מחלת שורשים קנאביס

שורשים בצמחי קנאביס: המדריך המלא לפתרון בעיות

לפניכם סיכום מקיף של הבעיות הכי נפוצות שיש כאשר עוסקים בשורשי קנאביס, איך לזהות אותן ואיך לטפל בהן. מקווים שתמצאו את המאמר מועיל ושהוא יעזור לכם לגדל בצורה יותר טובה.

במאמר הבא נסקור מספר בעיות נפוצות אשר נוגעות לשורשים בצמחי קנאביס. אנו מקווים כי תמצאו את הבעיה ממנה אתם סובלים ואת הפתרון האידיאלי עבורה. שיהיה גידול נעים ושתדעו רק שורשים בריאים.

מחסור / עודף מים בשורשים

אספקה של מעט מדי או יותר מדי מים הן טעויות נפוצות מאוד בקרב מגדלי קנאביס מתחילים. למרבה המזל, את שתי הבעיות הללו ניתן לתקן במידה ומאתרים אותן בזמן.

תסמינים

שני הסימפטומים שמסגירים אספקה מועטה מדי או מוגזמת של מים הם אם הצמח שלכם נפול, נבול, או שניהם ביחד. אם תסתכלו על האדמה שעליה נמצא הצמח אז יהיה לכם יותר קל לדעת מה הבעיה: אם האדמה יבשה לחלוטין אז הצמח לא מקבל מספיק מים, אם האדמה רטובה כבר מספר ימים ברצף ולא מתייבשת, אז אתם משקים יותר מדי.

פתרון

אם אתם לא משקים מספיק את צמח הקנאביס שלכם אז מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט להשקות אותו לעיתים קרובות יותר. בעוד שלוח הזמנים של כל אחד טיפה שונה, כלל האצבע הבסיסי הוא להשקות את הצמח רק כשהשאדמה התייבשה לגמרי. לעומת זאת, אם השקיתם את הצמח שלכם יותר מדי, אז הדבר הנכון לעשות הוא להמתין עד שהאדמה תתייבש לגמרי לפני שמשקים אותו פעם נוספת. בפעם הבאה שתשקו אותו, מומלץ להשתמש בכמות מים נמוכה יותר כדי להימנע מחזרה של הבעיה.

זבובי תסיסה באזור השורשים

מעופפים שונים אוהבים להטיל את הביצים שלהם על אדמה לחה. בעוד שנהוג לחשוב עליהם כעל מי שעלול לגרום לנזק קטן יחסית, הנזק שהם יגרמו לצמח שלכם עלול להיות די הרסני במידה והם יתרבו.

תסמינים

בדרך כלל תמצאו את זבובי התסיסה מסביב לצמחים הגדלים בתוך מבנה. זבובי התסיסה הבוגרים מטילים ביצים באדמה לחה. ברגע שהביצים יבקעו, הזחלים יחפרו מחילה בתוך האדמה ויתחילו לאכול את הצמח. ברגע שהם מתבגרים הם יעזבו את האדמה, אך לא לפני שהם מטילים ביצים נוספות.

בעוד שזבובי התסיסה הבוגרים לא מזיקים לצמחים, הזחלים שלהם יאכלו את שורש הצמח שלכם ויגרמו לו להיראות נפול ואף לנבול. הזבובים המבוגרים עלולים גם לפזר נבגי פטריות (כמו פיתיום) בזמן שהם מטילים ביצים, לכן זה חשוב לזהות אותם ולטפל בבעיה במהירות האפשרית.

פתרון

  1. הריגת הזבובים המבוגרים. הדרך הכי פשוטה לעשות זאת היא על ידי שימוש במדבקות צהובות ללכידת זבובים.
  2. להרוג את הזחלים. ראשית, יש לטפל בזוחלים באמצעות קוטלי חרקים מיקרובאליים.

הזנת יתר

תופעה זו בה קצוות העלים נראים שרופים או צרובים, לרוב בצבע חום-צהבהב, נגרמת כתוצאה מהזנת יתר של שורשי קנאביס. בעוד שהזנת הצמח יכולה לעזור לו לגדול מהר יותר ולפתח פרחים גדולים יותר, הזנת יתר עלולה לגרום לנזק לשורשים של הצמח, לפגוע בצמיחה ולגרום לנזק שעלול להשפיע בצורה דרסטית על הצמח.

סימפטומים

קצוות עלים שרופים עלולים להיגרם ממספר סיבות. מגדלים חסרי ניסיון, למשל, לפעמים נוטים לחשוב שככל שהם מזינים את הצמח שלהם יותר, ככה הוא יצמח יותר טוב. הרבה פעמים זה קורה כתוצאה מחוסר איזון ברמות ה-pH מה שגורם להזנה לא נכונה עבור הצמח וחושפת את השורשים לריכוזים גבוהים אשר מסוכנים לו.

לא משנה מה הגורם, הסימפטומים המעידים על הבעיה הזו הם דומים: שינוי צבעים לא טבעי, עלים נפולים וקצוות עלים שרופים.

פתרון

הדרך לפתור את הבעיה כוללת: בדיקה יומית של ערכי ה-pH וה-EC ווידוא שהם בטווח הנכון, הפסקת הדישון ושטיפה במים בלבד למשך כמה ימים כאשר לאחר מכן ניתן לחזור לדשן את הצמחים בצורה הדרגתית. כמובן שעליכם לוודא שאתם נותנים את כמות הדשן הנכונה בהתאם ליצרן איתו אתם עובדים. שימו לב: כמעט בכל הדשנים המינרלים המבוקבקים ישנן הוראות מדויקות – קראו אותן.

 ריקבון שורשים בקנאביס

ריקבון שורשים, בדיוק כפי שניתן להסיק מהשם, גורם לשורשים חולים ורקובים. בדרך כלל נגרם כתוצאה מהצטברות של בקטריה ופטריות רעות (כמו פוסריום ופיתיום) אשר משגשגות במים עומדים ובאדמה ספוגה במים.

סימפטומים

ריקבון שורשים גורמים לצמח ליפול או לנבול ולפתח עלים חולים וצהובים. למרבה הצער, התסמינים הללו שכיחים למדי בצמחי קנאביס חולים והדרך היחידה לדעת אם הצמח שלכם סובל מהבעיה הזו, היא על ידי בדיקה של השורשים שלו. שורשים רקובים הם חלקלקים, רטובים ובצבע חום, ולעיתים יש להם מעין ריח רקוב. בסביבה הידרופונית, ייתכן שתמצאו גם אצות אשר גדלות מסביב לשורשי הצמח. מכיוון שהחיידקים והפטריות הגורמים לריקבון תוקפים את שורשי הצמח, הם פוגעים ביכולת שלו לספוג חומרים מזינים ומים.

פתרון

אם נתקלתם בריקבון שורשי קנאביס כאשר אתם מגדלים את הצמח באדמה, מה שאתם צריכים לעשות זה לשתול את הצמח החולה באדמה טרייה בתוך מיכל סטרילי. לפני שאתם שותלים אותו מחדש, ערבבו לתוך האדמה גם  חיידקים ופטריות טובים (כמו חיידקי בצילוס או פטריית מיקוריזה). לחלופין, תוכלו לשים אותם ישר על השורשים. ברגע שטיפלתם בצמח החולה ושתלתם אותו מחדש, בידקו את מצבו לעיתים קרובות וחיזרו על הטיפול במידת הצורך.

אם אתם מגדלים בהידרופוניקה והצמח שלהם סובל מריקבון שורשים, אז אתם צריכים לנקות ולטהר את כל המערכת, הכל כולל הכל: החל מהעציץ ועד למשאבות. לאחר מכן, מלאו את המאגרים במים נקיים עם רמות pH תקינות והוסיפו חיידקים טובים. לפני שאתם מחזירים את הצמח לתוך המערכת ההידרופונית שלכם, נסו לשטוף את השורשים בעדינות במי ברז קרים, בזהירות רבה שלא ישברו.

קשירת שורשים (Root Bound)

השורשים גדלים סביב עצמם ברגע שנגמר להם מרחב הגדילה. כשהשורשים גדולים יותר מהעציץ שלהם והם מחפשים מרחב נוסף להתפתח אליו, הם מתחילים להסתבך בתוך עצמם. לאורך זמן, צמחים הסובלים מהבעיה הזו יפסיקו לגדול והם יכולים לפתח חסר תזונתי בגלל שהשורשים שלהם מתקשים לספוג עוד מים או חומרים מזינים אחרים.

סימפטומים

חלק מהסימפטומים שהצמח שלכם סובל מהבעיה הזו הם: אדמה מתייבשת במהירות, נראות של חוסר בחומרי הזנה, ידיעה כי הצמח נמצא יותר מידי זמן בעציץ אשר קטן לו מידי.

פתרון

כדי למנוע את התופעה הזאת כל מה שאתם צריכים לעשות זה לשתול את הצמח מחדש בעציץ גדול יותר לפני שהוא נהיה גדול מדי בשביל העציץ הקיים. הדבר האידיאלי לעשות הוא לשתול אותו מחדש עוד לפני שהשורשים שלו התחילו לגדול מדי ולהסתבך בתוך עצמם כתוצאה מחוסר מקום.

ברגע שעלי הצמח מכסים את הקצוות של העציץ, זה סימן שהגיע הזמן לשתול מחדש. בנוסף הסתכלו על השורשים של הצמח דרך החורים של הניקוז. אם הם הגיעו לתחתית העציץ, הגיע הזמן לשתול מחדש.

ככל שתצברו ניסיון, ככה תדעו מתי הגיע הזמן לשתול את הצמח וכמה זמן לוקח לו לגדול. בכל מקרה, עדיף להעביר את הצמחים לעציצים גדולים יותר בטרם שזה קורה וכך לוודא שהשורשים נמצאים בעציץ חדש עם מספיק מקום לגדול ולהתרחב אליו.

במידה והצמח נמצא בקשירת שורשים קשה, תצטרכו לשחרר את השורשים לפני שאתם שותלים מחדש. כדי לעשות את זה, תצטרכו לנקות את השורשים מאדמה ככל הניתן, ואז להשתמש במזמרה ולחתוך את החלק התחתון של השורש בכדי לעודד שורשים חדשים להמשיך להתפתח.

שינויים תכופים בטמפ׳ בסביבת שורשים

טמפרטורה היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על גדילת שורשי הצמח. הקנאביס אוהב במיוחד טמפרטורה הנעה בין 16-30 מעליות צלזיוס. טמפרטורות מחוץ לטווח זה מאטות את קצב הגדילה של הצמח ועשויות להשפיע על החוסן והארומה של הפרח שלו. טמפ׳ שחורגות מהטווח הנ״ל גורמות לצמחים להיכנס ללחץ מה שעלול להשפיע על המשך גדילה/פריחה בצורה הטובה ביותר.

סימפטומים

טמפרטורות חמות או קרות יכולות לפגוע בשורש ולגרום לו להיות נפול, נבול, להאט את קצב הצמיחה, להפוך את העלים לצהובים או כל צבע אחר, ואף להוביל לשינוי בצריכת המים. בנוסף, חום מושך חרקים לאזור הגדילה ויכול ליצור קרקע פורייה לפתוגנים, שעלולים לתקוף את שורשי הצמח וליצור מגוון רחב של בעיות נוספות. בעיות הנוגעות לטמפרטורה מסביב לשורשי הצמח יכולות להשפיע במהירות על יכולת הצמח להזין את עצמו ולספוג נוזלים וכך להגיע לחסר תזונתי.

פתרון

ההתקפה הטובה ביותר כנגד בעיות הקשורות לטמפרטורה בשורשי הקנאביס היא הגנה. סגלו לעצמכם הרגל והתחילו לבדוק את הטמפרטורה בחדר ובאדמה או מים בהם אתם מגדלים לעיתים קרובות. דרך טובה לקרר את השורשים היא על ידי שימוש במאוורר מתחת לחופת העלווה. אם אתם מגדלים בחוץ אז אפשר להשתמש בסלעים, קש או תלתן כדי לבודד את השורשים ולהפסיק את התנודות בטמפרטורה.

לעומת זאת, אם הטמפרטורה באזור השורש קרה מדי, נסו לכוון את המאוורר הרחק מהאדמה עליה יושב הצמח שלכם, השתמשו במכשיר אדים מתחת לחופת העלווה כדי להעלות את הטמפרטורות בעדינות ונסו לבודד את אזור השורשים.

פוזריום/חלפת/בוטריטיס

כל אחת מהפטריות האלה היא פטריה אימתנית העלולה להשמיד את את כל צמח הקנאביס שלכם. מדובר באחת הסיבות הנפוצות ביותר לריקבון שורשים והנבגים שלה יכולים להחזיק מעמד במשך שנים, מה שאומר שאפשר לזהות אותו רק אחרי שהוא תוקף את הצמח שלכם.

סימפטומים

כאשר פטרייה דוגמת פוזריום תוקפת את שורשי הצמח ומפריעה ליכולת שלהם לספוג נוזלים וחומרים מזינים, היא גורמת לצמח להיות נפול ונבול. אחד הסימנים שהצמח נפגע הוא במידה והוא נשאר רטוב במשך מספר ימים, זאת מכיוון שהוא מפסיק לספוג את הנוזלים. במקרים מסוימים, הפטריות האלה עלולות להרוג את הצמח שלכם בתוך מספר ימים.

פתרון

למרבה הצער אין תרופה. ברגע שהפטריות הללו הגיעו לצמחים שלכם, אתם צריכים להתמקד בלעצור את ההתפשטות שלהן ולהפוך את חדר הגידול שלכם לסטרילי. את הצמחים הפגועים לא ניתן להציל.

פיתיום

פיתיום היא עוד מחלת צמחים שמגדלי קנאביס מסביב לעולם חוששים ממנה. היא סוג של אצה טפילית הגורמת לשורשים לנבול (במיוחד בגידול הידרו). בעוד שהיא יכולה לתקוף את הצמח שלכם בכל שלב במחזור החיים שלו, הצמחים הצעירים הם בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר.

סימפטומים

מתחת לאדמה פיתיום גורם להתפתחות של גוש דביק בצבע חום בעל ריח רע, המתפתח מסביב לשורשי הצמח. אם אתם מגדלים בהידרו אז יהיה לכם יותר קל לזהות את התסמינים הללו. במידה ואתם מגדלים באדמה אז התסמינים שניתן לראות הם מראה נבול ונפול ותסמינים הנפוצים לחסר תזונתי או קצות עלים שרופים, לכן קשה לאבחן שמדובר בפיתיום כשמגדלים את הצמח באדמה.

פתרון

אם אתם מתמודדים עם זיהום של פיתיום בשתילים שלכם, בדרך כלל הדבר הכי טוב לעשות הוא לזרוק את השתיל לפח, לנקות ולטהר את הציוד, ליצור סביבה סטרילית ואז לשתול צמח חדש לחלוטין, מאשר לנסות לטפל בצמח הקיים שבמקרה הטוב לאחר מאמץ רב יניב תפוקה סבירה.

דעיכה וקמילה

דעיכה וקמילה זו אחת מהבעיות הנפוצות ביותר כאשר מגדלים. היא נגמרת כתוצאה מחלפת, פיתיום, בוטרטיס ופוזריום ומשפיעה לרוב רק על צמחים צעירים ועל ייחורים.

סימפטומים

דעיכה וקמילה גורמת לשתילים של הקנאביס להירקב. זה יכול לקרות בתוך שעות: ייתכן שתתעוררו בבוקר והצמח שלכם יהיה בריא לחלוטין ובפעם הבאה שתבדקו אותו שוב בערב תגלו שהוא נבול ונפול.

פתרון

אין דרך לטפל בבעיה הזו. ברגע שהצמח התחיל להתמוטט אתם לא יכולים לעשות שום דבר כדי להציל אותו. אם אחד מהצמחים שלכם התחיל לסבול מהבעיה, הדבר הכי טוב לעשות הוא להוציא אותו מהר ככל הניתן כדי שהפגיעה לא תתפשט לשאר הצמחים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן