רקע דקורטיבי

הבנה של מוליכות חשמלית (EC) לצורך הגדלת יבול קנאביס

אם אתם רוצים לצלול לתוך עולם גידול הקנאביס, תצטרכו קודם כל לדעת מה זה מוליכות חשמלית (EC). המונח הזה מתייחס לריכוז המלחים במי ההשקיה, והוא גורם מפתח בכל הנוגע לתזונת הצמח לאנשים שמעוניינים לקבל תשואות גבוהות.

שורשי הקנאביס סופגים חומרים מזינים בתהליך הנקרא אוסמוזה, תהליך פיזיקלי-כימי המבוסס על האיזון בין התרכובות הקיימות בתוך הצמח ומחוצה לו. אם ריכוז היסודות במים גבוה מדי (ולכן ערכי ה-EC גדולים), הדבר יפגע בצמח מכיוון שהוא לא יוכל לספוג אותם. אך אם הריכוז נמוך מדי, הצמח עלול להינזק באותה מידה.

מדידת ריכוז התזונה חיונית כדי לגדל צמחי קנאביס בריאים המייצרים פרחים גדולים ויפים. זו המשימה הראשונה שכל מגדל קנאביס חייב להתמקד בה כדי למנוע חסר תזונתי או הזנת יתר.

איך מוליכות חשמלית (EC) עובדת?

מים מזוקקים טהורים אינם מוליכים חשמל. עם זאת, מי ברז מכילים מספיק חומרים (כגון כלוריד ומימן) המאפשרים למים להוביל חשמל כמעט כמו חוט מתכת. בנוסף לכך, המלחים בחומרי התזונה המשמשים לגידול קנאביס מוסיפים אניונים נוספים (חוץ מכלוריד) עם מטענים חשמליים חיוביים ושליליים הנמשכים זה לזה. לכן, ככל שיש יותר חומרים מזינים בתוך המים, כך המוליכות החשמלית שלהם גבוהה יותר. את המוליכות הזו ניתן למדוד כדי לבדוק את כמות הדשנים שיש במים.

השיטה הנפוצה ביותר למדידת ריכוז המוצרים הכימיים במים היא סולם המוליכות החשמלית (EC) והסולם של מספר החלקיקים למיליון (PPM) הידועה גם בתור סולם TSD המודדת את מספר החלקיקים המוצקים שהתמוססו במים. ההבדל היחידי בין שני הסולמות האלה, הוא שמד EC מציג את התוצאות בסימנס לכל מטר (S/m) או מיליסימנס לכל סנטימטר (mS/cm), בעוד שמד TDS מודד את מספר החלקיקים למיליון (PPM).

איך הצמחים סופגים את החומרים המזינים?

צמחים סופחים מים דרך הקרומים הנמצאים בשורשים שלהם, בתהליך הנקרא אוסמוזה. הכוח האמיתי שעומד מאחורי זה נקרא לחץ אוסמוטי, המעודד תנועה של תמיסה פחות מרוכזת לעבר ריכוז אחר. כאשר משקים את הצמח, החומרים המזינים יהיו בצד אחד של קרום השורש ומה שתמצאו בתוך השורש עצמו זה מים. הצמחים מייצרים סוכרים בתוך השורשים, מה שמגדיל את ריכוז החומרים המזינים בתוך השורשים עצמם ועוזר להם להיכנס לתוך הצמח בזכות ההבדל בלחץ האוסמוטי.

מה קורה אם רמת המוליכות החשמלית (EC) גבוהה מדי?

חומרים מזינים המיועדים להשקיה עם רמת EC גבוהה עלולים להכביד על יכולתו של הצמח להגדיל את ריכוז הסוכר בשורשים. הדשנים בהם אנחנו משתמשים הם בעצם תמיסות מלח שונות. אם תוסיפו יותר מדי מלח למים, אז הצמח יפתח בעיות ככל שהתמיסה של החומרים המזינים תהיה מרוכזת יותר. אם ריכוז המלח גבוה מדי, יתחיל תהליך של אוסמוזה הפוכה ואז הצמח מפעיל מנגנון הגנה ביולוגי המורכב מהפרדת המים דרך שורשיהם במטרה לדלל את עודפי המלחים המינרליים במצע הגידול לאט לאט.

ההשלכה הכי גרועה שיש למנגנון ההגנה העצמית הזו היא התייבשות הצמח. המאבק הזה על מים והאוסמוזה ההפוכה הוא שגורם לכל הסימפטומים של מה שמכונה דישון יתר: הצמח יהיה נבול עם קצוות שרופים, העלים יהיו יבשים, פריכים, ומקופלים, הצמיחה תהיה איטית, ובסופו של דבר – הצמח ימות.

מה קורה אם רמת המוליכות החשמלית (EC) נמוכה מדי?

כאשר ה-EC של תמיסת החומרים המזינים נמוכה מדי, הצמחים שותים יותר מדי מים ומייצרים פחות סוכר, מכיוון שריכוז הסוכר בשורשים שלהם גבוה מריכוז המלח בתוך החומרים המזינים. אבל אם יש עודף מים, זה לא אומר שהצמחים יקבלו את כל אבות המזון הדרושים להם.

רמת EC נמוכה גורמת לגדילה נמוכה מכיוון שיש פחות דשן במים. כתוצאה מכך העלים הופכים להיות חלשים, רכים ובהירים יותר. זכרו: יותר קל לאזן ולתקן רמת EC נמוכה מאשר רמה גבוהה. תמיד עדיף להוסיף קצת מדי דשנים מאשר יותר מדי. אם הצמח מתחיל לפתח חסר תזונתי, תמיד אפשר לתת לו עוד דשן – אבל אם הצמח סובל מדישון יתר, אז הדשנים יכולים להצטבר עד שלבסוף הם הופכים לרעילים בעבור הצמח.

מה הטווח האידיאלי לקנאביס?

צמחים צריכים להתחיל לגדול עם רמת EC נמוכה, כאשר לאחר מכן יש להגדיל את הרמה באופן הדרגתי כדי לכסות את צרכיהם התזונתיים, כך שהם יגדלו בצורה בריאה תוך כדי הגדלת הערך האוסמוטי הפנימי שלהם.

טווח EC אינדיקטיבי לצמחי קנאביס הגדלים באדמה הוא:

  • 0.8-1.3 לשתילים.
  • 0.5-1.3 לייחורים.
  • 1.3-1.8 בשלב הצמיחה (וגטטיבי).
  • 1.2-2.0 במהלך הפריחה.

מד EC הוא כלי נהדר שיעזור להפיג את כל הספקות לגבי התפתחות יעילה של הצמחים שלכם. אם ערך ה-EC עולה על 1.8 בתקופת הצמיחה, פשוט הוסיפו עוד מים למיכל כדי להוריד אותו. אם ה-EC נמוך מדי, פשוט הוסיפו עוד דשן. זה באמת עד כדי כך פשוט!

גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון

זכרו שלכל טכניקת גידול ולכל זן קנאביס יש טווח EC ספציפיים לצמיחה ופריחה מיטביים.

בדקו את רמת ה-EC בכל יום

מומלץ לבדוק את רמות ה-EC כל יום ולבצע התאמות במידת הצורך. לדוגמא, ביום חם עם מעט לחות הצמחים יספגו יותר מים וישאירו יותר מלחים מינרליים במצע הגידול, מה שיגדיל את רמות ה-EC. כתוצאה מכך, תצטרכו להוסיף עוד מים למיכל ההשקיה. עם זאת, יש להימנע מהאסטרטגיה הזו בשלב הפריחה, כי בשלב הזה הצמחים נוטים לספוג יותר מינרלים ולהשאיר פחות מים במצע הגידול ובכך רמות ה-EC יורדות.

שנו את מינון החומרים המזינים

עליכם לרוקן באופן קבוע את מיכל ההשקיה ולהחליף את תמיסת החומרים המזינים. הצמחים סופחים אניונים מינרליים במהירות שונות בשלבי הגידול השונים, כך שרמות התזונה הופכות לא מאוזנות עם הזמן – או שהדשנים מצטברים יותר מדי או שהם הופכים ללא מספיקים, ככל עובר הזמן. כדי לקבל תוצאות מיטביות, עליכם לשנות את מינון החומרים המזינים כל 7-10 ימים.

דשנים אורגניים ו-EC

כאשר משתמשים בדשנים אורגניים, רמות ה-EC עלולות להטעות מכיוון שמולקולות אורגניות אינן מוליכות בדרך כלל חשמל. הצמחים אינם יכולים לספוג מולקולות גדולות, אורגניות, או כאלה שלא נטענות. תחילה, יש להכניס את המולקולות הללו אל תוך האדמה בעזרת מיקרואורגניזמים כמו פטריות מיקוריזה וריזובקטריה, המייצרות חומצות אורגניות ואנזימים המשחררים את האניונים המינרלים שיכולים להיספג בשורשי הצמחים. בגידולים אורגניים באדמה הדשנים מאכילים את המיקרואורגניזמים, והמיקרואורגניזמים מאכילים את הצמחים.

הידרופוניקה ו-EC

בגידול הידרופוני, באמצעות מצע גידול ללא חומרים מזינים או ללא מצע כלל, המינרלים נספגים מהר יותר מכיוון שהם נמצאים בצורתם האניונית שיכולה לימוס במים. למעשה, כאשר הדשנים ההידרופוניים מומסים במים, המולקולות שלהם מתחלקות באופן מיידי ויוצרות פתרון תזונתי של אניונים מינרליים בעלי מטען חיובי או שלילי, המזינים את הצמח באופן ישיר. בעזרת דישון מסוג זה, הצמחים יכולים לספוג יותר חומרים מזינים בפחות זמן מכיוון שהם מקבלים אותם בצורתם האניונית המסיסה. כתוצאה מכך, צמחים בדרך כלל גדלים עד 25% מהר יותר מאשר בקרקע והם מגיעים לפריחה במהירות הרבה יותר גבוהה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן