סחלב

אוסימין (Ocimene): טרפן יעיל בהפחתת פרכוסים

טרפן אוסימין הוא אחד מהטרפנים הרבים הנמצאים בצמח הקנאביס, והוא אחראי חלקית על הריח והטעם המתוקים, האדמתיים ושל פירות ההדר. האוסימין נמצא גם במיני צמחים אחרים כמו סחלבים, נענע, בזיליקום, מנגו ועוד. את הטרפן הזה ניתן למצוא בשפע בעיקר בזני סאטיבה.

קנאביס וטרפנים

אין ספק שקנאביס הוא אחד מסוגי הצמחים הייחודיים ביותר שקיימים. ההשפעות הפסיכו-אקטיביות שלו ומגוון הטעמים והריחות המגוונים מבדילים אותו מכל צמח אחר. אלמלא היה מעורר מחלוקת עקב ההשפעה שלו והסטטוס החוקי, פרחי הקנאביס היו בהחלט יכולים להיות פופולריים בתור צמחי נוי ולהשתלב בתוך זרי פרחים. אוסימין (Ocimene) הוא אחד מהטרפנים המיוחדים המצויים בצמח הקנאביס ועליו נרחיב במאמר הבא.

טרפנים הם פחמימנים ארומטיים נדיפים המיוצרים בתוך בלוטות המופיעות על הפרחים והעלים של צמחי קנאביס המכונים טריכומות. צמחים מייצרים את המולקולות האלה בתור מטבוליטים משניים כדי להיאבק באיומים סביבתיים בטבע, כגון חרקים.

כבני אדם, הכימיקלים האלה אינם מזיקים לנו והם מציעים לנו השפעה מענגת בנוסף למספר יתרונות בריאותיים. הטרפנים האלה קשורים גם להשפעה הפסיכו-אקטיביות של זנים מסוימים של קנאביס בגלל האינטראקציה שלהם עם קנבינואידים כמו THC ו-CBD.

מהן ההשפעות והיתרונות הבריאותיים והרפואיים של אוסימין (Ocimene)?

על פניו, עושה רושם שלטרפנים יש דבר אחד מרכזי במשותף – כמעט כולם מציגים השפעה טיפולית או רפואית כלשהי. אוסימין (Ocimene) אינו יוצא מן הכלל, והוא נחקר במעבדות בזכות מאפייניו הייחודיים.

הטרפן מציג תכונות אנטי דלקתיות, אנטי בקטריאליות, יעילות נגד פרכוסים, וסיוע למערכת העיכול. המולקולה עשויה אף לתרום לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה וסוכרת מסוג 2.

המדע שמאחורי אוסימין (Ocimene)

אם אתם מעשנים קנאביס באופן קבוע, רוב הסיכויים שכבר הבנתם שזנים מסוימים גורמים לכם להשתעל בצורה רצינית בכל שכאטה, בעוד שאחרים עוברים הרבה יותר חלק בגרון. כמובן שהסיבה לכך יכולה להיות הנפח העצום של כלי העישון שלכם או איכות הקנאביס שאתם מעשנים, אבל גם הטרפנים עשויים להיות הסיבה.

על פי מחקרים שונים, ההשפעה של אוסימין (Ocimene) דומה להשפעה של תרסיס אף, וזנים המכילים רמות גבוהות של הטרפן הזה עלולים לגרום לכם להשתעל הרבה יותר מזנים אחרים. מאמר משנת 2016 שפורסם בכתב העת "South African Journal of Botany" דן בהשפעות של צמחי הבר זנגביל וסיפונוקילוס אתיופיקוס (Siphonochilus aethiopicus) בתור תרופה טבעית לבעיות אסטמה, שפעת וסינוסים. את הצמח ניתן להפוך לתרופה טבעית על ידי הכנת חליטות של קני השורש או לאדות אותם ולשאוף את האדים.

במסגרת המחקרים גילו גם שהשמן האתרי של ג'ינג'ר בר מכיל אקליפטול בתור מרכיב העיקרי, כאשר שני המרכיבים הבאים בתור הם אוסימין ואלואוצימן. מחברי המאמר קבעו כי אקליפטול עשוי להיות גורם המפתח בזכות התכונות הרפואיות שלו. נוכחות האוסימין כאחד משלושה טרפנים הנמצאים בשפע בשמן האתרי, מעידה על כך שהוא גם יכול להיות גורם חשוב.

את האוסימין חוקרים בשל פעולתו האנטי-דלקתית. הדלקת היא חלק מהתגובה החיסונית של הגוף שלנו, הכוללת את תאי הדם הלבנים וכימיקלי ההגנה שהם מייצרים. למרות שדלקת היא חשובה מבחינה פיזיולוגית והיא חלק מתהליך הריפוי של הגוף, דלקת כרונית עלולה לגרום למספר מחלות נפוצות כגון סרטן ואלצהיימר.

מאמר משנת 2014 שפורסם בכתב העת Natural Product Communications חקר את התכונות האנטי דלקתיות של פרי ההדר אונשיו (מעין גרסה סינית-יפנית למנדרינות). החוקרים השתמשו בספקטרומטריית גז כרומטוגרפיה כדי לנתח את המרכיבים הכימיים בתוך השמנים האתרים של הפרח. הם גילו כמות של בערך 5.6% אוסימין, מה שמרמז על כך שהוא עשוי לתרום להשפעות האנטי דלקתיות.

אוסימין קיים גם בכמות גדולה גם בשמן האתרי של צמח ששימש באופן מסורתי כתרופה אנטי אפילפטית ברפואה הפולקלורית האיראנית. מאמר משנת 2004 שפורסם בכתב העת Journal of Ethnopharmacology ניתח את השמן האתרי של ארטמיסיה דרקונקולוס ומצא רמות אוסימין של 20.6%, דבר המצביע על תכונות נוגדות פרכוסים אפשריות של הטרפן.

זני קנאביס עשירים בטרפן אוסימין

או ג'י קוש זן עם רמות THC גבוהות מאוד, בין 19-25%. הסטלה מהזן הזה היא אינטנסיבית, אופורית, תוססת ונמשכת זמן רב. הפרחים מייצרים ריכוזים גבוהים של אוסימין ומציעים טעמים וריחות של הדרים, סולר, אדמה, עצי אורן ותבלינים. הזן הזה הוא אינדיקה בעיקרו והוא שילוב של הינדו קוש וקם דוג.

סטרוברי קאף – זן סאטיבה עם רמות THC בינוניות המציע סטלה עדינה שתהפוך אתכם לאנרגטיים ותרומם את מצב הרוח. הפרחים ישאירו על הלשון שלכם טעם של פירות טרופיים ותות כאשר תעשנו אותם.

פרפל הייז – זן סאטיבה עטור פרסים זה הוא הילד של שני הזנים פרפל (Purple) והייז (Haze). הוא בעל רמות THC גבוהות התורמות לסטלה שתהפוך אתכם ליצירתיים. הפרחים שלו מייצרים ארומה טרופית, מרעננת ומתוקה.

שיתוף
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן