Photo credit: Peter_Pike on VisualHunt.com

על חומרי הדברה וקנאביס בגידולים מסחריים

בדיוק כמו בחקלאות אינטנסיבית, השימוש בחומרי הדברה הוא כמעט בלתי נמנע כאשר מגדלים קנאביס בקנה מידה גדול. עם זאת, זה הכרחי לוודא שהצמחים נמצאים במצב בריאותי טוב כי אם הם לא, זה עלול להיות כואב מאוד לכיס שלנו. כמו כן, שימוש מאסיבי בחומרי הדברה עלול לפגוע קשות בסביבה שלנו. אז מה הפתרון?

השימוש ה"אחראי" בחומרי הדברה בחקלאות אינטנסיבית

השימוש בהדברה באופן אינטנסיבי קיים בחקלאות מאז שנות ה-40 וה-50. ההדברה אכן נחוצה כדי לספק את הצרכים של כל אוכלוסיית העולם וכן כדי להבטיח את הכדאיות הכלכלית של החקלאות. לכן, חשוב מאוד להשתמש במוצרים ידידותיים לסביבה.

במהלך השנים האחרונות אנשים נהיים יותר ויותר מודעים להשפעה השלילית שיש לחומרי הדברה על כדור הארץ ועל הבריאות של כולנו. כבר הוכח שחשיפה ממושכת לחומרי הדברה עלולה לגרום להתפתחות של מחלות קשות, לרבות סרטן.

למרות אמצעי ההגנה המתקדמים הקיימים כיום בשוק, אין פתרון פשוט לבעיה שחומרי ההדברה נשארים בסביבה לאורך זמן רב. לנו בתור בני אדם אסור להיות חשופים למולקולות הכימיות הנמצאות בחומרי ההדברה במשך זמן רב, כי הן עלולות להזיק לנו וכך גם לרוב היצורים החיים.

מספיק שתיגעו בצמח שריססו עם חומרי הדברה ותבינו ישר על מה אנחנו מדברים. כמו כן, גם במידה ואתם גרים באזור גידול חקלאי בו משתמשים בחומרי הדברה רעילים אתם עלולים לסבול מבעיות בריאותיות, שכן סביר להניח שאתם נושמים שאריות של החומרים הללו מבלי לדעת.

ולמרות זאת, אי אפשר להאשים את החקלאים בכך משום שמטרתם היחידה היא לוודא שהכל הולך חלק והיבול גדל כמו שצריך כדי שיוכלו להתפרנס ממנו. לפעמים אין להם ברירה אלא להשתמש בחומרי הדברה.

בשנים האחרונות נוצר סוג חדש של חקלאות המכונה "חקלאות בר קיימא". זו שיטת חקלאות המבוססת על שימוש רציונאלי יותר בחומרי הדברה ומבקשת להפחית את השימוש בהם למינימום הנדרש. אחד היתרונות הבולטים של החקלאות הזו הוא הצמצום הדרסטי בהשפעת הכימיקלים על הסביבה.

Photo credit: lindsay-fox on VisualHunt

מה לגבי גידול קנאביס?

תעשיית הקנאביס וגידול קנאביס נמצאים כעת בעיצומם, מה שאומר שצפויה להיות עלייה בגידול בקנה מידה מאסיבי בשנים הקרובות. לכן, כדי למנוע את ההשלכות והבעיות הנובעות משימוש בחומרי הדברה, חשוב מאוד שהדורות הבאים יהיו מודעים להיקף התופעה ולהשפעותיה השליליות בהקדם האפשרי.

דרך טובה להפחית את הפגיעה בסביבה למשל, היא להשתמש בהדברה ביולוגית ובשיטות גידול אורגניות. גם חקלאות ביו דינמית מהווה אלטרנטיבה מצוינת. למעשה, שיטת חקלאות אורגנית מתקדמת זו נפוצה כבר שנים גם בכרמים (גידול גפנים) שביקשו להפחית את הצטברות חומרי ההדברה.

בניגוד לשיטות מונוקרופיות (גידול סוג אחד של צמח בלבד על אותה אדמה) שמובילות לירידה באיכות הקרקע ובדשנים ולהצטברות של חומרי ההדברה. זה בעצם בדיוק ההיפך – לגדל צמחים ממספר מינים על מנת להטיב עם בריאות האדמה. טכניקות החקלאות הרגנרטיביות בהן משתמשים בחקלאות ביו-דינמית מפחיתות את הצטברות חומרי ההדברה, מאטות את הפגיעה הקרקע ומרסנות את נוכחותן של מולקולות רעילות.

יש להימנע גם משימוש בקוטלי עשבים כימיים. לחלופין, ניתן לגדל צמחים (כמו אספסת ותלתן) המונעים התפתחות של עשבים שוטים ומגנים על האדמה. מומלץ להשתמש גם במכשירים מכניים, אך לפעמים זה כמעט בלתי אפשרי בהתחשב במאפייני האדמה.

כל הטכניקות הללו אכן דורשות יותר כסף, זמן ומאמץ – זה נכון. עם זאת, בזכותם נוכל להגן על הסביבה ועל המשאבים הזמינים – זו הדרך היחידה להבטיח את המשכיות היבול שלנו. אבל לא רק זה, כך גם נוכל גם לקצור הרבה מאוד פרחי קנאביס אורגניים טעימים עם מאפיינים שאי אפשר להתחרות בהם.

הם יביאו יתרונות לכל אחד מחוליות השרשרת: עובדי החווה יהיו פחות חשופים לכימיקלים, המוצר שיוצע לצרכנים יהיה בריא ואיכותי יותר, והשימוש במשאבי הטבע ייעשה בצורה אחראית תוך כדי התחשבות באיכות הסביבה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן