טופ של צמח קנאביס

גיזום קנאביס: הדרך המהירה לתפרחת איכותית

כאשר מגדלים קנאביס, אחת השיטות הבסיסיות ביותר להעלאת אחוז התפרחת וקבלת מספר פרחי קנאביס רב היא גיזום הקנאביס בצורה הנכונה ביותר טרם יציאתו לפריחה ובתחילתה. גיזום , וטכניקות נוספות כגון סופר קרופינג ומסך ירוק (Scrog), יכול לשפר דרמטית את איכות פרחי הקנאביס שנקבל מהגידול מהעלאת אחוז הThc ואחוז הטרפנים ועד ניצול מקום נכון יותר של מרחב הגידול- וכל זאת ע"י כך שגיזום נכון מתמרן את האנרגיה שהצמח משקיע למקומות הנכונים ולפרחי הקנאביס. המדריך הבא יסביר בצורה יסודית את עקרונות גיזום הקנאביס ויתרונותיו.

מה זה גיזום קנאביס?

גיזום הוא בעצם פעולה בה אנחנו מסירים ענפים ועלים מצמח הקנאביס וזאת על מנת לאפשר לו למקד את האנרגיות שלו בחלקים הרצויים לנו, בעיקר קצוות הענפים מהם ייצאו הפרחים הגדולים והפוטנטיים ביותר. כל מה שתצטרכו הוא מזמרה חדה וטובה ועדיף גם להעביר אותה חיטוי ע"י אלכוהול.

חשוב להבין, מטרת הגיזום היא לגרום לכך שהפרחים שיתפתחו על הצמח יזכו לחשיפה מקסימלית של אור מכל הצדדים. החשיפה לאור מעודדת את המטבוליזם בצמח וגורמת להעלאת אחוז החומרים הפעילים (קנבינואידים וטרפנים) ולעלייה בדחיסות הפרח וריכוז הטריכומות. אם לא נגזום בכלל את הצמח הפרחים אשר בחלקו התחתון לא יזכו לאור מאחר והם יוסתרו על ידי הענפים והעלים העליונים לא יתפתחו כמעט, בעוד שצמח גזום היטב, ופרחיו מרוכזים בחלקו העליון של הענף, הקרוב ביותר לאור, יפתחו פרחים מפלצתיים וריחניים.

צמחי קנאביס
צמחים גזומים ומעוצבים היטב יגיעו לשלב הפריחה במצב בו יש להם מספר רב של "טופים"- ענפים המגיעים למעלה לחופת הצמח המוארת ומהם ייצאו הפרחים האיכותיים ביותר.

2. מתי צריך לגזום?

לגיזום הקנאביס שלוש מטרות עיקריות:

עיצוב  הצמח:
ניתן לעצב את שתיל הקנאביס שלנו בכל רגע נתון. כאשר הצמח עדיין צעיר , העיצוב הראשוני שרוב המגדלים עושים הוא קיטום הענף הראשי שעולה למעלה. פשוט חתכו בעזרת המזמרה את ראש הצמח מפרק אחד מתחת לקודקודו. זה יגרום לעיכוב "שלטון הקודקוד" (הנטייה של הענף הראשי לפרוץ מעל כולם) ופריצה מהירה של הענפים התחתונים שיגדלו, יגבהו ויתחזקו. כפי שהזכרנו הפרחים שבקצות הענפים הם אלו שיצאו הפוטנטיים ביותר ולכן זו דרך נפלאה להעלות את היבול הסופי שלכם. כל קיטום של קצה ענף יגרום לצמח להוציא ענפים חדשים מהמפרקים שמתחת לנקודת הקיטום. מגדלים מנוסים משתמשים בעיקרון הזה בכדי לעצב צמחים בעלי טופים מרובים המעלים את כמות היבול הסופי במאות אחוזים. כמובן שעיצוב צמח כזה גוזל זמן גדילה ממושך ו"מרחיק" אותנו מיום הקציר, אך התמורה במקרה הזה היא בדמות פרחים בעלי אחוזי קנבינואידים וטרפנים גבוהים במיוחד ויבול גבוה. ההמלצה שלנו: אל תחששו "להקריב" זמן על מנת להתנסות בעיצוב הצמח. בנוסף יש לציין שזוהי אחת מהפעולות הבסיסיות בתהליך גידול הצמח בקנה מידה מסחרי ונדרשת מיומנות רבה, המוערכת ביותר בשוק המסחרי. מעצבי צמח טובים יכולים להכתיב ולהכווין את האיכות של גידולים שלמים של מאות קילוגרמים ואף יותר.

מיותר לציין, את הטכניקה הזו מבצעים אך ורק בשלב הגדילה, חדלו בקיטומים כשבועיים עד שבוע לפני ההוצאה להפרחה וזאת על מנת שהענפים שיחזיקו את הפרחים הכבדים ביותר יספיקו להתעבות, להתחזק ולהתמודד עם המשקל.

צפו בסרטון המפרט על טכניקת עיצוב וקיטום של צמחים צעירים כאן.

שיטת הסוכרייה על מקל (lollipopping):
שיטה אותה יש לבצע כשבוע לפני התחלת הפריחה ומעבר מחזור האור ל12-12 ועד השבוע השני של הפריחה בלבד.
בשיטת גיזום הקנאביס הזו נגזום את הצמח פעם אחרונה לפני הפריחה הסופית, מטרת הגיזום היא לרכז את מירב האנרגיות בחלקים העליונים של הענפים.
התחילו כשבוע לפני הפריחה, נקו את ענפים הראשיים והגדולים ביותר מענפים קטנים ועלים הנמצאים בחלקם התחתון והשאירו את הגזעים נקיים (בערך 50% תחתונים של הגזעים הראשיים צריכים להיות נקיים).  בשבוע השני של הפריחה מומלץ לעבור שוב על הצמחים ולאתר ענפים קטנים שפרצו בחלק התחתון ובנוסף פרחים קטנים שאינם חשופים לאור.
חשוב לציין כי לא כדאי לגזום כמות ענפים המהווה כ30% ומעלה בפעם אחת דבר זה יכול לגרום לטראומה רצינית לצמח ולפגוע משמעותית ביבול. כמו כן גיזום לאחר השבוע השני לפריחה יכול לגרום לזנים רגישים במיוחד א להפוך להרמפרודיטים ולכן יש להיזהר לא לגזום גיזום משמעותי לאחר שבוע זה.

סרטון הסבר על שיטת הסוכרייה על מקל- lollipopping

 תחזוקת גיזום של צמחי קנאביס:
כאשר משך הגדילה הוא ארוך במיוחד כמו בגידולי חוץ, או בגידולי פנים בהם תרצו יבול גבוה במיוחד, רצוי לבצע גיזום קנאביס כחלק מהתחזוקה השוטפת של הצמחים. הורדת עלים גדולים במיוחד המסתירים פרחים רבים או ענפים ומונעים אוורור קבוע של פנים הצמח, הורדת עלים הנגועים במזיקים, גיזום ענפים שגודלים בכיוון לא רצוי או דקים מדי. כל אלו ועוד רצויים במיוחד בכל שלב של הצימוח בנוסף טיפול יומיומי בצמח ילמד כל מגדל מתחיל וותיק המון על הזן הספציפי ויתגמל אותו ללא ספק בשלב הקציר.

סיכום ומספר טיפים לגוזם הקנאביס המתחיל להצלחה מירבית

לסיום הנה סיכום של יתרונות גיזום הקנאביס:

  • העברת אנרגיית הגדילה לחופה שנותרה תסייע מאוד לייצור פרחים דחוסים וקומפקטיים. הפרחים האלה יהיו פוטנטיים וריחניים במיוחד מאחר ורוב האנרגיה של הצמח תושקע בהתפתחות שלהם.
  • זרימת האוויר בסביבת הצמח תשתפר באופן טבעי מאחר והצפיפות תקטן. אוויר טרי ורוח הם תנאי חשוב בהתפתחות פרח פוטנטי.
  • עיצוב הצמח בהתאם למגבלות המקום וקבלת יבול מקסימלי בחלל הגידול.
  • תוצר הלוואי הנפלא של גיזום הוא כמובן ייחורים רבים איתם ניתן ליצור את דור ההמשך ואת השתילים של מחזור הגידול הבא.

זכרו – טפלו בעדינות בצמח שלכם, אל תסירו ענפים רבים מדי במכה אחת ואל תגרמו לחתכים ונזק לא רצוי. כאשר אפשר חטאו את כלי העבודה כל כמה דקות, על ידי כך מנעו העברת זיהומים שונים לצמח.
למדו לאט את דרכי הגיזום האידיאליות והרצויות לכל זן שאתם מגדלים. זנים שונים יגיבו אחרת לחלוטין לשיטות גיזום שונות. וכמובן ברגע אשר תראו את תחילת הפריחה עצרו את הגיזומים, למעט תיקונים קטנים, אל מנת לא להכניס את הצמח למצב של לחץ לא רצוי ועקב כך פגיעה ביבול.

בהצלחה!

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן