תפרחת קנאביס

האם לזרעים נקביים יש סיכוי גדול יותר להפוך לצמחים הרמאפרודיטים?

מרבית מגדלי הקנאביס המגדלים בקנה מידה קטן מעוניינים לגדל צמחים נקביים בלבד. אנו רוצים צמחים המייצרים פרחים נטולי זרעים אותם ניתן יהיה לעשן, למצות או לאדות, כדי שנוכל לצרוך אותם בצורה הטובה ביותט. מהסיבה הזו, זרעי קנאביס נקביים הפכו לסטנדרט עבור כל מגדל שחפץ בפרחים לצריכה ולא לטיפוח.

כאשר הזרעים הנקביים הגיעו לשוק בסוף שנות ה-90, חלק מהם נוצרו מצמחים נקביים בעלי מערכת רבייה דו מינית (הרמאפרודיטים).
מכיוון שמגדלים משקיעים כל כך הרבה זמן בפיתוח וטיפוח של צמחים, חלק מהאנשים היו כל כך פרנואידים מהמחשבה שהזרעים הנקביים שלהם עשויים להפוך להיות הרמאפרודיטים. אז נשאלת השאלה, האם זרעים נקביים הופכים להרמאפרודיטים?

מה גורם לצמחים להפוך להיות הרמאפרודיטים?

ישנם מספר גורמים המשפיעים על האנדרוגיניות (ערבוב תכונות של זכר ונקבה) של הקנאביס. ראשית, הסיכוי שזנים בעלי גנטיקה חלשה יכילו זרעים בעלי נטייה הרמאפרודיטית גובר בהתאם למיקום בו הם גדלים. צמח נקבי בעל גנטיקה חלשה יכול לפתח ענפים זכריים וכך להפרות את עצמו על מנת שיבטיח את צאצאיו.

כמו כן, צמחים בעלי פרחים שלא נקצרו בזמן, בסופו של דבר יעודדו רודליזציה (באנגלית: Rodelization). התופעה הזו מתרחשת כאשר צמח נקבי משתמש למעשה בכל האנרגיה שנותרה לו כדי לייצר אבקה במטרה להפרות את עצמו או צמח אחר בסביבה ולגרום להופעת זרעים לפני שהוא מסיים את מחזור חייו.

תוספים כימיים הם שיטה נוספת המשמשת לעתים קרובות מגדלים שרוצים "להכריח" צמח נקבי לייצר איברי מין זכריים על מנת שיוכלו להשתמש באבקה שלו להפרות צמח נקבי אחר. על ידי ריסוס הצמחים הנקביים בתמיסת מי כסף ניתן להשיג מטרה זו.

כיצד מוודאים שאנו מגדלים צמח נקבי?

החשש מפני גידול קנאביס דו מיני בטעות נובע מהתהליך של גידול זרעים נקביים. על מנת שהתהליך יעבוד כמו שצריך, מגדלים צמח אם נקבי ועליו מרססים חומרים שמטרתם לגרום לצמח הנקבי לייצר איברי מין זכריים – בדרך זו ניתן להבטיח כי תהיה אבקה, אך ישנה וודאות כי הגנטיקה שהצמח נושא היא נקבית לחלוטין. לאחר מכן מפזרים את האבקה על הצמח הנקבי אותו תרצו להפרות. התוצאה תהיה זרעי קנאביס נקביים לחלוטין. בפועל, תדירות הפיכתם של זרעים נקביים להרמאפרודיטים היא נמוכה מאוד, זאת מכיוון שמגדלים מקצועיים משתמשים בחומרים כימיים אשר מבטיחים ב-99% כי מהזרעים שיווצרו יתקבל לבסוף צמח נקבי.

מטפחים לא אמינים

אמנם סביר להניח שלא תצטרכו לדאוג לגידול צמחים דו מיניים מקבוצת זרעים נקביים כיום, אבל בעבר הסיפור היה שונה במקצת. לפני עשרות שנים תעשיית הקנאביס הבלתי חוקית הייתה אפילו פחות מקובלת בעולם מכפי שהיא כיום, מה שגרם לשיטות גידול לא עקביות. עם זאת, גם היום מגדלים לא אמינים ואנונימיים שלא מבצעים בדיקות איכות עשויים למכור "זרעים נקביים" שבסופו של דבר כשהם גדלים, מסתבר שהם בכלל מאביקים את עצמם מפאת היותם הרמאפרודיטים. לא מומלץ לרכוש זרעים ממגדלים ללא מוניטין טוב ואמינות מוכחת.

סימנים של צמחים הרמאפרודיטים

במקרה שכבר רכשתם שקית של זרעים ואתם לא בטוחים אם הם מכילים הרמאפרודיטים, אלה הסימנים הפיזיים שתרצו לחפש:
-שקי אבקה קטנים שגורמים לפרחים לייצר זרעים. ניתן לזהות אותם גם על ידי ערימות האבקה שהם שופכים על הפרחים והעלים שמתחתיהם. אבקנים או "בננות", הם סימן נוסף לכך שייתכן שאתם מגדלים הרמאפרודיטים שיאביקו את עצמם.

קשה לשים לב לסימנים המעידים שהצמח הוא הרמאפרודיט אם אתם לא מחפשים אותם באופן יזום. הצמח הנקבי ממשיך לגדל פרחים בעוד שהמאביקים עובדים במקביל על ייצור הזרעים. נדרש מאמץ בכדי להבטיח שכל היבול הנקבי שלכם יפיק פרחי קנאביס.

קל יותר לראות שקי אבקה בעין בלתי מזוינת, אבל "בננות" האבקנים הן קטנות יותר. למרות שאפשר להסיר פיזית שקי אבקה ואבקנים, עד שתשימו לב אליהם סביר להניח שהם כבר האביקו את הצמחים שלכם מזה זמן מה וגיליתם אותם בשלב מאוחר מדי, כך שהיבול בהכרח ייפגע.

איך להימנע מגידול צמחים הרמאפרודיטים

הצעד החשוב ביותר שיש לנקוט בו כדי להימנע מגידול הרמאפרודיטים, הוא רכישת זרעים ממקור אמין בלבד! מכיוון שזרעים נקביים נמצאים אצל כל מטפח שמכבד את עצמו, אם תקנו מחברת זרעים מקצועית ישנה סבירות נמוכה מאוד שתיתקלו בבעיות במהלך הגידול.

אם אכן תגלו שצמחי הנקבה שלכם גידלו אבקנים, בדקו מיד אם גם לצמחים האחרים יש סימנים למופע זכרי. זה מתסכל מאוד לגלות בשלב מאוחר מדי שגידלתם צמח דו מיני, כי זה יפגע באיכות הפרחים, ואנחנו ממש לא רוצים שזה יקרה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן