פריחה מוקדמת

ציוד לגידול קנאביס – מדריך מקיף במיוחד

כל אחד חולם לגדל בעצמו קנאביס איכותי מלא בטרפנים וריחות משכרים, לקבוע בעצמו את הזן ואת חוזקו ולשלוט על הגידול ברמות הכי גבוהות שניתן לתאר. אז החלטתם להתחיל לגדל קנאביס, מה עושים עכשיו? הדבר הנכון ביותר במקרה הזה הוא לקבוע מסגרת תקציב לקניית ציוד לגידול קנאביס בהתאם לכמות היבול שתרצו להוציא. בכתבה הבאה נפרט לכם על מגוון האפשרויות לקניית ציוד לגידול קנאביס ונחלק זאת למספר קטגוריות על פי מקצועיות המגדל ותקציבו.

לאחר שהחלטתם מהו המקור הצמחי ממנו תרצו להתחיל עברו לתכנן את החלל הגידול. קבעו תקציב ועשו סקר שוק במספר חנויות לציוד לגידול קנאביס. ציוד רב שלעיתים מתוייג במילה קנאביס ועולה המון כסף בחנויות ייעודיות ניתן למצוא במשתלות רגילות בחצי מחיר ואף פחות.

אפשר לומר כי בגידולי אינדור צמחי הקנאביס רגישים יותר. מאחר ואנחנו מגדלים את הצמח בסביבה מלאכותית נצטרך לספק לו סביבה מותאמת על ידי שליטה באקלים ובתאורה בחלל הגידול. היתרונות בגידול פנים נובעים ממגוון סיבות ואלו הן העיקריות:

*נקיון הגידול-בגידול נכון סביבת הגידול נשמרת סטרילית ממזיקים ומחלות.
*שליטה ברמה גבוהה על התאורה- מחקרים רבים מראים שגוון האור (הספקטרום) ועוצמתו יכולים לגרום לשינויים רבים בצמח החל מגובהו וכמות הענפים ועד איכות הפרח וברמות הקנבינואידים.
*שליטה מוחלטת באקלים- לטמפ', לחות, קצב חילוף האוויר ורמות הCO2 השפעה מכרעת על איכות התוצר.

גידול פנים (INDOOR) ברמת גבוהה יכול להיות עניין יקר אך גם מגדלים עם תקציב צנוע, ובעזרת ההכוונה הנכונה, צפויים ליבול משמעותי ולפרחים דחוסים עם ריח נפלא. נחלק את הציוד הנדרש ל3 קטגוריות שונות לפי מידת ההשקעה הכספית הרצויה. כך תוכלו להבין כיצד להתכונן לגידול הקנאביס הראשון שלכם ותדעו למה לצפות בעת הקציר.

ציוד הכרחי: ציוד גידול ברמה הבסיסית

מדובר על הציוד גידול הקנאביס הבסיסי והזול ביותר. צפי ליבול (פרחים יבשים):90-150 גרם כתלות בניסיון המגדל והזן אותו נרצה להפריח.

  • אוהל גידול קנאביס– האוהל בו ימצא כל הציוד והצמחים יפרחו אף ניתן לייבש בו את הצמחים לאחר הקציר. בקטגוריית המחיר הזו הסתפקו באוהל קטן במידה 80*80. וודאו כי לאוהל יש שני פתחי איוורור עגולים, אחד בצידו של האוהל והשני בתקרתו.
  • נורות- הנורה הזולה והיציבה ביותר לגידול בסיסי היא נורת HPS 250W (נורות לחץ גבוה)- אמנם ישנם נורות לד (LED) זולות יותר כיום, אך בטווח המחירים הנ"ל המחיר תמורת התועלת שלהן עדיין לא משתווה לאיכות התאורה של נורות לחץ גבוה. חשוב לציין מאידך שנורות HPS פולטות חום רב ולכן הן מתאימות בעיקר לגידול בזמן החורף, או לגידול בחדר בו יש מזגן לקירור האוויר. במידה שני התנאים הללו לא מתקיימים יש לשקול נורות לד איכותיות.
  • וונטות- באוהל גידול סטנדרטי ישנם שני פתחי אוורור עגולים (לרוב צידי ועליון). בפתחים אלו ניתן לשים מפוח או וונטה על מנת לגרום לתחלופת אוויר באוהל. ברמת הגידול הזולה נסתפק בשתי וונטות- העליונה מוציאה אוויר חם שמצטבר בתקרת האוהל ואילו התחתונה מכניסה אוויר טרי לצמחים בכל עת.
  • עציצי פלסטיק- מצאו עציצי פסטיק בנפח 5-15 ליטר וודאו כי ישנן חורי ניקוז בתחתית העציץ. במידה ותרצו לקנות עציצים חדשים עציצי הפלסטיק ועציצי הבד יהיו הזולים ביותר.
  • מצע גידול: איפה שהזרעים או הייחורים יגדלו ויצמיחו שורשים- אדמת גינון לעציצים שניתן למצוא בכל משתלה תעשה עבודה מצויינת- וודאו כי לאדמה יש ריח טוב של … אדמה כמובן, ריח של רקבון או מים עומדים מעיד על אדמה שלא אוחסנה כראוי ותזמין מחלות שורש.
  • חומרי הזנה לצמח- דשן: השתמשו בדשן אורגני אשר לא מצריך בדיקת חומציות ומוליכות או בדשן אשר יש בו בופר (תמיסה שיש לה יכולת להתנגדות לשינויים בחומציות)- ישנם מספר דשנים כאלו הנותנים תוצאות נפלאות וחוסכים מאיתנו את מחיר הקנייה של מדי חומציות ומוליכות.

    פריחה מתקדמת
    פרח שמקבל תנאים אופטימליים מציוד הגידול יחזיר לכם באיכות שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר

ציוד גידול ברמה בינונית – גידול חצי מקצועני

בקטגורייה הזו אנחנו נשדרג את רמת גידול הקנאביס שלנו ואיכות היבול תגדל בהתאם. בהחלט ניתן לצפות ליבול של 200-600 גרם (פרחים יבשים) ובאיכות משובחת ביותר.  כנראה שרוב היבול שנקצר בידי מגדלים פרטיים מגודל בקטגורייה זו.

  • אוהל גידול קנאביס- רצוי לקנות אוהל גדול, מטר על מטר לפחות. הציוד בקטגוריה זו ייתן לנו את היכולת לגדל תפרחת איכותית ביותר אף בחללים גדולים יותר. אך בוודאי שלא כל אחד יכול להציב אוהל של מטר מרובע, במקרה כזה נוכל להמשיך לעבוד בחללים קטנים (אפילו 0.6 מטר רבוע) אבל בעזרת נורות לד או נורות לחץ גבוה (HPS) בהספקים נמוכים כמו בקטגוריה הקודמת.
  • נורות- גם פה ישנה תחרות בין HPS (נורות לחץ גבוה) ונורות לד (LED).
    נורות לחץ גבוה (HPS)– יש מספר נורות HPS בקטגוריה זו כתלות בגודל החלל. בחלל של מטר על מטר נצטרך HPS 600W אשר עלותה כמה מאות שקלים. הפתרון להתמודדות עם החום הרב שהמנורה פולטת הוא COOL TUBE- מדובר על רפלקטור גדול ומאסיבי שבתוכו יושבת המנורה ובעזרת מפוח אשר מחובר אליו בצינור רחב נשאב החום אל מחוץ לאוהל ולא מחמם משמעותית את חלל הגידול. כמו כן נורה זו צורכת חשמל רב ביחס לנורות לד.לעומת זאת, נורת לד איכותית (480-600W) תעלה לנו אלפי שקלים אך תספק כמה יתרונות בולטים שהעיקרי שבהן הוא העובדה שנורות לד אינן מתחממות בצורה משמעותית ותחלופת אוויר נכונה באוהל תחסוך לנו את עניין הCOOL TUBE המסורבל בעת שימוש בHPS. בנוסף ישנם כיום בשוק נורות לד בעלות גוון אור ספציפי המותאם לגידול קנאביס המגדיל את היבול ואת החומרים הפעילים.
    הנורות הטובות ביותר אף בעלות אפשרות לשינוי הגוון בהתאם לשלב הגידול, כאשר כל גוון יודע למקסם את שלב הגידול המיועד!כאמור מדובר בעניין יקר (לפי איכות המנורה), מנורות גידול הקנאביס היקרות ביותר עשויות לעלות 6000-8000 ש"ח למנורה המתאימה לאוהל של 1.20*1.20 מטר, אמנם מחיר יקר אך מנורה זו חוסכת כסף במקומות אחרים- אין צורך בקירור רב של חלל הגידול, אין צורך בהחלפת נורה (נורות לחץ גבוה יש להחליף כל מספר גידולים),לרוב ישנה אחריות למספר שנים, זו נורה חסכונית יותר בחשמל וכמובן טכנולוגיות מתפתחות כגון שליטה דרך אפליקציה וכו.לטווח ארוך נורות הלד משתלמות יותר, הן מבחינת תפעול והן מבחינת גידול הצמח, אך יש לציין שיש הרבה שרלטנים בשוק התאורה אשר מבטיחים הרים וגבעות ומספקים מנורות בינוניות מאוד. וודאו כי יצרן המנורות הינו יצרן מוכר וחפשו מספר ביקורות על המנורות ביוטיוב ובבלוגים שונים לפני שתחליטו לרכוש מנורה כזו.
  • וונטות- באוהל גידול סטנדרטי ישנם שני פתחי אוורור עגולים (לרוב צידי ועליון). בפתחים אלו ניתן לשים מפוח או וונטה על מנת לגרום לתחלופת אוויר באוהל. מאחר ונגדל באוהל בעל נפח גדול מאוד (מטר מרובע ומעלה) בפתח הצידי נמקם וונטה גדולה אשר תכניס אוויר ובחלק העליון נמקם מפוח אשר מחובר לפילטר פחם על מנת לסנן את כל הריחות הנידפים מהאוהל ולהשאיר את סביבת האוהל ללא ריח משמעותי.
  • עציצי פלסטיק / עציצי בד / מערכת הידרו-  ישנן מספר אפשרויות לגדול קנאביס בחלל גדול, ממספר עציצים רב בנפח של ליטר לגידול מספר רב של צמחים איכותיים או לחלופין עציץ אחד גדול לגידול שתיל אחד הנותן יבול רב. למתחילים מומלץ לנסות 4-5 צמחים ולא יותר, בעציצים של 15 ליטר.
  • מצע גידול: איפה שהזרעים או הייחורים יגדלו ויצמיחו שורשים- למתחילים מומלץ להתחיל עם אדמה. מגדלים מנוסים יעדיפו שיטות שונות- פרלייט, ורמיקוליט, הידרופוניקה ועוד. מצעים אלו דורשים הבנה רבה בגידול על כל מרכיביו.
  • חומרי הזנה לצמח- דשן: ישנן מספר סוגי דשנים, כימיים ואורגניים. לרוב יגיעו במספר בקבוקים שונים והוראות ברורות כיצד להכין את התמיסה ולערבב מספר דשנים ביחד על מנת לדשן נכון לפי שלב הגידול. על מנת להשתמש בדשנים אלו נצטרך לקנות מד חומציות (PH) ומד מוליכות (EC) על מנת לנטר את מדדים אלו במים ועל מנת להימנע מסטיות קיצוניות בערכים הרצויים אשר יכולות להוביל ליבול מופחת ואף למות הצמח.
    מגדלים אורגניים יעדיפו דישון בקומפוסט והומוס ואף ישתמשו בבקטריות מועילות ופטריות מיקוריזה.
  • מד pH: כדי לבדוק את רמת החומציות והאלקליות של תמיסת החומרים המזינים שלכם לפני שמזינים את האדמה והצמחים.
  • מד E.C: משמש לבדיקת מוליכות תמיסת החומרים המזינים המעידה על כמות הדשן הכללית המים.
  • מספר מאווררים לחלקו הפנימי של האוהל על מנת לגרום לתזוזת אוויר מיטבית.

ציוד גידול קנאביס ברמה הגבוהה ביותר: איך להוציא את מרב הפוטנציאל מצמחי הקנאביס שלכם.

בקטגוריה הזו נתבסס על רשימת הציוד שהצענו בקטגוריה הבינונית אך נוסיף מספר כלים שיעזרו לקצור את יבול הקנאביס האיכותי ביותר האפשרי בגידול ביתי ואף להתעלות מגדלים מקצועיים רבים. חשוב לציין שכדי לגדל ברמה הזו לא מספיק לקנות הציוד הנכון וצריך לרכוש ידע תאורטי רב ואף נסיון במספר גידולי קנאביס שונים. אל תרכשו את הציוד הבא במידה ואין לכם נסיון בגידול קנאביס! התחילו באחת הקטגוריות הנמוכות ולאחר מכן רכשו לאט ציוד נוסף.

הצפי ליבול בקטגוריה זו כאמור תלוי במספר גורמים רב, אך הערכה היא שמגדל טוב בעזרת ציוד מתאים יקצור יבול ביחס של עד פי 1.5 ביחס לחוזק המנורה (WATT). נסביר, כאשר מגדלי פנים מנוסים מדברים על הערכת יבול לרוב משתמשים ביחס זה- נניח ואנחנו משתמשים בנורה בעלת הספק של 1000W (וואט)- נצפה לקצור עד 1500 גרם פרחים יבשים מהצמחים שגדלו מתחת למנורה. כמובן שיש שוני בין סוגי המנורות השונות אך זוהי הערכה סבירה בהחלט בקטגוריה זו.

  • תאורה- מומלץ להתרכז בנורות לד יעודיות לצורכי גידול קנאביס- כפי שכבר הזכרנו יעילות נורות הלד היא גבוהה יותר ממגוון סיבות. בגידול ברמה הגבוהה ביותר נרצה את האור האיכותי ביותר שניתן לקבל.
  • בנוסף, ניתן להוסיף פסי לד או מנורות על קירות האוהל בכדי לספק לפרחים התחתונים יותר אור ישיר ולגרום להעלאת היבול באופן דרסטי, הן בכמות והן באיכות.
  • מערכת השקייה אוטומטית- ישנן מגוון מערכות השקייה אוטומטיות, ברובם של המערכות הנ"ל ישנו מיכל גדול בו מערבבים את הדשנים והמים ומשאבה אשר שולחת את התמיסה המוכנה לצמחים בעזרת טפטפות. מערכות הידרופוניות מיועדות מראש לספק את ההשקייה בצורה אוטומטית.  כל מערכת כזו שתוכל לספק לשתילי הקנאביס שלכם השקייה אחידה ומדוייקת תעלה את רמת הגידול. כמובן שצריך להמשיך לעקוב בכל זמן אחרי הצמחים ובריאותם גם במערכת כזו.
  • מערכת פחמן דו חמצני (CO2)- אם הצלחנו לספק לצמח את מרב תנאי האקלים הרצויים, הדבר האחרון אשר יגביל את כמות היבול ומהירות הצימוח הינו ריכוז הפחמן דו חמצני- (CO2) באוויר. כידוע בתהליך הפוטוסינתזה הצמחים משתמשים בפחמן דו חמצני, מים ואור בכדי ליצור סוכרים שבתורם הופכים לשומנים,חומצות אמינו וחומצות גרעין- כל אחד בתורו מהווה נדבך חשוב מאוד בכל צמח או בעל חיים. בעוד שבאוויר הצח ריכוז הפחמן הדו-חמצני הוא בסביבות 0.04% הצמחים ידעו להשתמש בריכוז גבוה יותר של CO2 באוויר.
    עקב כך תהליך הפוטוסינתזה יהיה יעיל יותר וייצר סוכרים רבים יותר לצמח שבתורו ישיב בגדילה מוגברת ומהירה יותר ויבול גבוה יותר כמובן. המערכות הקיימות בשוק מגיעות בשתי צורות, הראשונה- מערכת המכניסה את הפחמן הדו פחמני בצורת גז. השנייה- מערכת המכניסה את הפחמן הדו חמצני בצורת ערפול, טיפות קטנות אשר נוחתות על הצמחים ודרכן נספג הפחמן הדו חמצני בצמח.
שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן