסורבל בעת שימוש בHPS. בנוסף ישנם כיום בשוק נורות לד בעלות גוון אור ספציפי המותאם לגידול קנאביס המגדיל את היבול ואת החומרים הפעילים. הנורות הטובות ביותר אף בעלות אפשרות לשינוי הגוון בהתאם לשלב הגידול, כאשר כל גוון יודע למקסם את שלב הגידול המיועד!

    כאמור מדובר בעניין יקר (לפי איכות המנורה), מנורות גידול הקנאביס היקרות ביותר עשויות לעלות 6000-8000 ש"ח למנורה המתאימה לאוהל של 1.20*1.20 מטר, אמנם מחיר יקר אך מנורה זו חוסכת כסף במקומות אחרים- אין צורך בקירור רב של חלל הגידול, אין צורך בהחלפת נורה (נורות לחץ גבוה יש להחליף כל מספר גידולים),לרוב ישנה אחריות למספר שנים, זו נורה חסכונית יותר בחשמל וכמובן טכנולוגיות מתפתחות כגון שליטה דרך אפליקציה וכו.

    לטווח ארוך נורות הלד משתלמות יותר, הן מבחינת תפעול והן מבחינת גידול הצמח, אך יש לציין שיש הרבה שרלטנים בשוק התאורה אשר מבטיחים הרים וגבעות ומספקים מנורות בינוניות מאוד. וודאו כי יצרן המנורות הינו יצרן מוכר וחפשו מספר ביקורות על המנורות ביוטיוב ובבלוגים שונים לפני שתחליטו לרכוש מנורה כזו.

  • וונטות- באוהל גידול סטנדרטי ישנם שני פתחי אוורור עגולים (לרוב צידי ועליון). בפתחים אלו ניתן לשים מפוח או וונטה על מנת לגרום לתחלופת אוויר באוהל. מאחר ונגדל באוהל בעל נפח גדול מאוד (מטר מרובע ומעלה) בפתח הצידי נמקם וונטה גדולה אשר תכניס אוויר ובחלק העליון נמקם מפוח אשר מחובר לפילטר פחם על מנת לסנן את כל הריחות הנידפים מהאוהל ולהשאיר את סביבת האוהל ללא ריח משמעותי.
  • עציצי פלסטיק / עציצי בד / מערכת הידרו-  ישנן מספר אפשרויות לגדול קנאביס בחלל גדול, ממספר עציצים רב בנפח של ליטר לגידול מספר רב של צמחים איכותיים או לחלופין עציץ אחד גדול לגידול שתיל אחד הנותן יבול רב. למתחילים מומלץ לנסות 4-5 צמחים ולא יותר, בעציצים של 15 ליטר.
  • מצע גידול: איפה שהזרעים או הייחורים יגדלו ויצמיחו שורשים- למתחילים מומלץ להתחיל עם אדמה. מגדלים מנוסים יעדיפו שיטות שונות- פרלייט, ורמיקוליט, הידרופוניקה ועוד. מצעים אלו דורשים הבנה רבה בגידול על כל מרכיביו.
  • חומרי הזנה לצמח- דשן: ישנן מספר סוגי דשנים, כימיים ואורגניים. לרוב יגיעו במספר בקבוקים שונים והוראות ברורות כיצד להכין את התמיסה ולערבב מספר דשנים ביחד על מנת לדשן נכון לפי שלב הגידול. על מנת להשתמש בדשנים אלו נצטרך לקנות מד חומציות (PH) ומד מוליכות (EC) על מנת לנטר את מדדים אלו במים ועל מנת להימנע מסטיות קיצוניות בערכים הרצויים אשר יכולות להוביל ליבול מופחת ואף למות הצמח.
    מגדלים אורגניים יעדיפו דישון בקומפוסט והומוס ואף ישתמשו בבקטריות מועילות ופטריות מיקוריזה.
  • מד pH: כדי לבדוק את רמת החומציות והאלקליות של תמיסת החומרים המזינים שלכם לפני שמזינים את האדמה והצמחים.
  • מד E.C: משמש לבדיקת מוליכות תמיסת החומרים המזינים המעידה על כמות הדשן הכללית המים.
  • מספר מאווררים לחלקו הפנימי של האוהל על מנת לגרום לתזוזת אוויר מיטבית.

ציוד ברמה הגבוהה ביותר: איך להוציא את מרב הפוטנציאל מצמחי הקנאביס שלכם.

בקטגוריה הזו נתבסס על רשימת הציוד שהצענו בקטגוריה הבינונית אך נוסיף מספר כלים שיעזרו לקצור את יבול הקנאביס האיכותי ביותר האפשרי בגידול ביתי ואף להתעלות מגדלים מקצועיים רבים. חשוב לציין שכדי לגדל ברמה הזו לא מספיק לקנות הציוד הנכון וצריך לרכוש ידע תאורטי רב ואף נסיון במספר גידולי קנאביס שונים. אל תרכשו את הציוד הבא במידה ואין לכם נסיון בגידול קנאביס! התחילו באחת הקטגוריות הנמוכות ולאחר מכן רכשו לאט ציוד נוסף.

הצפי ליבול בקטגוריה זו כאמור תלוי במספר גורמים רב, אך הערכה היא שמגדל טוב בעזרת ציוד מתאים יקצור יבול ביחס של עד פי 1.5 ביחס לחוזק המנורה (WATT). נסביר, כאשר מגדלי פנים מנוסים מדברים על הערכת יבול לרוב משתמשים ביחס זה- נניח ואנחנו משתמשים בנורה בעלת הספק של 1000W (וואט)- נצפה לקצור עד 1500 גרם פרחים יבשים מהצמחים שגדלו מתחת למנורה. כמובן שיש שוני בין סוגי המנורות השונות אך זוהי הערכה סבירה בהחלט בקטגוריה זו.

  • תאורה- מומלץ להתרכז בנורות לד יעודיות לצורכי גידול קנאביס- כפי שכבר הזכרנו יעילות נורות הלד היא גבוהה יותר ממגוון סיבות. בגידול ברמה הגבוהה ביותר נרצה את האור האיכותי ביותר שניתן לקבל.
  • בנוסף, ניתן להוסיף פסי לד או מנורות על קירות האוהל בכדי לספק לפרחים התחתונים יותר אור ישיר ולגרום להעלאת היבול באופן דרסטי, הן בכמות והן באיכות.
  • מערכת השקייה אוטומטית- ישנן מגוון מערכות השקייה אוטומטיות, ברובם של המערכות הנ"ל ישנו מיכל גדול בו מערבבים את הדשנים והמים ומשאבה אשר שולחת את התמיסה המוכנה לצמחים בעזרת טפטפות. מערכות הידרופוניות מיועדות מראש לספק את ההשקייה בצורה אוטומטית.  כל מערכת כזו שתוכל לספק לשתילי הקנאביס שלכם השקייה אחידה ומדוייקת תעלה את רמת הגידול. כמובן שצריך להמשיך לעקוב בכל זמן אחרי הצמחים ובריאותם גם במערכת כזו.
  • מערכת פחמן דו חמצני (CO2)- אם הצלחנו לספק לצמח את מרב תנאי האקלים הרצויים, הדבר האחרון אשר יגביל את כמות היבול ומהירות הצימוח הינו ריכוז הפחמן דו חמצני- (CO2) באוויר. כידוע בתהליך הפוטוסינתזה הצמחים משתמשים בפחמן דו חמצני, מים ואור בכדי ליצור סוכרים שבתורם הופכים לשומנים,חומצות אמינו וחומצות גרעין- כל אחד בתורו מהווה נדבך חשוב מאוד בכל צמח או בעל חיים. בעוד שבאוויר הצח ריכוז הפחמן הדו-חמצני הוא בסביבות 0.04% הצמחים ידעו להשתמש בריכוז גבוה יותר של CO2 באוויר.
    עקב כך תהליך הפוטוסינתזה יהיה יעיל יותר וייצר סוכרים רבים יותר לצמח שבתורו ישיב בגדילה מוגברת ומהירה יותר ויבול גבוה יותר כמובן. המערכות הקיימות בשוק מגיעות בשתי צורות, הראשונה- מערכת המכניסה את הפחמן הדו פחמני בצורת גז. השנייה- מערכת המכניסה את הפחמן הדו חמצני בצורת ערפול, טיפות קטנות אשר נוחתות על הצמחים ודרכן נספג הפחמן הדו חמצני בצמח.

מחזור האור: איך לשלוט בשלבי הגידול השונים של צמחי הקנאביס באמצעות האור

קנאביס הינו צמח פוטופריודי- צמח המגיב במגיב לאורך שעות היום והלילה (אור וחושך).
בתחילה אנחנו רוצים השרות על הצמח את האות לגדול- בתקופה הזו צמחי קנאביס יזדדקו לימים ארוכים (18 שעות אור) ולילות קצרים (6 שעות חושך). בשלב זה הצמחים יתמקדו בגידול מסת שורשים גדולה, גידול עלי שמש- עלים גדולים המבצעים את תהליך הפוטוסינתזה ואוגרים נוטריינטים רבים, וצימוח של ענפים שבקצוותיהם ייוצרו הפרחים.
בשלב זה יש לשמור כל רמות לחות קבועות של 60-70% וטמפרטורה של 24 מעלות.

זהו גם השלב בו תוכלו לעצב את הצמח. כאשר קוטמים קצה של ענף הוא יחל להתפצל ויצאו ענפים חדשים ורבים מתחת לגדם. זוהי ההזדמנות האחרונה לעצב את הצמח כאשר תרצו ליצור שכמה שיותר טופים (ענפים הגדלים לכיוון האור). אלו יהיו הפרחים המוצלחים ביותר על הפרח ועיצוב נכון ובזמן יגרום לכך שרוב משקל הפרחים העתידיים יהיה בצורת תפרחת משובחת ואיכותית.

ברגע שתרצו לתת לצמח את הסימן להתחיל את שלב הפריחה יש לשנות את השעות ל12 שעות אור ו12 שעות חושך. השינוי במחזור האור יגרום לשינוי הורמונלי ויחל את התהליך. בשבועיים הראשונים מרגע שינוי מחזור האור ל12/12 לא תראו סימני פריחה, זהו שלב הפריחה המוקדמת ובו הצמח נמתח בפעם האחרונה לגובה ועדיין יכול לגדול בצורה משמעותיתץ לאחר מכן תתחיל הפריחה עצמה ובמשך 6-8 שבועות נוספים ייווצרו פרחים בקצוות הענפים ולארכם.

הטמפרטורה בשלב הפריחה צריכה להישאר 24 מעלות פחות או יותר. אל תבהלו אם הטמפ צונחות בלילה, זנים רבים הופכים לסגולים כאשר ההטמפרטורות נמוכות בלילה ואף מבטאים ריחות וטעמים שונים עקב כך. את הלחות כדאי להוריד והיא צריכה לעמוד על בין 40-50% בשלב זה.

על הלחות והטמפרטורה בשלבי הגידול השונים ניתן לשלוט על ידי שימוש במזגן, סופחי לחות, מכשירי אדים ותנורי חימום. שליטה טובה בתנאים אלו תתגמל אותנו רבות מבחינת היבול ומהירות הצימוח אך אל תשכחו, צמחי קנאביס הם עמידים מאוד ויוכלו לגדול ולפרוח נפלא תחת מנעד רחב של טמפרטורות ולחויות ואם אין באפשרותכם להגיע לתנאים האידיאליים בדיוק רב, בטיפול נכון סביר להניח שבכל זאת תצליחו לגדל צמח בריא ותזכו לקצור יבול נאה.

פרח קנאביס בשל
photo by Roi refaeli

השלב האחרון: קציר וטיפול בפרחי הקנאביס לאחר מכן

בסוף מחזור הפריחה הצמחים מלאים בפרחים יפים, דחוסים ובשלים. יש להכין מקום בו תייבשו את הצמחים. על המקום להיות מאוורר היטב ובעל תחלופת אוויר גבוהה. למעשה המקום הכי מוצלח לייבוש התפרחת הוא לא אחר מחלל הגידול בו גידלתם את הצמחים. בשלב הייבוש כמובן שאין צורך להפעיל את המנורה ויש לשמור על חושך באזור זה. כמו כן יש להשאיר את הוונטות, המפוחים והמאווררים עובדים על מנת ליצור סירקולציית אוויר רציפה.

יש 2 דרכים עיקריות לקצור ולייבש את הפרחים: בראשונה נפרק מכל גבעול את הפרחים עצמם בלבד ונניח אותם על רשת אותה נתלה בחלל האוהל בצורה מאוזנת. יש להפריד בין הפרחים על מנת שלא יהיו בצפיפות על הרשת על מנת למנוע מעובשים להתפתח. תהליך זה לוקח עשרה ימים עד שבועיים.

השיטה השנייה היא קודם כל להוריד את כל העלים הגדולים מהצמחולאחר מכן לגזום ענפים ארוכים מהבסיס ולתלות אותם הפוכים מתקרת האוהל כלפי מטה. ישנם מגדלים שאף תולים את הצמח השלם הפוך (למעט העלים הגדולים).
תהליך זה אמנם יותר איטי אך הוא שומר על הפרחים והטריכומות בצורה טובה יותר בנוסף טרפנים וריחות לא נאבדים בתהליך והפרח יותא איכותי ביותר. תהליך זה צפוי לקחת 14-20 יום.

בתהליך הייבוש המטרה היא להוריד את הלחות בפרחים מ-70-75% ל-10-12%. לחות אידיאלית וייבוש מוצלח ישמרו על פרחים איכותיים וטעימים שיכולים להישמר לאחר מכן בצנצנות במשך שנים ולהמשיך להשתבח עם השנים.

אנשים המגדלים קנאביס באופן קבוע נוטים לציין את העמודים הללו על לוחות השנה שלהם והם מקדישים זמן רב לגזימת הניצנים. יש 2 דרכים עיקריות לקצור ולגזום את הצמחים: הראשונה נקראת גזימה רטובה, פירוש הדבר בעצם הוא לגזום את הצמחים ישר אחרי שנקטפו. העלים המכילים שרף ישמשו להכנת חשיש שרף חי, ואת הניצנים יש להניח על גבי רשת ייבוש ולתת להם להתייבש במשך 10-14 יום בטמפרטורה של 15 מעלות צלזיוס ו-50% לחות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן