המפ

האם פלסטיק קנבוס יכול לשנות את העולם?

השימוש הכי מודרני בצמח קנבוס היה בתור תחליף ידידותי לסביבה לחומרים נפוצים כגון פלסטיק ונייר. לפני שהוצא מהחוק בארצות הברית, תעשיית הקאנבוס הייתה משגשגת והשתמשו בצמח כדי להכין הכל, החל מבקבוקי מים ועד לחלקי מכוניות. על כל זאת ועוד במאמר הבא.

קנבוס היה אחד מהצמחים המתועשים הראשונים בהיסטוריה של האנושות ואחד מהשרידים הכי עתיקים מלפני למעלה מ-8000 שנים.
בניגוד לאמונה הרווחת, הקנבוס בו משתמשים בדרך כלל בתעשייה בקושי מכיל THC (כ-0.3% או פחות) ואי אפשר לצרוך אותו כדי להתמסטל. צמחי קנבוס הם בעיקר ממין זכר, מה שאומר שהם לא מייצרים פרחים.

מה זה פלסטיק קנבוס?

פלסטיק קנבוס הוא חומר מתכלה וזול מאוד – אלטרנטיבה לפלסטיק הנפוץ שעשוי משמן. בשני העשורים האחרונים הייצור של פלסטיק קנבוס הולך וגדל ברחבי אירופה ובסין. עם זאת, הייצור שלו היה נפוץ בעבר ברחבי העולם במשך זמן רב. בארצות הברית למשל, עד שנת 1937 בה חוקק החוק שאסר על צריכת מריחואנה לשימוש אישי, פלסטיק קנבוס היה תעשייה גדלה ומשגשגת ואפילו אחרי שנאסר השימוש בצמח, המשיכו לייצר ממנו פלסטיק עד לאמצע שנות ה-40 של המאה הקודמת.

למה משתמשים בפלסטיק קנבוס?

אחד השימושים הכי מעניינים בפלסטיק קנבוס היה בתעשיית הרכב של הנרי פורד (חברת "פורד" האמריקאית) בשנת 1941, אבל אם מה שעלה לכם לראש זה רכב הואן מקומדיית ההיפסטרים צ'יץ' וצ'ונג (Cheech & Chong) אז אתם לא לבד. אמנם רכבי פורד לא היו מיוצרים באמת מקנאביס, אבל זה היה החזון. לא רק שהם בנו רכב שלם מצמח קנבוס וחומרים אורגניים נוספים, הרכבים הללו היו מסוגלים להגיע לעוצמה פי 10 יותר גדולה מאשר מכוניות הפלדה המסורתיות ושקלו הרבה פחות.

למרות שהתוכניות לאב טיפוס שני עלו בתוהו, יצרניות רכב גדולות אחרות כגון מרצדס, קרייזלר, ב.מ.וו., פולקסוואגן, אאודי וכן, גם פורד, עקבו אחרי העבודה של הנרי בה הוא השתמש בפלסטיק קנבוס כדי לייצר דגמי מכוניות חדשות.

שימושים נפוצים נוספים בפלסטיק קנבוס נפוצית בתעשיית האלקטרוניקה, צעצועים, קוסמטיקה, בקבוקים, שקיות, סירות, ריהוט וייצור מיכלים.

איך פלסטיק קנבוס מיוצר?

תאית (נוסחה כימית: C6H10O5) היא החלק העיקרי של קירות התא בצמח, והוא הצמח שהכי שופע בפולימר אורגני בטבע בכדור הארץ. אפשר להשתמש בתאית כדי לייצר נייר, אבל גם כדי לייצר מגוון מוצרי פלסטיק. בשלב הראשון מוציאים את התאית של הקנבוס מהצמח ומשתמשים בה כדי לייצר פלסטיקים שונים: נייר צלפון, זהורית, וציבית למשל. קנבוס הוא מקור נהדר לתאית שמהווה בערך 65%-70% מהצמח.

למה זאת אלטרנטיבה טובה יותר?

למרות שקנבוס הוצא מהחוק בארה"ב בשנת 1937, הוא התגלה לאחרונה כבעל יתרון נהדר על פני המוצרים הקיימים בשוק ובתעשייה ובצדק רב.

אחד היתרונות הכי גדולים בשימוש בקנבוס הוא שמדובר במקור אנרגיה מתחדש, והמוצרים שמיוצרים ממנו הם מתכלים. ברגע ששותלים את הצמח הוא מתחיל להשפיע בצורה חיובית על האדמה שמסביבו. השורשים העמוקים שלו עוזרים למנוע סחף קרקע, מה שמפחית את הזיהום במי התהום. הוא גם גדל בקלות ודורש כמות מינימלית של דשן, והוא לא דורש שימוש בקוטלים או חומרי הדברה. העובדה שלא משתמשים בחומרים הללו חיוני גם לשמירה על המים והאדמה שהחומרים הרעילים עלולים לפגוע בהם.

ברגע שהוא הופך לפלסטיק, הקנבוס ממשיך לספק יתרונות לאדמה ולתהליך הפירוק הביולוגי. בסביבה הנכונה, מוצרי פלסטיק קנבוס יכולים להתכלות לחלוטין בתוך 6 חודשים. לבקבוק פלסטיק רגיל למשל, לוקח עד 450 שנים כדי להתכלות לחלוטין. גם בתהליך הפירוק, פלסטיק רגיל מייצר חומרים כימיים המזיקים לסביבה, חומרים כגון ביספנול A.

ביספנול A (ידוע גם בתור BPA) הוא חומר כימי שנקשר למגוון בעיות כגון: בעיות לב וכלי דם, סרטן, סוכרת, פגיעה במערכת החיסון ובעיות רבות נוספות. בארצות הברית, 93% מהאנשים מעל גיל 6 נמצאו חיוביים לביספנול A. החומר הכימי הזה מחקה את ההשפעה של אסטרוגן בגוף האדם, שעלול לגרום לגידול סרטני כאשר רמות ההורמונים גבוהות מדי.

קנבוס טוב גם בפן הכלכלי. לעומת צמחים אחרים שבדרך כלל גדלים רק באזורים גאוגרפים מסוימים, את הקנבוס אפשר לגדל בכל מקום. בנוסף, היצור שלו ופוטנציאל היבול גדול יותר לעומת צמחים אחרים. לפי משרד החקלאות האמריקאי "דונם אחד של קנבוס יכול לייצר פי ארבע יותר נייר מאשר דונם אחד של עצים". אותו הדבר נכון לגבי המפקריט, המפט (ממנו עשוי הבטון), ומוצרי קנבוס נוספים.

איך זה שקנבוס לא חוקי בכל כך הרבה מדינות?

במהלך השנים הראשונות של אמריקה, ייצור מוצרי קנבוס היה חוקי וזו היתה תעשייה משגשגת. רוב האנשים לא יודעים שהצמח הזה כלל לא דורש שימוש בחומרי הדברה, מעט מאוד טיפול ותחזוקה ואפשר לגדל אותו בכל מקום. רוב האנשים פשוט לא יודעים מספיק על היתרונות הרבים של הצמח.

לא רק שלא מנצלים אותו כראוי, ייצור קנבוס הוא עדיין לא חוקי בארצות הברית ברוב המקרים. אין תשובה ברורה לשאלה למה זה, אבל יש הרבה ספקולציות שמצביעות על כך שמשפחת דופונט (DuPont) והאימפריה שלהם לייצור נייר, אחראים על חוק איסור השימוש במריחואנה (ובצמח הקנבוס) שנחקק בשנת 1937.

האם פלסטיק עשוי מקנבוס הוא העתיד?

הקנבוס לאט לאט הופך להיות יותר ויותר פופולרי וחווה תחייה מחודשת בשנים האחרונות.

ב-7 ברפברואר 2014 נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה חתם על חוק החקלאות של שנת 2014 (ידוע גם בתור "חשבון החקלאות" – Farm Bill) שכולל את סעיף 7606 "הפכו את מחקר תעשיית הקנבוס לחוקי". החוק הזה מאפשר לפקולטות לחקלאות במוסדות חינוך גבוה (אוניברסיטאות) לגדל ולחקור את השימוש בקנבוס תעשייתי. ייצור קנבוס תעשייתי הוא גם חוקי ומניב פירות ב-23 מדינות כולל סין, קנדה, אוסטרליה, מדינות מסוימות באירופה, ועוד, בתקווה שגם ארצות הברית תצטרף אליהן בשנים הקרובות.

כבר הוכח שקנבוס הוא חומר יותר טוב מאשר פלסטיק רגיל במגוון פרמטרים, וגם החקלאים תומכים בזה, כמו גם פעילים חברתיים, בעיקר בתחום הגנת הסביבה, צרכנים, אנשי עסקים ואפילו פוליטיקאים, מה שעשוי להוביל לשינוי בקרוב.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן