אלטרנריה תחת מיקרוסקופ

אלטרנריה אלטרנטה: סוג העובש הנפוץ ביותר בתפרחות קנאביס רפואי בישראל

אלטרנריה היא פטרייה המופיעה באופן טבעי בגידולי פירות וירקות, אך היא יכולה להשפיע באותה מידה על צמחי קנאביס. כפי שאתם יכולים להבין, היא לא מבחינה בין סוגי הצמחים השונים. כמו כן, זני אלטרנריה מסוימים יכולים להשפיע אפילו על בני אדם. במאמר הבא נלמד כיצד לזהות אותה ולוודא שלא תשמיד לנו את הגידולים.

זנים מסויימים של אלטרנריה עלולים לגרום לנו לאלרגיות, בעיות בעור ובעיות בנשימה (נזלת, אסטמה, ועוד). אם נבגי הפטרייה הזו נוחתים על הצמחים שלכם והם מרגישים שזה המקום הנכון להישאר בו, הם בהחלט ינסו להתרבות. הכירו את אלטרנריה, הפטרייה שאף אחד לא רוצה לפגוש!

אלטרנריה, או אלטרנריה אלטרנטה, היא אחת מהפטריות הנפוצות ביותר שתוקפות צמחי קנאביס. היא שייכת למשפחת הפליוספורסי (Pleosporaceae), הכוללת 44 מינים שונים בכל רחבי העולם, ויש לה קשר ישיר להתמוטטות החומרים האורגניים בצמחים – עד כדי כך, שכמעט 20% מאובדן הגידולים העולמי מתרחש בגלל הופעתה של האלטרנריה.

רוב זני פטריות האלטרנריה גדולות מאוד כמו אלטרנריה אלטרנטה שמתפשטת באמצעות נבגים א-מיניים הנקראים קונידיה המשאירים כתמים קטנים על העלים. קונידיה אלו הם נבגים האחראיים להתרבות הפטרייה. שינוי פתאומי ברמות הלחות עלול לגרום לקונידיה ליפול ולעוף באוויר עד שהיא נוחתת על צמחים סמוכים. לאחר הנחיתה על העלים היא נחה במשך כמה שעות. לאחר ששקעה, עד שהטל מתחיל ואז היא יוצאת כדי להתחיל ולהתרבות.
קיים קשר ישיר בין לחות גבוהה לבין פגיעה בצמחים על ידי מזיקים ומזהמים שונים. למעשה, בתנאים סביבתיים אופטימליים, הפטרייה הזו זקוקה ל-12 שעות בלבד כדי לחדור לעלה, להתיישב ולהתחיל להרוס את כל מה שנמצא בסביבה שלה.

ישנן גם פטריות אלטרנריה הגורמות למחלות אחרות כגון ריקבון השורשים המתפשט במהירות האור דרך רקמת הצמח הנגועה. הסוג הזה של מיני פתוגנים פטרייתיים יכול להרוס את הצמחים שלכם בתוך מספר שעות בלבד, בין אם מדובר בחממה הכוללת צמחי קנאביס רבים ובין אם מדובר בעציץ אחד קטן בארון.

אלטרנריה בצלחת פטרי
כל הזכויות שמורות – https://flic.kr/p/B2Yod 

תסמינים של אלטרנריה

הסימן הראשון לנוכחות אלטרנריה בגידולים שלכם הוא הופעה של כתמים זעירים בעלים. הם יכולים לנוע בין גוון צהוב לחום כהה או אפילו שחור, תלוי בזן. כתמי העלים הקטנים האלה יכולים לצמוח וליצור טבעות קונצנטריות בצורת לוח מטרה עם נקודה שחורה ממש באמצע, שהם הנבגים האחראיים להתרבות הפטרייה המכונה קונידיה.

בחלקם עשויה אפילו להופיע מעין הילה בגוון צהבהב מסביב לכתמים כאשר הם הופכים כהים יותר, וככל שהקונידיה ממשיכה להתרבות, הצבע של העלים יכול להפוך להיות מטושטש. הנבגים מתרבים כאשר הטמפרטורה בסביבת הגידול היא סביב 20-23 מעלות צלזיוס. התנאים הסביבתיים האופטימליים ביותר להתפשטות הנבגים היא טמפרטורה המתקרבת ל-27 מעלות צלזיוס.

הכתמים עשויים להתמזג בסופו של דבר ולהפוך לאזור נמק גדול אחד שמוביל לקמילה ולמוות של העלה. זה לא נדיר שאזורים נגועים ברובם מתפוגגים, מה שעלול לגרום לירידה בחיוניות ואפילו למוות של הצמח אם הזיהום נמצא בשלב מתקדם.

אלטרנריה בקנאביס
כל הזכויות שמורות לאתר: https://www.dinafem.org/uploads/kale_alternaria2x1200.jpg

איך למנוע ואיך לטפל באלטרנריה?

אפשר למנוע את האלטרנריה על ידי יישום הטיפים הבאים: שמרו על ניקיון הצמחים שלכם, הקפידו על סירקולציית אוויר תקינה ואקלים מאוזן ללא שינויי לחות וטמפרטורה קיצוניים, השקו את הצמחים באופן קבוע ומתון כדי שהצמחים לא יהיו לחים במהלך הלילה, תנו למצע הגידול (האדמה) להתייבש בין כל השקיה ולבסוף- ודאו שהצמחים שלכם אינם קרובים מדי זה לזה.

אמצעי מניעה חשוב נוסף הוא הימנעות משימוש חוזר באותה אדמה מספר פעמים ברציפות. כמו כן, יש להיפטר תמיד מחומר צמחי מפורק (פסולת צמחית). חשוב לזכור שהנבגים האלה עשויים להיות בכל מקום. בלי קשר, חומר צמחי מפורק מושך פתוגנים ולכן אסור לתת לו להיערם בכמות גדולה.

דרך די מעניינת למנוע את הופעתה של האלטרנריה היא מה שמכונה חיפוי עם קש. הקש יכול לעכב את התפשטות נבגי האלטרנריה באדמה. עם זאת, במידה והזיהום מתפשט במהירות אז עדיף לכם פשוט להוציא את הצמח מסביבת הגידול. אחרת, הפטרייה יכולה להתפשט במהירות ולהדביק את הצמחים הבריאים.

קוטלי פטריות שונים הוכיחו שהם בהחלט יעילים במניעת הופעת האלטרנריה. ובכל זאת, אנו ממליצים להשתמש בקוטלי פטריות טבעיים כגון אקטינובט או שמן נים כאשר מנסים להילחם בו. רק במידה ולא הצלחתם לפתור את הבעיה בעזרת קוטלי פטריות אורגניים וכימיקלים הם המוצא האחרון, אז הקפידו להשתמש בהם לפני שהפריחה מתחילה מכיוון שפרחי הקנאביס סופגים את כל המולקולות הפעילות הנמצאים בסביבתם ויש להם שארתיות ארוכה יותר (יש לבדוק כל חומר לפי ההנחיות הספציפיות שלו).

כפי שראינו, הפטרייה הזו יכולה להוות איום ממשי לצמחים שלכם אם אתם לא מצליחים להבחין בה ו/או לא פועלים מספיק מהר כדי למגר אותה. לכן אנחנו ממליצים על השיטות שציינו בחום. סביר להניח שצמח קנאביס נגוע לא יהיה טוב גם אם תשתמשו בקוטלי פטריות כימיים. אם זה המקרה, עדיף לכם להיפטר מהצמח לגמרי. אתם אולי עשויים לראות בזה תבוסה, אבל למרבה הצער זו הדרך היחידה למנוע מהזיהום להתפשט גם לשאר הצמחים. בשורה התחתונה, במרבית המקרים, התמקדות בטיפול בצמחים הנגועים לא שווה את הזמן והמאמץ.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן