עש מנהרות על עלה קנאביס

עש המנהרות: זיהוי, טיפול ומניעה בצמחי קנאביס

במידה והחלו להופיע על העלים שלכם כתמים לבנים ומפותלים, יתכן כי הצמח שלכם נפגע מהמזיק עש המנהרות. כיצד ניתן לעצור זאת ולמנוע פגיעה בעתיד תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

בני אדם צורכים קנאביס משלל סיבות מגוונות. החל משימושים לתעשייה, דרך שימוש רפואי למגוון רחב של תסמינים ועד שימוש לצרכי הנאה ופנאי. הרשו לנו לספר לכם משהו, אנחנו לא היחידים שנהנים מהצמח המופלא הזה. חרקים רבים, וביניהם עש המנהרות, נמשכים לעלי צמח הקנאביס מכיוון שהם מספקים להם ארוחה דשנה.

להבדיל ממזיקים אחרים שלא תמיד ניתן לזהות, עש המנהרות משאיר סימנים מובהקים לאחר שהגיע לנשנש את הצמח שלכם, במאמר הבא תמצאו מידע מקיף על עש המנהרות: סימנים לנוכחות שלו, דרכי טיפול ומניעה.

אז מה זה בכלל עש המנהרות וכיצד נראים הנזקים שלהם?

אלו זחלים אשר חופרים מנהרות בתוך רקמות העלה ומשאירים אחריהם שביל של עקבות. לרוב צבעם לבן והם ידועים כחובבי עצי הדר. מקורם באסיה ובעשרות השנים האחרונות הם נהיו נפוצים בכל העולם, הם פעילים בעיקר בעונות מעבר אך מגיעים לבקר גם בקיץ. בשנים האחרונות הם נפוצו בישראל עד מאוד. עיקר הנזק שלהם בא לידי ביטוי בעצים צעירים שעדיין לא התפתחו דיו בכדי להתמודד נגדם. לפי רוב סימני הנבירה שלהם נראים כקווים לבנים או צהבהבים והעלים הפגועים מסתלסלים ומתקפלים.

עשי המנהרות הולכים על החלק הפנימי של העלה ממספר סיבות. תחילה, אכילת רקמות העלים מזינה אותם ומעניקה להם סביבה בטוחה בה הם יכולים להסתתר מפני טורפים. שנית, הם מכוונים באופן ספציפי לרקמות עסיסיות יותר עם פחות תאית.

המכניזם ההישרדותי של הזחלים והעובדה שאכילת הצמחים יעילה בעבורם גובה ממגדלי קנאביס מחיר כבד. פלישה אגרסיבית של עש המנהרות עלולה לגרום לנזק רציני לעלים ולהשפיע על גדילה ופריחה תקינה ובריאה של הצמח. לפני שנתחיל להעמיק בדרכים כיצד להתמודד עם הזחלים האלה, יש ללמוד איך הם מתפשטים ולאיזה סימנים מקדימים יש לשים לב.

כיצד עש המנהרות מתפשט?

חרקי עש מנהרות ממין נקבה מטילות ביצים של המזיק, עם הבקיעה, הזחל הצעיר מתחיל לחפור מנהרות בתוך העלים כדי להשביע את הרעב שלו. לבסוף – אם הוא שורד את הקשיים של תחילת החיים – הוא הופך לגולם ולבסוף לחרק בוגר. למרות חשיבותם למערכת האקולוגית, הדרך היחידה למנוע מהם פגיעה בצמחים היא למנוע מהם להתרבות.

דרכי טיפול בעש המנהרות

אחרי שהבנתם כי מדובר בעש המנהרות, תצטרכו לפעול בהקדם לפני שהנזק יהיה בלתי הפיך. למגדלי קנביס יש מספר דרכים להתמודד עם המזיקים האלה. כמובן שתוכלו לנסות לרסס אותם באמצעות כימיקלים שונים (קונפידור ודומיו) כדי להשיג תוצאות מהירות. למרות שהתכשירים הללו יעילים, חומרי הדברה אלה אינם מומלצים והם עלולים להשאיר שאריות על העלים ולגרום נזק גם לצמח עצמו וגם ולסביבה שלו. לעומת זאת, דרכי טיפול אורגניות יאפשרו לפתור את הבעיה עם מינימום פגיעה בצמח או באיזון האקולוגי של הסביבה בה הוא גדל.

הדברה ביולוגית

כל שלב במחזור החיים של עש המנהרות מתקשר למעגל האקולוגי. בדיוק כמו שהזחלים האלה לא יכולים לעמוד בפיתוי של אכילת עלי הקנאביס שלכם, ככה יצורים אחרים לא יכולים לעמוד בפני אכילת הזחלים האלו. על ידי הבאת אוכלי חרקים מזיקים (מועילים), תוכלו לצמצם משמעותית את אוכלוסיית עש המנהרות ולשפר את הגיוון הביולוגי בגידול שלכם.  אחד מהמועילים היותר אפקטיביים נגד עש המנהרות היא הצרעה הטפילית דיגליפוס (Diglyphus).

שמן נים

שמן נים נפוץ מאוד בחקלאות, בייחוד בגידולים אורגניים. השמן מופק מאזדרכת הודית ומכיל טרפנים הפוגעים במספר רב של חרקים ופטריות. בחקלאות המודרנית מתייחסים אליו כאל חומר הדברה אורגני. שמן הנים פוגע בשלל מזיקים, ביניהם עש המנהרות, כנימות עלה וכו׳. בשוק ניתן למצור מספר תכשירים וביניהם נימגארד, נימפר ונימיקס.

יש להסתכל עו התווית של החומר אותו אתם הולכים לרסס ולפעול בהתאם, היזהרו והיו בטוחים שקראתם את ההוראות נכון מכיוון שמינון גבוה מידי יכול להיות קטלני עבור צמחי הקאנביס שלכם. יש לערבב את שמן הנים יחד עם חומר משטח, לערבב היטב ולרסס באזורים הנגועים. לשמן הנים לוקח זמן להיספג והוא עלול להשאיר טעמים לא רצויים, לכן הקפידו לנטר את המזיקים במהרה וליישם את החומר בשלב הוגטיטיבי לפני שהחלה הפריחה, או בשלבים המוקדמים מאוד של הפריחה.

מלכודות דבק צהובות

מלכודות דבק פוגעות במספר זני מזיקים רק כשהם בוגרים (בשלושת השלבים הראשונים: ביצה, זחל וגולם המדבקות האלה פחות רלוונטיות). יש לתלות מדבקות על פני האדמה באזור הצמחים. לאחר מכן יש לתלות מדבקות גם בסביבה שמעל לצמח. עשי מנהרות בוגרים נמשכים לצבע הבהיר במדבקות. כמובן שיש להחליף את המדבקות מדי פעם, ברגע שהצטברו עליהן כמות גדולה של מזיקים.

דרכי מניעה בעש המנהרות

אם תוכלו למנוע מהמזיקים הללו לאכול את הצמח שלכם מלכתחילה, אז תחסכו לעצמכם התעסקות מיותרת ומפח נפש. הטיפול דורש מכם עבודה, אבל אם תמנעו מראש מפגיעה אפשרית בצמח שלכם, אז תוכלו לתת לו לגדול בשקט מבלי לדאוג מפגיעה של מזיקים.

רשתות נגד מזיקים (גידולי חוץ)

רשתות שמהוות קו הגנה נהדר כנגד עשי מנהרות בוגרים. הרשת מאפשרת לאור ולאוויר לחדור מצד אחד, אבל מספיק קטנות כדי למנוע ממזיקים שונים להיכנס פנימה, לפגוע בצמח שלכם ולהטיל עליו ביצים מהצד השני. יש לקבע את חלקה התחתון של הרשת בכדי לוודא שאין פרצה ממנה מזיקים יוכלו לחדור לאזור הגידול.

בדיקות שגרתיות לאיתור מזיקים

יש לבצע בדיקות שבועיות לאיתור מזיקים בזמן הגדילה ולנסות לאתר פגיעה מצד מזיקים עוד לפני שהיא הופכת להיות פגיעה משמעותית. הסתכלו על העלים ונסו לאתר ביצים, גלמים, תולעים או סימנים דמויי מנהרות לבנות כפי שצויין למעלה. במידה ומצאתם עלים נגועים יש להסירם במהרה בכדי שהנגעים לא יתפשטו לחלקים אחרים של הצמח.

תחילה הימנעו, אחר כך טפלו

המפתח האמיתי להגנה על עציצי הקנאביס שלכם מפני עש המנהרות הוא מניעה מראש. במידה ואתם בעיצומו של גידול והמזיקים כבר מסכנים את בריאות הצמחים שלכם השתמשו באחד מהפתרונות המוצעים בכתבה.

Photo credit: Judy Gallagher on VisualHunt.com / CC BY

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן