ייבוש קנאביס בתלייה

המדריך המלא לייבוש קנאביס: מהקציר ועד לפרח המושלם

גידול קנאביס מעביר את המגדל תהליך מיוחד. הכרה של שלבים שונים בתהליך לעומקם, מגוון של פרמטרים חשובים הקשורים לאקלים ולסביבת הצמח והמון דיוק על מנת לקבל את התוצרת האיכותית ביותר. אבל מגדלים מתחילים רבים, אשר משקיעים מאוד בגידול צמח הקנאביס עצמו מוצאים את עצמם אבודים מרגע הקציר. ייבוש קנאביס והיישון (cure) הינם תהליכים משמעותיים לא פחות משלב הגידול עצמו. על כל זאת ועוד במאמר הבא.

פרחי קנאביס של גידולים בינוניים ביותר, יכולים להיות מדהימים ומלאים ארומות וריחות מדהימים בסופו של תהליך יישון מקצועי. אך לרוב המצב הפוך ומגדלים מתחילים הורסים לעצמם את הגידול המוצלח עם תהליך ייבוש ויישון חובבניים. במדריך הבא תקבלו הסבר מלא על ייבוש ויישון קנאביס ומומלץ לצפות בסרטונים וללמוד מעוד מקורות על שיטות שונות עד שתפתחו שיטה אישית המתאימה לכם.

כיצד יודעים מתי לקצור?

תזמון הקציר בצורה נכונה הוא דבר חשוב ביותר ויש מספר גורמים עיקריים שיצביעו עבורכם על התזמון המדויק.

זמן הפריחה

זמן הפריחה משתנה בהתאם לזנים אותם אתם מגדלים ויכול להיות מושפע גם מתנאי הגידול והאקלים בסביבת הצמח. במידת הצורך אל תהססו להמשיך מעבר לתאריך שסיפקו יצרני הזרעים מאחר וחשוב לזכור כי כל זרע הוא עולם בפני עצמו ומייצג פנוטיפ מסויים של הזן (כל זרע הינו פנוטיפ שונה של הזן ומכיל שונות מסויימת משאר הזרעים- ממש כמו אחים. אפילו תאומים זהים יכולים להיות שוניפ בפרטים הקטנים). לכן זמן הפריחה שסופק לכם עם הזרעים הוא רק סימן כללי ועדיף להסתמך על שאר הגורמים ולא רק עליו.

תנו לפרח הקנאביס להידחס היטב

מגדלים רבים נוטים לקצור לפני הזמן מאחר והם רואים שהפרחים כבר גדולים ותפוחים. אך למען האמת עד שבוע 6-7 של הפריחה, הפרח אכן גדל אך כמעט ולא נדחס ולכן אם נקצור בשלב הזה נשאר בסוף תהליך ייבוש הקנאביס עם פרח אוורירי (פלאפי בשפת העם) וחסר פוטנציאל. לכן חשוב לא להילחץ ולקצור מוקדם מדי.
בנוסף זנים שונים יציגו צורות פרח שונות וקיצוניות. ישנן זנים שהפרח יוציא "קרניים" ותיהיה לו צורה אמורפית. לעומת זאת ישנם זנים שהפרחים שלהם עגולים ויפים. לכןחשוב לעשות תחקיר על הזן באינטרנט ולהבין מה בדיוק אנחנו רואים. צורת פרח משונה היא לא עילה לקציר פרחי הקנאביס.

התפתחות הטריכומות

הטריכומות מכילות בעצם את כל השמנים החשובים, הטרפנים והקנבינואידים, שהופכות כל זן לייחודי. רכשו מיקרוסקופ כיס עם הגדלה של x20-x100 והביטו בטריכומות לאורך כל שלבי הפריחה. אתם תראו שהטריכומות הן עמוד שקוף עם ראש עגול. ראש הטריכומה יהיה שקוף לאורך כל שלבי הפריחה ויתחיל להחליף את צבעו ללבן חלבי לקראת שלב הבשלת הצמח, לאחר השלב החלבי ראשי הטריכומות יחלו להיצבע בצהבהב ולפעמים אף אדמדם. קציר אידיאלי הוא כאשר 70% מהטריכומות הן חלביות, 25% שקופות ואחוזים בודדים בלבד הן אדמדמות.
לאחר שתגדלו כל זן מספר פעמים תוכלו לקצור מספר ענפים בתזמונים שונים ולהביט על מצב הטריכומות כאשר גזמתם. לאחר העישון תוכלו לדעת בדיוק באיזה תזמון לקצור ואיך נראות הטריכומות בשלב זה לפעם הבאה שתגדלו את זן.
צפו בסרטון המסביר על הטריכומות ומתי לקצור על פי צבען.

טריכמות בתקריב
תמונת תקריב של טריכומות שנמצאות על גבי פרח הקנאביס.

ייבוש קנאביס לאחר הקטיף

תהליך הייבוש עצמו הוא משהו שכדי לחשוב עליו היטב מראש. אנחנו נרצה תנאים מאוד ספציפיים, איוורור , מקום לכל התפחות ועוד. ולא לייבש במיקרו זה לא רעיון מוצלח במיוחד. קראו סעיפים אלו בתשומות לב.

ייבוש קנאביס: שתי שיטות עיקריות

השיטה הראשונה היא קיצות רטוב (טרים רטוב). הכוונה היא לכך: בעת הקציר הסירו את כל הפרחים בשלמותם מן הענפים. עברו על כל פרח עם מספריים והסירו עלים מיותרים. לאחר מכן פרשו רשת והניחו עליה את הפרחים הרטובים בצורה אחידה כאשר מרווח קל בין הפרחים רצוי.
שלב זה הוא שלב עדין וצריך סבלנות רבה מאוד ומקצועיות כדי לעשות אותו נכון. מצד שני, במידה ואין לכם אופציה לשלוט היטב בטמפרטורה והלחות בחדר הייבוש שיטה זו היא מומלצת ביותר.

במידה ואתם לא אוהבים את הרעיון של לעבור על כל פרח בנפרד תוכלו להסיר רק את העלים הגדולים ביותר ואחר מכן לתלות את הצמח הפוך בחלל הייבוש. חשוב להרחיק אותו לפחות 20 סנטימטר מהרצפה שבדרך כלל היא מקור לזיהומים. שיטה זו תופסת יותר מקום, ובמידה והיו לכם זיהומים שונים כמו עובשים או מזיקים, היא שיטה בעייתית ביותר למתחילים ומאחר והזיהומים מהגידול לא יעצרו ולכן עדיף להתמקד בשיטה הראשונה שהצענו.

פרח קנאביס אחרי יישון
פרח קנאביס אחרי יישון.

כמה זמן לוקח ייבוש קנאביס?

בשתי השיטות מדובר על כ10-14 ימים. זנים שונים יגיבו אחרת במחינת זמני ייבוש. הטריק הנפוץ הוא החל מהיום ה8 של הייבוש, כל יום לנסות לשבור ענף המחובר לפרח. ביום ששלושה ענפים כאלו המחוברים לפרחים שונים יישברו לכם ברצף תדעו שתהליך הייבוש הסתיים. הפרחים יהפכו לקטנים יותר בזמן תהליך הייבוש אך גם לדחוסים מאוד.

הטמפרטורה בחדר יבש וחשוך צריכה להיות סביב ה-15 מעלות צלזיוס, קרוב כלל האפשר, עם לחות קרובה ל-50%. אוהלי גידול מושלמים בשביל יבוש, וגם חדר ייבוש מאולתר עם מספיק זרימת אוויר יעשה את העבודה.

צפו בסרטון הסבר על תהליך ייבוש הקנאביס.

יישון קנאביס (cure): הדרך לפרחים משובחים

לאחר שהייבוש הסתיים נעבור לתהליך חשוב נוסף והוא היישון. גם בגבינות תהליך ייבוש ויישון מוסיף ערך ומשפר את הטעם מאוד, אותו הדבר בדיוק קורה בתהליך עם פרחי קנאביס. יישון הוא איננו אחסון, ולכן חשוב להמשיך ולעקוב אחרי תפרחות הקנאביס ולא להשאיר אותם בכלי סגור לחלוטין.

כדאי לשמור את התפרחות בתוך קערת זכוכית או פלסטיק אטומות לחלוטין, כאשר בשבועיים הראשונים כדאי לפתוח במשך 10 דקות ביום את המכסה ולאוורר את הפרחים. לאחר מכן אפשר להוריד את האיוורור לפעם ב3 ימים למשך כשבועיים נוספים. ולאחר מכן פעם בשבוע של החלפת אוויר תעשה לפרחים רק טוב. בשלב זה כדאי גם להכניס שקיות מאזנות לחות כמו המוצר המצויין של buveda.

צפו בסרטון הסבר על תהליך יישון הקנאביס.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן