ציורי קיר מצריים העתיקה

קנאביס לאורך ההיסטוריה: האם צרכו קנאביס במצרים העתיקה?

האדם נהנה מצריכת קנאביס לאורך ההיסטוריה. עדויות ראשונות מגיעות הודו, סין, מצרים ועוד כמה מדינות. אחת התרבויות העתיקות ביותר בה השתמשו בקנאביס, היא מצרים העתיקה. למרות שהנושא לא הוכח ונמצא בדיון ער בקרב אקדמאים, ישנן ראיות כיצד צרכו קנאביס במצרים לפנה״ס.

על אלים וקנאביס

את כתב החרטומים אפשר לפרש בדרכים שונות, בהקשר של קנאביס לאורך ההיסטוריה ניתן לראות את המקרה של האלה המצרית הקדומה סשאט, אשר מציג באופן די ברור את חיבתה לצמח. על ראשה של סשאט (Seshat) אפשר לראות גבעול של צמח הקנאביס כאשר למעלה נמצא עלה קנאביס בעל 7 אצבעות. לפי הערכות זה מסמל את הקשר שבין השימוש בקנאביס לבין הרחבת התודעה. ע״פ הממצאים והמחקר כיום סשאט ידועה בין היתר כאלת החוכמה, הידע והכתיבה. פרעה תותמוס השלישי כינה אותה "היא עם 7 הנקודות".

חקלאות בעת העתיקה

רוב אדמות מצרים המודרנית אינן מתאימות לחקלאות. למעשה, בערך רק 2% משטח האדמה של מצרים מתאים לגידולים חקלאיים. לפני אלפי שנים המצב היה שונה ומצרים הייתה גן עדן של ממש. בעבר הקדום המכונה התקופה הקדם-שושלתית אי שם בין השנים 6500-5000 לפנה״ס, החקלאים הראשונים החלו לגדל יבולים באזור הדלתא של הנילוס. אנחנו יודעים שבמהלך השושלת הראשונה בסביבות שנת 3000 לפני הספירה, המצרים כבר השתמשו בסכרים כדי לשלוט על שיטפונות וניקוז של אדמות חקלאיות. מנקודת מבטו של מגדל בימינו, מצרים העתיקה הייתה מקום נהדר לגידול צמחי קנאביס לאורך ההיסטוריה. היו בה את כל הגורמים החשובים: שפע של אור שמש לגידול טוב, מזג אוויר חם ונהר גדול.

מומיות נבדקו ונמצאו חיוביות לקנאביס

ד"ר סבטלנה בלבנובה, טוקסיקולוגית ואנדוקרינולוגית במכון לרפואה משפטית בגרמניה, זעזעה את מצרים ואת העולם בשנת 1992 כאשר ביצעה בדיקות סמים למומיות בנות 3000 שנה. על פי תוצאות הבדיקות, המומיות היו חיוביות ל-THC, קוקאין וניקוטין – מה שעורר מחלוקת שלא הוסדרה עד היום. מחקר המשך של המומיות המתוארכות לשנת 950 לפני הספירה שפורסם בשנת 1994 על ידי פרנץ פרשה ואנדראס נרליך, אישר את תוצאות ה-THC החיוביות ומכאן הגיעו למסקנה שהמצרים נהגו לצרוך סמים באופן תדיר.

"מציאת ריכוזים משמעותיים של טטרהידרוקנבינול (THC) המייצג את החומר הפסיכואקטיבי של סמים כמו חשיש באזור הריאות ובאיברים הפנימיים נוספים, מצביע על שימוש בחומר הזה באמצעות שאיפה (עישון)". ההשערה היא שצריכת הקנאביס נעשתה גם לצורך הנאה בלבד ולא רק לצורך פולחן.

תיעוד עתיק של תרופות מבוססות קנאביס

ניתן למצוא מתכונים ותרופות לקנאביס רפואי בכמה טקסטים רפואיים מצריים קדומים כמו פפירוס אבר (1600 לפנה"ס). הפפירוס של אבר הוא התרופה העתיקה והמקיפה ביותר, הכוללת מתכון של קנאביס ודבש שאמור לסייע לאישה בעת הלידה.אז כפי שניתן לראות, בעוד ראיות ארכיאולוגיות רק מבססות את השימוש, ניכר שהקנאביס מילא תפקיד גדול במצרים העתיקה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן