נבט קנאביס

הנבטת זרעי קנאביס: מדריך מקיף עם כל מה שחשוב לדעת

מאמר מקיף ומפורט על מספר גישות שונות להנבטת זרעי קנאביס. תמצאו בפנים את כל מה שתצטרכו לדעת עבור התאמת התנאים האידיאליים לגידול שלכם.

החיים של כל צמח מתחילים בנביטת הזרע. תהליך עדין וקריטי לחיי הצמח, שמגדלים רבים נוטים לייחס לו חשיבות מועטה, בטח כאשר מדובר בנביטת זרעי קנאביס. תהליך נביטה מוצלח ייתן לצמח הצעיר התחלה חלקה ומהירת צימוח שתתבטא בהמשך ביבול גדול ואיכותי יותר.

בנוסף ישנן סיטואציות בהן נזדקק לנביטה מוצלחת במיוחד, לדוגמא כאשר יש ברשות המגדל מספר מועט של זרעים מזן מסויים. לעיתים אלו יכולים להיות קווים גנטיים של זנים וותיקים וייחודיים שזרעים מקוריים ועתיקים שלהם עוד יכולים להיות ברי השגה. נביטה מוצלחת תשלב מספר גורמים שונים בעלי השפעה ישירה על הזרע כגון חום, לחות, תאורה ואפילו הרכב החיידקים והפטריות בקרקע.

מאחורי הקלעים של תהליך נביטת זרעי קנאביס

כדי להבין יותר טוב את התהליך נביט קודם על התהליך אשר קורה בטבע. זרעי קנאביס ככל הזרעים הינם תוצר הרבייה של הצמחים והדרך שלהם להפיץ את עצמם בסביבה. באזורים הטבעיים בהם צומח הקנאביס ישנה אוכלוסיית צמחים שבאופן טבעי מונה אחוז נכבד של צמחים זכריים והרמפרודיטים. צמח זכרי בודד יכול להאביק מאות עד אלפי צמחים נקביים בעזרת הרוח ובצורה זו יכולים להיווצר מאות אלפי זרעים חדשים. תוך כדי הבשלתם הצמחים מסיימים את חייהם והזרעים מתפזרים במרחב במספר דרכים כגון בעלי חיים, רוח ,מים ובני אדם.

חלק מן הזרעים יגיעו אל היעד הנכסף, שהוא מקום מתאים לנבוט בו – מקום המשלב כאמור מספר גורמים קריטיים שהעיקריים הם: אחוזי הלחות בקרקע ובאוויר סביבו, הטמפ' והמצע המקיף אותו .כאשר מושרים על הזרע התנאים הנכונים מתחילים תהליכים אינזימטיים המניעים את תהליך הנביטה. שורשון יוצא מקליפת הזרע ומתחיל לרדת לאדמה בחיפוש אחר מים. זמן קצר לאחר מכן בוקע מהזרע הניצרון ופונה למעלה כלפי האור, מהניצרון בתורו יצאו עלים ויתחיל מעגל הפוטוסינתזה אשר יקנה לצמח אנרגיה להמשיך ולגדול. במעבדות ביתיות ומסחריות ניתן להשתמש בכלים יותר מתקדמים, נפרט על חלקם בהמשך, על מנת להנביט זרעים, אך גם המגדל הביתי צפוי להצלחה רבה.

האיכות של זרעי הקנאביס היא קריטית

קודם כל בחנו את הזרעים שלפניכם. זרעי קנאביס פוטנטים יהיו מנומרים לרוב, צורתם כטיפה והם שלמים ללא סדקים. תנאים מושלמים לא יעזרו לזרע פגום. וודאו כי מקור הזרע אמין, ישנו הבדל בין זרעים feminized (נקביים בוודאות של 99.99%) וזרעים רגילים – בזרעים רגילים יש סיכוי של 50% לקבלת צמח זכרי.

בנוסף, ניתן למצוא זרעים בתוך פרחים אקראיים, זרעים אלו טומנים בחובם פוטנציאל גדול אך לעיתים גם אכזבות – מאחר ואנחנו לא יודעים מי ה"אבא" ואיזה מטען גנטי הוא הוריש. אך מאחר ואנחנו מכירים את ה"אמא" יכול להיות שבהחלט שווה לשתול את הצאצא שלה ולקוות לטוב.

כאשר אזור הגידול מוגבל מבחינת מקום, כדאי לא להתפשר על איכות הזרעים ולהשיג זרעים נקביים (feminized) מקווים גנטיים ידועים. לרוב זרעים אלו יתנו לנו את מירב התפוקה ואת התכונות הרצויות בצמח (גודל הצמח, זמן פריחה וכו') וביבול העתידי והפרופיל הכימי (כגון טרפנים, קנבינואידים ומשקל הפרחים). זרעים פוטנטיים ואיכותיים יחלו את תהליך הנביטה תוך 10-12 שעות.

ייצור סביבת גידול אידיאלית

ישנם מספר דרכים שונות להנבטת זרעי קנאביס. זרעי קנאביס אינם שונים מזרעים אחרים ודורשים תנאי סביבה נוחים על מנת להתחיל את תהליך הנביטה. על מנת לספק את סביבת הנביטה אופטימלית עלינו לשמור על שני תנאים עיקריים:
1. לחות – יש לספק לזרע לחות גבוהה הנעה בין 75%-90% בכל רגע נתון. ירידה דרסטית בלחות יכולה לגרום למות הזרע עקב התייבשות. בנוסף לחות גבוהה מדי לאורך זמן מסכנת אף היא את התהליך הנביטה ותגרום לריקבון.
2. טמפרטורה – יש לספק לזרעי הקנאביס טמפרטורה הנעה בין 21-26 מעלות. כאשר הטמפרטורה תיהיה נמוכה מדי נקבל התעכבות משמעותית בנביטת הזרע ולעיתים עצירה מוחלטת. טמפרטורה גבוהה מזמנת פתוגנים לא רצויים.

רצוי להשתמש במד לחות וטמפרטורה ייעודי על מנת לנטר את המדדים בכל זמן נתון. בכדי לייצב את הטמפרטורה ניתן להשתמש במזגן, תנורי חימום או מאווררים. בנוסף ישנם מכשירים ייעודיים כמו פרופוגטורים עם משטח חימום ואינקובטורים עם שליטה מוחלטת בטמפ׳ ולחות, הנמצאים בעיקר בשימוש במעבדות.
בכדי לשלוט בלחות בסביבתו של הזרע מיד נפרט על מספר שיטות הנבטה שונות המספקות סביבה לחה דיה לנביטה, אך חשוב לזכור כי הנבט הצעיר יצטרך תנאי לחות דומים בימיו הראשונים ולכן רצוי להצטייד בפרופוגטור. בעזרת ריסוס מים על דפנות הפרופוגטור נוכל לשמור על לחות מתאימה באוויר. חשוב לקנות פרופוגטור עם תריסי אוורור על מנת לגרום לתחלופת אוויר בחלל הפרופוגטור.

כאמור זהו תהליך רגיש מאוד, תנאים אלו גם מאוד מתאימים להתפתחותם של חיידקים ופטריות ומזמינים פתוגנים לא רצויים, לכן יש לשמור על סטריליות ככל הניתן לאורך כל התהליך. רצוי לשטוף ידיים היטב או להשתמש בכפפות, במיוחד אם התעסקנו עם צמחים אחרים. בנוסף רצוי לנקות בעזרת מגבוני אלכוהול את הציוד מידי כמה ימים בכדי לשמור על סביבה נקייה.
אפשרות נוספת היא להשתמש בפטריות וחיידקים מועילים בשלב זה. מיקרואורגניזמים אלו משפיעים על גדילת השורש ע"י שיפור זמינות מינרלים, ייצור הורמונים, הגנה על השורש הצעיר ועוד.

איך מנביטים זרעי קנאביס?

מיד נציג לכם מספר שיטות להנבטת הזרעים. נציין מראש, כל מגדל מתקבע בסוף על שיטה מסויימת שעובדת לו באופן הטוב ביותר והנסיון הוא שעושה את ההבדל. במידה ואפשר נסו להנביט במספר שיטות ומצאו את השיטה בה תרצו להתמקד בעתיד. מגדלים מנוסים יזכו להנביט בהצלחה כ95% מהזרעים ואין סיבה שלאחר כמה נסיונות לא תצליחו גם אתם.

השיטה המסורתית: שתי צלחות ונייר סופג

שיטה זו הינה השיטה הנפוצה ביותר בקרבם של המגדלים הביתיים ולא סתם, מדובר על שיטה יעילה וזולה מאוד אשר חובבי הגינון ברחבי העולם נוהגים להשתמש בה להנבטת מגוון זרעים שונים בהצלחה מרובה. הכינו מראש גליל נייר סופג, מי ברז/מים מינרלים בטמפ' החדר, בקבוק ספריי ושתי צלחות מטבח.
על הצלחת הניחו שתי דפי נייר סופג והרטיבו אותם קלות, יש להימנע מהספגת הנייר בכמות מים גדולה מדי וכדאי להשתמש לצורך זה בבקבוק הספריי. לאחר מכן הניחו את הזרעים על הנייר הסופג במרחק של כשניים שלושה סנטימטרים זה מזה בכדי למנוע גדילת שורשים צפופה. מעל הזרעים יש להניח עוד דף נייר אחד ספוג במים אף הוא. כדי להימנע מהרטבת יתר של הניירות הסופגים הטו את הצלחת על הצד ותנו למים העודפים להתנקז לחלוטין. לאחר מכן כסו את הצלחת בעזרת הצלחת הנוספת.

שימרו את הצלחת במקום חמים ככל הניתן (21-26 מעלות) ועקבו אחרי ההתקדמות. זמן ההנבטה לוקח כיומיים עד שבוע לכן יש לוודא כי הלחות הגבוהה בניירות העוטפים את הזרעים נשמרת ולרסס עוד מים במידת הצורך. מרגע יציאת השורשון יש להוציא את הזרע ולשתול אותו במצע גידול. הניחו את הזרע בגומה קטנה עם השורשון כלפי מטה וכסו אותו בשכבה דקה של אדמה (כסנטימטר), הרטיבו את האדמה קלות והמנעו מהשקיית יתר.

הנבטת זרעים במים

שיטה נוספת להנבטה מהירה היא הנבטה במים, בשיטה זו נכניס את הזרעים למים לזמן קצר מאוד, עד 24 שעות. מעבר לזמן זה לא מומלץ להשאיר את הזרעים במים עקב סכנת רקבון. יש לוודא שטמפרטורת החדר יציבה ונוחה לזרעים ולהניח את הכוס בחדר כשעה לפני הכנסת הזרעים למים על מנת לתת לטמפרטורת המים להתייצב. לאחר הכנסת הזרעים למים ניתן לערבב בעדינות את המים ולגרום לזרעים הצפים לספוג יותר מים. חלקם ישקעו מיד אך חלקם ימשיכו לצוף ואפשר לחזור על הערבוב עוד מספר פעמים במהלך ה-24 שעות. חשוב לספק לזרעים חושך מוחלט, ניתן לעטוף את הכוס בנייר כסף או להחשיך את החדר.

הנבטה זרעי קנאביס בפלאגים: להתחיל בקטן

אפשרות נוספת היא הנבטה בפלאג. פלאג הוא "עציץ קטן", מעט מצע המעוצב לרוב בצורת ריבוע או חרוט. הפלאג יכול להיות עשוי ממספר חומרים, לדוגמא אדמה, סיבי קוקוס או כבול. לפלאגים מספר שימושים והם מתאימים גם להכנת ייחורים. את הפלאגים יש להרטיב מראש לפי הוראות היצרן על מנת להימנע מהרטבה יתרה, במידה ואין הוראות הרטיבו את הפלאג קלות עד התחלת נגירת מים. אם אין חור בפלאג, חוררו חור קטן בחלקו העליון בעזרת חפץ חד ודיחפו את הזרע פנימה. את הפלאג יש למקם בתוך פרופוגטור. זיכרו לשמור על תנאי הטמפרטורה והלחות הרצויים.

מגדלים רבים יעדיפו להשתמש בפלאג כשלב ביניים ולא כשיטת ההנבטה העיקרית. לאחר נביטה מוצלחת במים או בנייר סופג, ניתן להכניס את הזרע המונבט לחור בפלאג עם השורש כלפי מטה. גם בשלב זה עדיין נצטרך לספק לזרע את תנאי נוחים, ולכן נמקם את הפלאג בפרופוגטור לעוד מספר ימים בהם הזרע ילך ויתחזק לקראת העברתו לאדמה. בצורה כזו נבטיח את שלמות השורש וקבלת צמחי קנאביס מוצלחים.

שתילת זרעי קנאביס בעציץ סופי

השיטה הקשה ביותר לביצוע למגדל המתחיל והיא לא מומלצת למי שלא התנסה מספר פעמים בהנבטת זרעי קנאביס. במהלך חייו של צמח הקנאביס הצעיר הוא עובר מספר עציצים בנפח הולך ועולה ככל שהוא מתבגר, החל מהפלאג הקטן אליו עבר מיד לאחר יציאת השורשון או בו נבט ועד העציץ הסופי בו יפרח. כל העברה כזו כרוכה בסיכון לשורשים החשופים, ולעיתים יכולה לעכב את קצב הגדילה. לכן מגדלים מנוסים רבים מעדיפים להנביט ישירות בעציץ הגדול בו יפרח הצמח. שיטה זו כאשר מתבצעת נכון, תגרום לגדילה מהירה ורציפה של הצמח ותקצר את זמן ואיכות הצימוח בגדילה, וכתוצאה מכך תשפר את היבול.

יש להניח את הזרע בגומה קטנה בעומק של כסנטימטר ולכסות בשכבה דקה של מצע. את האדמה יש להרטיב עם שפריצר על מנת להלחית אותה ולא להרטיב. יש להיזהר במיוחד מהשקיית יתר. מאחר והעציץ גדול הוא יכול להכיל הרבה מים אך שורשי הנבט קטנים ולא מגיעים לתחתית העציץ. מים עודפים ימלאו את חללי האוויר במצע והשורש יפגע מכך ולא יתפקד מה שיכול להוביל לרקבון השורש ומוות של הצמח.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן