חלל גידול קנאביס

אוורור בגידול קנאביס: 10 דברים שישפרו לכם את הגידול

אמנם במקרים רבים לא לוקחים את זה בחשבון, אבל אוורור נכון הוא חשוב מאוד כדי לשמור על חדר הגידול שלכם יעיל ונקי. למעשה, רוב המזיקים והמטרידים שתוקפים את צמחי הקנאביס קשורים לבעיות אוורור. כך ניתן לאוורר כראוי את צמחי הקנאביס שלכם, לשמור עליהם בריאים ולדאוג שיספקו לכם יבול נהדר! קראו את המדריך המלא שלנו לאוורר חדרי גידול קנאביס.

אמנם לעיתים קרובות מתעלמים מאוורור סביבת הגידול, אבל זה דבר סופר חשוב כאשר מגדלים קנאביס בתוך חלל סגור. במידה והצמחים שלכם לא יקבלו אוורור הולם, הם עלולים לסבול מבעיות כגון עיכוב בגדילה, מחלות ופגיעה ממזיקים שונים. במדריך הזה נסביר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על איך לאוורר נכון את חדר או אוהל הגידול שלכם.

1. למה האוורור כל כך חשוב כאשר מגדלים קנאביס?

הקנאביס זקוק לאוויר צח בגלל שתי סיבות עיקריות:

  • פוטוסינתזה: הצמח זקוק לאוויר צח כדי "לתדלק" את תהליך הפוטוסינתזה שמאפשר לצמח להפוך את האור, מים והפחמן הדו חמצני למזון.
  • כדי לנשום: צמחים נושמים כדי להפוך את הגלוקוז והחמצן מהפוטוסינתזה לאנרגיה שמסייעת לצמיחתם.

ללא אוויר צח, צמחי הקנאביס שלכם פשוט ירעבו למוות. אבל עוד לפני זה, מחסור באוויר צח בחדר הגידול שלכם עלול ליצור קרקע פורייה לפתוגניים ומזיקים. ללא אוורור מתאים, אוויר חם יצטבר סביב הצמחים שלכם ויצור סביבה לחה שאותם מזיקים כל כך אוהבים.

2. אוורור סביבת הגידול

מגדלי קנאביס מתחילים רבים מרגישים מבולבלים ואפילו קצת בשוק מהנושא הזה. עם זאת, העיקרון הבסיסי של אוורור סביבת הגידול שלכם הוא פשוט מאוד: הוציאו אוויר ישן ולח מאוהל או חדר הגידול שלכם והחליפו אותו באוויר צח וקריר שמגיע מבחוץ.

בזמן שאתם קוראים את זה יכול להיות שאתם תוהים מה גורם לסביבת הגידול שלכם להתחמם ולרמות הלחות בה לעלות. בואו נעבור על זה:

זרימת אוויר

צמחי הקנאביס פולטים זיעה באופן טבעי. למעשה, התהליך הזה חיוני לצמחים כדי להעביר מים וחומרים מזינים מהאדמה לענפים, לעלים ולפרחים שלהם. צמחי הקנאביס מזיעים דרך הפיונית אשר נמצאות בעלים שלהם, ודרך הנקבוביות הנמצאות ברקמת הצמח החיצונית. התהליך הזה גורם למשיכה של המים מהשורשים כלפי מעלה, לשאר חלקי הצמח. המים שהצמחים שלכם מעבירים מתאדים באוויר באופן טבעי ומעלים בהדרגה את הלחות בחלל הגידול שלכם.

חום הנפלט מתאורת הגידול

נורות הגידול שלכם פולטת חום. בעוד שנורות LED מודרניות נוטות לפלוט פחות חום מאשר נורות HID, הרבה אנשים עדיין מעדיפים להשתמש ב-HID (נורת נתרן לחץ גבוה, נורת מתכת הליד, או שתיהן) כי הן בדרך כלל מסייעות לצמח לספק יבול גדול יותר. בהיעדר אוורור מתאים, נורות הגידול יעלו באופן טבעי את הטמפרטורה בסביבת הגידול שלכם.

הדרך הטובה ביותר לשמור על אזור הגידול שלכם מאוורר היא באמצעות מערכת אוורור המייצרת סירקולציית אוויר: היא מושכת את האוויר החם מהחלק העליון של סביבת הגידול ומשחררת אוויר צח וקריר לחלק התחתון של אותה סביבה. אפשר להשתמש גם במאווררים פשוטים כדי לשפר את זרימת האוויר, בהתאם כמובן לגודל החלל. המשיכו לקרוא כדי ללמוד עוד על אופן השימוש במערכות אוורור.

3. כלים הכרחיים לשיפור זרימת האוויר (סרקולציה) בחדר גידול

להלן רשימה של כל הכלים ההכרחיים שתצטרכו כדי לאוורר את חלל הגידול שלכם כמו שצריך.

  • מפוח אוויר

המפוח מוציא את האוויר מסביבת הגידול שלכם. מכיוון שטמפרטורת האוויר עולה באופן טבעי, עליכם להתקין את המפוח שלכם בחלק העליון של של החדר או האוהל בו אתם מגדלים את הצמח. חלק מנורות הגידול או מחזירי האור מגיעים עם חיבור למערכת פליטת אוויר.

זכרו שיש בשוק הרבה מאוד מפוחים שונים ותצטרכו לדעת להתאים את עוצמת המפוח לגודל סביבת הגידול שלכם. עוצמת המפוחים המיועדים לגידול בחלל פנימי נמדד בדרך כלל ב- CFM – קוב מעוקב לדקה. עכשיו נסביר לכם איך לחשב את ה-CFM שתצטרכו כדי לאוורר את סביבת הגידול שלכם כמו שצריך.

מה זה CFM

כדי לחשב את נפח חדר או אוהל הגידול שלכם, יש להכפיל את האורך, הרוחב והגובה שלו ברגל (יחידת מידה). למשל, במידה ויש לכם אוהל קטן בגודל של 2X4 רגל החישוב יראה כך:

4 רגל (אורך) * 2 רגל (רוחב) * 5 רגל (גובה) = 40 רגל בחזקת 3.

עבור אוהל גידול בסדר גודל כזה, תרצו לבחור במפוח אוויר עם לפחות CFM של 40 לפחות. כלל האצבע הוא לבחור מאוורר עם CFM השווה לנפח אוהל או חדר הגידול שלכם. זה יבטיח שהמפוח יחליף את האוויר באזור הגידול פעם בדקה.

המקביל המטרי של המשוואה הזו הוא מטר מעוקב לשעה, תוכלו למצוא מחשבון המרה או פשוט לחשב בעצמכם: רגל אחת = 30.48 סנטימטרים.

  • מסנן פחמן

מסנני הפחמן נועדו כדי לנקות את האוויר ממזהמים. כאשר הם מחוברים למערכת האוורור שלכם, הם גם סופגים את הריח שנפלט על ידי הצמחים כדי לנקות את האוויר שיוצא מחדר הגידול החוצה. מכיוון שהפחמן הוא אטום, קטן ודחוס מאוד (גרם אחד של פחמן פעיל כולל שטח פנים של 3,000 מ"ר), מסנני פחם פעיל יעילים מאוד להתמודדות עם הריח שנוצר בחדר גידול קנאביס.

  • מאוורר קיר

מאווררי קיר משלימים את התמונה בכל הנוגע לאוורור חלל הגידול שלכם. למרות שהם עשויים להיראות פשוטים וזולים, אם ממקמים אותם כמו שצריך הם בהחלט יכולים לסייע לעודד את זרימת ותחלופת האוויר. כתוצאה מכך הצמחים שלכם יתחזקו ובנוסף זה יסייע במניעת מצב שבו האוויר עומד מה שמגדיל את הסיכוי שמזיקים שונים יפגעו בצמחים ויהרסו אותם.

4. בחירה בין אוורור פסיבי לאקטיבי

אוורור פסיבי (או אוורור טבעי) מתייחס לאופן שבו אתם מכניסים אוויר לתוך סביבת הגידול שלכם. אוורור פסיבי הוא למעשה זרימת אוויר טבעית דרך חורים או פתחי אוורור בקירות של אוהל או חדר הגידול שלכם. אוורור אקטיבי לעומת זאת, עובד על ידי משיכת אוויר אל תוך סביבת הגידול באמצעות שימוש במפוחים. זה מבטיח סירקולציית אוויר טובה בהרבה, מה שללא ספק הופך את האוורור האקטיבי לדרך הטובה ביותר לאוורר את סביבת הגידול שלכם. ה-CFM של המפוח (או הונטה) שמכניס את האוויר צריך להיות נמוך מעט מזה של המפוח שפולט את האוויר כדי להבטיח לחץ אוויר שלילי.

החשיבות של לחץ אוויר שלילי

בתור אנשים שמגדלים בתוך מבנה, העבודה שלנו היא לספק לצמחים שלנו תנאי גידול אופטימליים על ידי כך שמתאימים את תנאי הגידול לתנאים הטבעיים ככל האפשר. מדידת לחץ האוויר בסביבת הגידול יכולה לתת לכם עוד קצת שליטה על התנאים ולהבטיח סירקולציית אוויר אופטימלית.
אתם רוצים שלחץ האוויר בסביבת הגידול שלכם יהיה שלילי. זה מצביע על כך שיש יותר אוויר שיוצא מסביבת הגידול מאשר נכנס אליה, מה שמסייע לשלוט יותר בקלות בטמפרטורה, בלחות ובפחמן הדו-חמצני, ובמקביל תוכלו להפחית את הריח של הקנאביס (מכיוון שהאוויר לא מצטבר ועומד במקום).

5. תצורות שונות של מפוחים ומסנני פחמן

כפי שאתם אולי כבר יודעים, את המפוח ואת מסנני הפחמן אפשר להתקין בדרכים שונות, כאשר בכל מקרה המטרה הסופית היא לשמור על הצמחים בריאים עם הפצת ריח מינימלית. בואו נעבור על הדרכים השונות ונסביר על היתרון והחיסרון של כל אחת מהן.

מסנן פחמן > מפוח משיכת אוויר > מפוח פליטת אוויר

זאת כנראה הדרך הנפוצה ביותר לסדר את מערכת האוורור: מערכת פליטה, מאוורר ופילטר (מסנן פחמן) בתוך סביבת הגידול. תהליך הסירקולציה מתחיל בסינון האוויר, משם הוא מתקדם דרך הצינורות עד שלבסוף נפלט החוצה.

יתרון:

  • האוויר מסונן עוד לפני שהוא מגיע למאוורר שלכם, מה שעוזר למנוע שינוע של אוויר מזוהם.

חיסרון:

  • תופס הרבה מקום וכנראה לא מתאים לחדרי ואוהלי גידול קטנים.

מסנן פחמן > נורות גידול > מפוח משיכת אוויר > מפוח פליטת אוויר

הדרך הזו מתאימה לאנשים שרוצים להתקין מערכת אוורור סגורה מעל נורות הגידול שלהם. במקרה כזה מתקינים קודם כל את המסנן, לאחר מכן את נורות הגידול ולבסוף את המפוחים.

יתרון:

  • מערכת קומפקטית וקלה להתקנה

חיסרון:

  • עובד רק עם נורות גידול עם מערכת אוורור סגורה

מפוח משיכת אוויר > מפוח פליטת אוויר> מסנן פחמן

חלק מהאנשים מעדיפים להתקין את מסנני הפחמן בסוף במערכת הסירקולציה שלהם. בדרך הזאת, האוויר מחדר הגידול שלהם עובר סינון רק לפני שהוא נפלט החוצה.

יתרונות:

  • פתרון טוב למגדלים עם מרחב מוגבל, כי ככה אפשר להתקין את מסנני הפחמן בחוץ ולחסוך מקום.

חסרונות:

  • משיכת אוויר מזוהם והעברתו דרך המאוורר עלולה לגרום למאוורר לנזק.

6. האם להתקין את המפוח בתוך חדר הגידול או מחוצה לו?

זו שאלה נפוצה בקרב מגדלים חדשים. באופן כללי, אנחנו ממליצים להתקין את המפוח ואת כל חלקי מערכת הפליטה בתוך חדר הגידול כדי למזער את הזיהום והרעש. אם אין לכם מספיק שטח או שאתם מתקשים להוריד את הטמפרטורה בסביבת הגידול, אז אל תהססו להתקין את המפוח מחוץ לחדר. בכל מקום שתבחרו להתקין אותו, חשוב שמערכת הפליטה תהיה אטומה.

7. איך לאוורר חדר גידול?

רוב האנשים שמגדלים בתוך מבנה סגור בוחרים לגדל באוהלים. למרבה המזל, לרוב אוהלי הגידול המודרניים יש פתחי אוורור או יציאות לחיבור מערכת אוורור. להלן הדברים שחשוב לדעת כדי להתקין מערכת אוורור בסביבת הגידול שלכם.

התקינו את מסנני הפחמן והמפוח

התקינו את מסנן הפחמן שלכם ולאחריו את המפוח. אנחנו ממליצים להתקין את שניהם לפני שאתם מתקינים את נורות הגידול, כי להתקין אוורור מסביב לנורות עלול להיות מסובך.

התקינו את נורות הגידול שלכם

ברגע שהתקנתם את מסנן הפחמן והמפוח, התקינו את נורות הגידול על ידי שימוש ברצועות קשירה (ראצ'ט).

חברו את הכל בעזרת צינורות

ברגע שהנורות, המסנן והמפוח שלכם מותקנים, חברו את הכל בעזרת צינורות. זכרו להשתמש במלחציים כדי לדאוג שהכל יעמוד במקום בצורה יציבה, ודאגו שיהיה סרט דביק בהישג יד כדי לאטום דליפה מהצינורות.

משכו את הצינורות אל מחוץ לחדר הגידול

משכו את הצינורות החוצה לכיוון החלון (או לאן שהאוויר הולך להיפלט). שמרו על הצינורות ישרים וקצרים ככל האפשר כדי למקסם את היעילות.

השתמשו באוורור פסיבי ואקטיבי כדי למשוך אוויר צח אל תוך חדר הגידול שלכם

אם אתם מסתמכים על אוורור פסיבי, זכרו שחשוב לוודא שפתחי האוורור פתוחים. בנוסף, שמרו על חלון פתוח ליד חדר הגידול כדי לעזור לסרקולצית האוויר.

אם אתם מעדיפים אוורור אקטיבי, התקינו את המפוח בפתח חדר הגידול.

8. איך לאוורר גידול מיקרו? (קטן)

מגדלי מיקרו המגדלים צמח או שניים בארון בגדים או בארון מטבח יכולים לשמור על האוורור בצורה פשוטה. למעשה, אוורור לגידול מיקרו יכול להיעשות בלי להוציא כמעט כסף. מספיק שתפתחו את דלת הארון כמה פעמים ביום תוך כדי שימוש במאווררים על פי צורך – זה יכול להספיק בכדי לאוורר את הצמח שלכם בצורה טובה. מגדלים המשתמשים במערכות LED, CFL או מערכות HID בעלי צריכת חשמל נמוכה (250W ומטה) לא צריכים להיתקל בבעיה הקשורה לטמפרטורה חמה מדי. בנוסף, מאוד פשוט להתמודד עם בעיית לחות בגידול מיקרו – תוכלו פשוט להשתמש במכשיר להסרת לחות.

9. איך לאוורר חממה?

אנשים המגדלים בחממה צריכים לוודא שיש להם מספר פתחי אוורור שניתן לפתוח ולסגור על פי צורך. ברוב החממות הבסיסיות המכוסות פלסטיק יש פתחי אוורור שניתן לפתוח ולסגור ידנית. במקרה הגרוע ביותר, אפשר לפתוח מעט את הדלתות או להסיר חלון אם מדובר בחממה העשויה מזכוכית.

הכנסת הרוח פנימה תעשה את ההבדל. חממה יכולה להיות מאוד לחה, במיוחד כשהיא עמוסה בהרבה צמחי קנאביס נושמים. בין אם אתם מגדלים בפנים או בחוץ, ככל שהצמחים מתבגרים, כך הם יפלטו יותר אדי מים ויגבירו את הלחות בסביבת הגידול שלהם. לא משנה איפה אתם מגדלים, סירקולציית אוויר טובה היא הכרחית. במהלך הפריחה, רוב האנשים המגדלים בחממה יפתחו את כל פתחי האוורור, ואולי אפילו ינקטו בעוד כמה צעדים כדי למנוע מחלות ופתוגנים.

10. איך לאוורר אוהל או חדר גידול בצורה דיסקרטית?

מומלץ להשקיע בכמה וילונות שאפשר לפתוח ולסגור לצורך אוורור. הווילונות יסתירו את מה שקורה בתוך חדר הגידול ועדיין יאפשרו לאוויר להיכנס פנימה. אחרי שתתקינו את הוילונות תוכלו להתחיל לחבר את הצינורות. אנשים רבים פשוט מכסים את החלונות עם פלסטיק או עץ וקודחים בהם חורים כדי שתהיה לאוויר אפשרות להיכנס ולצאת. טיפ: מומלץ לקדוח את החורים לפני שמתקינים את כיסוי החלונות.

שליטה על הריח

אם אתם רוצים להימנע מריח חזק של קנאביס אז חשוב מאוד להשתמש במפוח, מאוורר ובמסנני פחמן. אם אתם כבר משקיעים בצינורות ובמאווררים גם ככה, אז זה פשוט הדבר ההגיוני לעשות. אם אתם רוצים להיות בטוחים שלא נפלט ריח חזק מסביבת הגידול שלכם, אז זו האופציה הטובה ביותר.

כמו כן, קיימים בשוק מספר מכשירים שעובדים לנטרול הריחות מסביב לשעון. המוצרים הללו עדיין חדשים יחסית בשוק ואינם מוכחים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן