פרח קנאביס בשל

יצירת זני קנאביס חדשים: מדריך ביתי למתחילים

לכל חובב קנאביס באשר הוא ישנם מספר זני קנאביס שבעיניו הם מוצלחים במיוחד, זה יכולה להיות השפעה מרוממת, ריחות משכרים, פרחים דחוסים ועוד. על מיטב זני הקנאביס בעולם עבדו מטפחים שנים רבות, אך האם ידעתם שגם אתם יכולים ליצור זני קנאביס היברדיים המשלבים את הזנים האהובים עליכם?  במאמר הבא נפרט כיצד המגדל הביתי יכול ליצור לעצמו בנק זרעי קנאביס איכותי וייחודי.

רקע ביולוגי: כיצד צמחי קנאביס מייצרים זרעים

קודם כל קצת רקע: צמחי קנאביס הם צמחים דו ביתיים. הצמח הנקבי יפתח פרחים נקביים בלבד- התפרחות אותן אנו צורכים בסופו של דבר, והן אלו אשר ייצרו את הזרעים.  ואילו הצמח הזכרי יפתח איברי רבייה זכריים בלבד שמטרתם לפזר אבקנים (טעות נפוצה של צרכנים היא לכנות את הטריכומות אשר פזורות על הפרח "אבקנים") ולהפרות את הצמחים הנקביים. האבקנים יעופו ברוח עד שיפגשו בפרח הנקבי ולאחר מכן תתרחש ההפרייה עצמה.  ישנו מופע נוסף- קנאביס הרמפרודיט, צמח המייצר איברים זכריים ונקביים במקביל. מופע זה הוא נדיר ולרוב נגרם עקב עקה אשר הצמח עובר אך אפשר לגרום לו במכוון ומטפחים רבים מנצלים זאת לתהליך טיפוח הקנאביס. חשוב לדעת- גם את צמחי הזכר וגם את צמחי הנקבה יש להעביר ל12 שעות אור ו12 חושך על מנת לגרום להם לפרוח . הצמחים הזכריים יפתחו "פרחים" דמויי תרמילים קטנים ובתוכם יאוחסנו האבקנים.
לרוב צמחים זכריים והרמפרודיטים מושמדים במהרה. פוטנציאל הנזק של צמח קנאביס זכרי או הרמפרודיט הוא עצום, צמח אחד יכול להפרות אלפי צמחים נקביים, ההפרייה גורמת לדעיכה ברמות הקנאבינואידים וליצירת פרחים קטנים, לא פוטנטיים ומלאים בזרעים.

פריחתו של צמח קנאביס זכרי
התחלת פריחה של צמח קנאביס זכרי. ניתן לראות בבסיס העלה תרמיל ראשוני שיפתח כאשר יהיה בשל ובתוכו נמצאים אבקנים. בצמח זכרי בפריחה מלאה נראה צברים של תרמילים אלו.

הזנים שאנו נלמד אותכם להכין נקראים זנים היברדיים- שילוב ראשוני של שני זנים . תהליך זה ייצור מגוון יחסית רחב   בתכונות בין הזרעים. לעומת זאת ישנם מגדלים שעיסוקם הוא טיפוח זני קנאביס חדשים ומטרתם הסופית היא לייצר זרעים הדומים אחד לשני בסבירות גבוהה ומבליטים תכונות ספציפיות מאוד. טיפוח מקצועי של זן קנאביס חדש וייחודי יכול לקחת שנים רבות ולכלול מספר הכלאות בין זנים שונים, אך גם מגדלים ביתיים יכולים להתנסות בפיתוח זנים חדשים. לעיתים מספיקה הכלאה אחת מוצלחת מאוד, בין שני זנים מוצלחים, בכדי להוריש תכונות ייחודיות ולייצר זרעי קנאביס מוצלחים במיוחד ובמידה ונתקלתם בזרע מוצלח במיוחד ישנם שיטות לייצר ממנו עוד זרעים הדומים לו, ועל כך נפרט במאמרים מתקדמים יותר. כמובן שבלי קשר תוכלו להמשיך ולהשתמש בנבט ספציפי כצמח אם ולייצר ממנו ייחורים במשך שנים רבות.


ישנם שני סוגים של זרעי קנאביס שניתן להכין
:

זרעי קנאביס רגילים- זכר ונקבה

זרעים אלו נוצרו עקב הפרייה טבעית של זכר ונקבה ומאחר והזרע קיבל את המטען הגנטי שלו משניהם, הוא יכול יכול להיות  זכר או נקבה ביחס שווה של 50%. כדי ליצור הכלאה כזו תצטרכו להשיג צמח קנאביס זכרי, עניין לא פשוט משל עצמו מאחר ורובם המוחלט של המגדלים הביתיים אינם מחזיקים בצמחים אלו. אולם לעיתים אפשר למצוא בפרחים המיועדים לצריכה זרעים רנדומליים אשר מתבררים כזכריים, אם הפרח היה טוב במיוחד ניתן להשתמש בצמח זכרי זה כמקור לאבקנים ובכדי להפרות צמח נקבי אותו נאהב.

זרעי קנאביס לאחר הנבטה
photo by Roi Refaeli

זרעים נקביים (feminized) של זני קנאביס

לצמח הקנאביס הנקבי יכולת מופלאה להציג איברי מין זכריים בעתות מצוקה. צמח כזה אמנם מפזר אבקנים זכריים אשר יכולים להפרות פרחים נקביים, אך כיוון שאבקנים אלו יוצרו על ידי צמח נקבי הם ישאו מטען גנטי נקבי בלבד, ובעת הפריית פרח נקבי על ידם, יווצרו בהכרח זרעים מהם יתפתחו צמחי נקבה.  ניתן לייצר זרעים אלו בשתי דרכים:

שיטת האילוץ

השיטה הזו כרוכה בעצם באילוץ הצמחים הנקביים שלכם להיות הרמפרודיטים. כפי שכבר הזכרנו, צמחי קנאביס נקביים יכולים להפוך את עצמם להרמפרודיטים (להציג פרחיים נקביים וזכריים על אותו  הצמח) בעת מצוקה. המצוקה יכולה להיגרם ממספר גורמים כגון שעות אור לא מסודרות, חדירת אור בזמן שעות החושך, מליחות גבוהה בקרקע ותנאי סביבה לא נוחים. כאשר הצמח מרגיש שהוא מתקרב לסוף מחזור חייו, הוא יאביק את עצמו בניסיון סופי להתרבות – זהו מנגון הישרדותי טבעי. ישנם צמחים שיש להם נטייה גנטית מוגברת לתופעה זו ויהפכו בקלות רבה להרמפרודיטים.

אותו הדבר בדיוק יקרה אם תאפשרו לצמח להמשיך את שלב הפריחה לאורך זמן רב- כאשר הוא יגיע לסוף מחזור חייו וירגיש שלא הפרו אותו, בכוחותיו האחרונים הוא ינסה לייצר איברי מין זכריים ולהאביק את עצמו על מנת להוריש את הגנים שלו. ואכן צמחים הרמפרודיטיים יכולים להפרות את עצמם בעזרת האבקנים שיווצרו. הזרעים שייוצרו יהיו דומים בסבירות גבוהה לצמח המקורי ואתם יכולים להיות בטוחים שהזרעים שתקבלו בסופו של דבר יהיו נקביים.

בעוד שהשיטה הזו היא הדרך הפשוטה ביותר לייצר זרעים נקביים, היא לא אמינה במיוחד. הצלחת השיטה הזו תלויה בגנטיקה של הצמחים איתם אתם עובדים. לצמחים מסויימים יש נטייה מוגברת להרמפרודיטיות ולכן יהיה קל יותר בשיטה זו להוציא מהם זרעים.

השיטה הכימית: שימוש בSTS

STS או בשמו המלא Silver Thiosulfate (כסף תיוסולפט) הוא חומר אשר ניתן לרסס על הצמחים ובכך "להפוך" אותם לזכריים, או יותר נכון לנקבות אשר מייצרות איברי מין זכריים והאבקנים שלהם יכולים להפרות נקבה אחרת וכאמור ליצור זרעים נקביים בלבד. אבל איך זה עובד? הקנאביס כמו צמחים רבים מייצר בזמן הפריחה הורמון גזי הנקרא אתילן. ההורמון אחראי בין היתר על בקרת הפריחה וייצור פרחים נקביים. כאשר מרססים על הצמח מספר יישומים של STS, המסלול המטבולי ליצירת האתילן בצמח יעצר, ועקב כך יציג הצמח הנקבי איברי מין זכריים בלבד שגם בהם בתורם ייצרו אבקנים בהם נוכל להשתמש ליצירת זן קנאביס חדש לחלוטין.

ישנם פרוטוקולים רבים ליישום STS על הצמח אך השיטה הכי טובה היא זו:

  • ראשית, בדקו את המינון הנכון לצמח שלכם. זנים שונים יגיבו אחרת. מהלו את החומר במים במספר ריכוזים שונים ובדקו אותו על עלים. ריכוז גבוה מדי יגרום לצריבות ולכן כדאי להמשיך עם מינון נמוך במעט מהמינון שיגרום צריכות לצמח. את רוב המוצרים צריך למהול ביחס של 1:50-1:100.
  • לאחר שמצאתם את המינון הנכון החלו לרסס את כל הצמח פעם בשבוע. יש לרסס אותו היטב, בשעות החשיכה מאחר והחומר רגיש מאוד לאור. כמו כן כבו כל איוורור בסביבה למניעת רחף והצטיידו במסיכת פנים ראויה.
  • חזרו על הריסוס השבועי כשלושה שבועות לפני העברת צמח הקנאביס למצב פריחה ובין שבועיים עד שלושה אחרי. סה"כ עד 6 ריסוסים.
  • במידה והחלו להיווצר פרחים ואין סימנים זכריים, חזרו על הפעולה פעם נוספת.
  • כאשר תהליך הפריחה ילך ויתקדם תחלו לשים לב כי הפרחים אינם נראים כפרחים אותם אתם מכירים, אלו הם הפרחים הזכריים.אחת הדוגמאות לחומרים מהמשפחה הזו הינו כסף קולואידי, ניתן לקנות את התכשיר ברחבי האינטרנט, אך וודאו כי המוכר אמין וכי על פי חוקי המדינה בה אתם נמצאים אכן מותר להזמין חומרים אלו.

חשוב לציין שאסור בשום פנים ואופן לעשן פרחים שרוססו בחומרים כימיים ואף פרחים אשר היו בסביבת הריסוס! הזרעים, לעומת זאת, בטוחים לחלוטין לשימוש וניתן לשתול אותם בדיוק כמו זרעים נקביים רגילים.
הסיבה העיקרית היא שהטכניקה הזו אינה טבעית וכרוכה בהתזת תמיסה לא טבעית על הצמחים, שבין היתר הופכת את הפרחים לבלתי שמישים.
שימו לב, STS הוא חומר מסוכן ואין להשתמש בו ללא המיגון והוראות היצרן המתאימות.

צפו במדריך מצולם בנושא  יצירת זני קנאביס חדשים:

תכנון תהליך העבודה של יצירת זני קנאביס חדשים

חשוב לזכור, כאשר מתעסקים בטיפוח יש סיכון מסויים לגידול שלנו מבחינת יבול של פרחים נקביים עקב ייצור הזרעים ולעיתים חומרים כימיים המעורבים בתהליך שבא על חשבון תפרחת איכותית . במידה ויש לכם חלל גידול אחד בלבד על מנת לגדל את הצמחים גדלו את הצמח הזכרי קודם, איספו אבקנים ושמרו אותם, כך תוכלו להפרות מספר זנים שונים לאורך זמן וליצור המון זרעים ייחודיים.

אפשרות נוספת היא להפריח את הצמח הזכרי במקביל לנקבות אך לשמור עליו קטן, בבוא העת לאחר כניסתו למצב פריחה ותחילת היווצרות ה"פרח" הזכרי יש לעטוף את ה"פרח" בשקית נייר עד לשלב איסוף האבקנים. קטמו את שאר הפרחים הזכריים ואל תורידו עלים, הצמח עדיין זקוק להם כמקור אנרגיה.
או כמובן לתת לו להפרות את כל הנקבה- מקמו מאוורר לידו שהרוח לכיוון הנקבה והאוויר יעשה את העבודה. תהליך זה יגרום להיווצרות של עשרות עד אלפי זרעים, כתלות בגודל הזכר והנקבה.

לאחר 3 שבועות מהיווצרות איברי המין הזכריים, שקיקי האבקנים יחלו להיפתח ואבקנים, אשר נראים כמו אבקה צהובה, יחלו להשתחרר לחלל האוויר ואף ליפול על עלים מתחת, זהו הזמן לאיסוף האבקנים. עצרו כל תנועת אוויר באוהל והרחיקו צמחים נקביים רחוק ככל האפשר עדיף לחדר אחר. חתכו גבעול שבקצהו פרח זכרי ובתנועת איפור סגריה נערו את הפרח קלות מעל הדף. מיד תראו אבקה צהובה מתחילה להערם. אספו את האבקה מיד בכלי קיבול קטן. יש לשמור על יובש בכלי הקיבול וסביבתו וניתן לאחסן אותו במגירה חשוכה במקרר או במקפיא. האבקנים פוטנטיים בין חצי שנה לשנתיים, תלוי באופן האחסון.

כאשר תרצו להשתמש בהם, קחו מכחול דק טבלו בעדינות בכלי הקיבול והברישו את הפרחים הרצויים היטב. כל פרח מוברש יכול לייצר עשרות זרעים. הזרעים יהיו מוכנים בשבוע 9-10 של הפריחה, ייבשו את הפרחים ייבוש מלא והפרידו לאט את הזרעים.
את הזרעים ניתן לאחסן במקרר לתקופה ארוכה של כמה שנים או לשתול מיד אחרי הקציר.

עכשיו שיש לכם את כל המידע, צאו לדרך והביאו לנו את זני הקנאביס הבאים שיכבוש את העולם!

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסומים קשורים
דילוג לתוכן