רפאל משולם

הכירו את פרופסור רפאל משולם: הסנדק של עולם הקנאביס

לבני האדם לקח הרבה מאוד זמן כדי לקבל את הקנאביס בתור חומר לשימוש רפואי. מומחים בתחום הרפואה מסביב לעולם לא הציגו יותר מדי תגליות הקשורות לקנבינואידים, למעט פרופסור רפאל משולם. הייחודיות של משולם הפכה אותו עם הזמן לאבא, סבא ויש שיגידו אף הסנדק של המריחואנה, בזכות מחקריו פורצי הדרך בתחום הקנבינואידים וההשפעה שלהם על גוף האדם.

בגלל שבמשך שנים ארוכות במהלך המאה ה-20 הייתה קיימת סטיגמה נגד השימוש בקנאביס, הרעיון של שימוש במריחואנה בתור תרופה יעילה הוא משהו שלרוב האנשים היה קשה לקבל. במקרה המיוחד של פרופסור רפאל משולם, הוא התייחס לקנאביס כמו לכל חומר אחר הראוי למחקר מדעי. מכיוון שהוא בחר להתעלם מהדעות הקדומות במסגרת המחקר שלו, זה איפשר לו לבצע פריצות דרך משמעותיות המספקות לנו מידע רב שכיום אנחנו רואים בו בתור הבסיס לשימוש בקנבינואידים בתור תרופה.

פרופסור רפאל משולם: היסטוריה בקצרה

משולם נולד בעיר סופיה שבבולגריה ב-5 בנובמבר 1930. הוא גדל במשפחה יהודית אמידה שנאלצה לברוח מהעיר בגלל האנטישמיות שהשתוללה באירופה באותה תקופה. אביו שרד את השואה לאחר שהיה במחנה ריכוז עד לשנת 1944, ובשנת 1949 עברה כל המשפחה לישראל. לאחר שהחליף את לימודי ההנדסה הכימית בלימודי כימיה, כניסתו של משולם לחקר הקנאביס הייתה טבעית בהתחשב בסקרנותו הבריאה והאובססיביות שלו למחקר.

הפריצה המשמעותית הראשונה: בידוד ה-THC

כשנשאל מדוע החליט ללמוד על הקנאביס, הסביר משולם שהוא הופתע מכך שכמעט אף אחד לא חקר את הקנבינואידים לפניו. למעשה, בעוד שבידוד מורפיום וקוקאין נעשו כבר לפני 150 שנה, משולם היה הראשון שבודד את הטטרהידרוקאנבינול, הידוע בתור THC. ה-THC הוא הקנבינואיד הנפוץ ביותר המופרש בטריכומות של צמחי הקנאביס והוא זה שאחראי למעשה לתופעות הפסיכו-אקטיביות שהצמח מייצר.

הניסויים המקוריים של משולם נערכו בתחילת שנות ה-60 על חשיש שהוא רכש מתחנת משטרה מקומית בישראל. תוצאות הניסוי הצביעו על הפוטנציאל הפסיכואקטיבי והרפואי המדהים של תרכובת הצמחים הייחודית הזאת. משולם הצליח לבודד גם את הקנבינואיד השני הנפוץ ביותר: קנבידיול (CBD). הקנבידיול הפתיע את משולם ביעילותו הרפואית כמרכיב אנטי פסיכוטי שאפשר להשתמש בו כדי לטפל בכאבים כרוניים ובהתקפים.

גילוי האנדוקנבינואידים

הסינתזה שביצע משולם הובילה אותו בסופו של דבר כעבור שני עשורים לגילוי מערכת האנדוקנבינואידית האנושית. בזכות פרופסור משולם, התחילו מדענים סוף סוף להתעמק במערכת היחסים הקיימת בין קנבינואידים לפיזיולוגיה האנושית.

מה שמשולם גילה לאחר מכן, זה שקנבינואידים נקשרים לקולטנים באזורים שונים במוח ובאיברים חיוניים. הקשר הזה מעורר תגובות שונות העשויות לגרום למגוון תופעות, הם יכולים להיות טובים כנגד דלקות מצד אחד, ויכולים לגרום לפרנויה מצד שני.

בהמשך, הבין משולם הבין שזה לא מקרי שבני אדם צורכים קנבינואידים. בשנת 1992 הוא גילה שהגוף שלנו מייצר קנבינואידים באופן טבעי ותפקידם הוא לווסת את מצב הרוח, תחושת הכאב, הזיכרון ועוד. במסגרת המחקר שלו גילה משולם את הכימיקל אנאנדמיד. אנאנדמיד הוא מוליך עצבי של חומצות שומן, וקיים קשר בינו לבין עצירת התפשטות תאים סרטניים, בין היתר.

אנאנדמידים ו-2AG

ההשפעות של האנאדמידים מתווכות על ידי שני קולטנים קנבינואידים ראשוניים, CB1 ו- CB2. ה-CB1 מקיים אינטראקציה עם אנאנדמיד במערכת העצבים המרכזית, בעוד ש-CB2 אחראי על ההשפעה הקשורה למערכת העצבים ההיקפית. בעקבות גילוי האנאנדמיד, גילה פרופסור משולם בשנת 1995 כי 2-AG הוא נוירוטרנסמיטר נוסף בעל חשיבות ייחודית בכל הנוגע לוויסות פסיכולוגי ופיזי אצל בני האדם.

המחקר המודרני

כיום, פרופסור רפאל משולם עוקב באופן פעיל אחר מידע חדש על קנבינואידים אנדוגניים, כי הוא מאמין שהם מהווים את השלב הבא בחקר הקנאביס. משולם מבין שלקנבינואידים האלה יש פוטנציאל רפואי רב ויש להם קשר חשוב לביולוגיה האנושית. מבחינה אנקדוטית, משולם קישר בין קנבינואידים לבין דיכוי התמכרות וסיוע בפגיעות ראש טראומטיות הנגרמו עקב פעילות כלי הדם.

פרסים והכרה שקיבל פרופסור רפאל משולם

יש אירוניה מסוימת בקריירה חסרת התקדים של פרופסור רפאל משולם, והיא שהאיש מעולם לא צרך קנאביס. אפילו לא פעם אחת. הוא ניגש למחקר שלו מתוך סקרנות מדעית בלבד ולא מתוך רצון לקדם או לפגוע בתרבות הקנאביס. למרות תרומתו לעולם המדע, שמו של משולם עולה רק לעתים רחוקות בדיונים הנוגעים למערכת האנדוקנבינואידים, THC או CBD.

משולם כמובן זכה בפרסים על עבודתו, אך לא הצליח להגיע לקהל המוני עד יחסית לאחרונה. הוא סיים את התואר השני בביוכימיה באוניברסיטה העברית, ואת הדוקטורט במכון ויצמן למדע. בשנת 2000 קיבל משולם את הכבוד וזכה בפרס ישראל לחקר הכימיה. הוא זכה בפרסים רבים על הישיגיו וקיבל את פרס רוטשילד במדעי הכימיה ובמדעי הפיזיקה בשנת 2012 על תגליותיו הנוגעות להשפעות חומרים כימיים טבעיים על ההתנהגות של בני האדם.

לימוד והעתיד

פרופסור משולם הוא כיום בן 91 ומלמד באוניברסיטה העברית בירושלים. המחקר שלו צוטט למעלה מ-40,000 פעמים ונחשב כסטנדרט עליו מתבסס כל פיתוח מדעי נוסף בתחום. כפי שהצהיר משולם בעצמו "גיליתי שהעצמאות של המחקר היא התמכרות שאני לא רוצה להירפא ממנה." לטובת קהילת הקנאביס, נקווה שזה לעולם לא יקרה!

קרדיט תמונה ראשית: ויקיפדיה

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן